http://playsense.nl/images/file/img_51e338c06007a.jpg

Mark Cerny, de lead-architect van de PS4, heeft wat informatie vrijgegeven over hoe de PS4 omgaat met het verwerken van audio. Zo vertelt hij dat de PS4 een aparte chip heeft voor het verwerken van audio, dit zorgt ervoor dat er weer een aantal taken van de GPU worden weggenomen. Audio staat alleen net als grafische aspecten van een game niet stil, Cerny verwacht dus wel dat geavanceerdere audio mogelijk door de GPU gedaan kan worden in de komende jaren.

De chip is vooral aanwezig om de vele audio-streams van een game in MP3 of ander formaat te kunnen verwerken, iets wat nogal een pittig klusje kan zijn. Een game heeft immers zoveel audio-files die telkens opgevraagd moeten worden. Wanneer dit ook nog door de GPU gedaan moet worden moet je inleveren op andere aspecten van een game, iets wat ontwikkelaars natuurlijk niet graag doen. Qua systeem-functionaliteit kan de chip ook gebruikt worden voor audio-chat zodat dit geen geheugen kost of verwerkingskracht.

There’s dedicated audio hardware. The principal thing that it does is that it compresses and decompresses audio streams, various formats. So some of that is for the games – you’ll have many, many audio streams in MP3 or another format and the hardware will take care of that for you. Or, on the system side for example, audio chat – the compression and decompression of that.

“There’s dedicated audio hardware,” he revealed. “The principal thing that it does is that it compresses and decompresses audio streams, various formats. So some of that is for the games – you’ll have many, many audio streams in MP3 or another format and the hardware will take care of that for you.