Review Dragonball Raging Blast – KA-ME-HA-ME-HAAAAAA! Het is weer tijd om een potje te gaan knokken in de wereld van de Super Saiyans Gohan, Goku, Krillin, Piccolo, Vegeta en de andere. Van deze populaire serie zijn al diverse games uitgebracht en nu is er weer een nieuwe: Dragonball Raging Blast. Is deze nieuwe game in de serie rondom de Dragonballs een button smasher of komt er veel meer bij kijken?

Kies je favoriete saga

In Dragonball Raging Blast heb je niet één saga, maar heb je maar liefst zes verschillende saga’s die je kan spelen in de Dragon Battle Collection. Al deze saga’s zijn afgeleid van de tekenfilmserie en kan jij nu naspelen. Denk maar eens aan de legendarische Majin Buu Saga, de roze dikzak die het gemunt heeft op de wereld. Elke saga heeft zijn unieke verhaal en gevechten waar je het echt heel moeilijk mee kan krijgen. Daarnaast heeft de Dragon Battle Collection ook nog de What If Stories. Deze saga laat zien wat er gebeurde als er het één en ander niet of wel was gebeurd, een leuke toevoeging waar je natuurlijk zelf ook moet vechten.

Button smashen of niet

Gelukkig is Raging Blast geen button smasher, want we hebben ondervonden dat je met button smashen echt niet ver komt. Bij Dragonball Raging Blast komt vooral timing te pas en combo’s om de hoek kijken, wil jij je tegenstander kunnen verslaan. Als je denkt dat je wel even elk gevecht op de normal mode wint, heb je het goed mis. We raden dan ook iedereen aan om de Dojo in te gaan, waar alles wordt uitgelegd. Dit helpt je namelijk bij je gevechten, zodat jij je Super Attacks, Ultimate Attacks zoals de Kamehameha goed kan uitvoeren en niet je tegenstander mist. Dit alles kan je natuurlijk uitvoeren met je Ki, de kracht die elke Super Sayan heeft. De controls zijn niet al te moeilijk en goed uitvoerbaar, zo ook je combo’s. Alles is zeer eenvoudig en dus niet ingewikkeld. Maar zoals we eerder al zeiden is het geen button smasher, laat je dus niet verlblinden door de makkelijke controls.

Het toneel van je gevecht is aardig groot en biedt enorm veel vrijheid. Je kan de ruimte goed benutten, op het land, onder water of in de lucht. Je bent éénmaal een Super Saiyan, dus kan je overal komen. Het vereist ook een goede timing om iemand te raken met bijvoorbeeld je Ka-me-ha-me-ha, want als je tegenstander niet aangeslagen is, is de kans groot dat hij uit je beeld verdwijnt. Dit vereist daarom een goeie timing wat het er niet makkelijker op maakt en soms wel eens frustrerend kan zijn.

Wat wel frustrerend is en een groot nadeel in de game is het camera systeem. Soms ben je gewoon je tegenstander helemaal kwijt of staat je camera zo raar dat je jezelf niet kan zien vechten of draait de camera alle kanten op omdat deze geblokkeerd lijkt te zijn. Door de vrije omgeving is de beweeglijkheid in de gevechten aardig groot en kan dit soms echt een gevecht verknallen.

Word de beste!

Naast de saga’s in Dragonball Raging Blast bevat de game ook een World Tournament waar je het tegen de computer kan opnemen in het grootste toernooi aller tijden. Niet alleen tegen de computer, maar natuurlijk ook tegen je vrienden of tegen de beste van de wereld in de online modus. De online modus hebben we natuurlijk ook even getest en bevalt ons prima. De gevechten lopen gesmeerd en zonder haperingen. Je hoeft niet lang te wachten op een online game en dat bevalt ons best. Alleen raden we je wel aan om eerst flink offline te oefenen voordat je het tegen de rest van de wereld opneemt.

Graphics & Sound

Dragonball Raging Blast is grafisch gezien misschien niet de mooiste game, maar dat hoeft ook niet. Het heeft namelijk de authentieke stijl van Dragonball welke het nodig heeft en daarom is dat voldoende voor zo’n game. Wat wel een beetje jammer is, is dat de omgevingen saai zijn, dit had zeker voller kunnen zijn. Nu lijkt alles zo steriel en dat is jammer.

Verder is alles gewoon Engelstalig gesproken en ondertiteld, wat geen moeilijkheden met zich meebrengt. Alleen de muziek in de game is een beetje eentonig en mist gewoon de variatie. Alleen de nasynchronisatie klopt soms niet, maar daar let je toch bijna niet op.

Dragonball Raging Blast is puur en alleen een leuke game voor de liefhebbers ervan. Als je er niets mee hebt, is het ook echt niets voor je. Als je echt veel diepgang zoekt in een fighting game kun je better voor Tekken 6 of Street Fighter IV gaan. Al met al is het toch een leuke game waarbij je echt niet moet gaan button smashen, maar vooral je timing verzorgen in het uitvoeren van je combo’s en dat heeft de ontwikkelaar goed uitgewerkt. De verschillende saga’s maken het ook leuk om de verhalen na te spelen, evenals de online modus.

• Kamehameha
  • Verschillende saga’s
  • Dragonball stijl