De PlayStation 4 is voor ontwikkelaars een stuk toegankelijker om mee te werken dan de PlayStation 3 dat was. Dat is een feit dat inmiddels lang en breed uitgemeten is in de media en terecht. Veel interessanter is nu de console steeds dichterbij komt om te horen hoe ontwikkelaars met de ‘nieuwe’ architectuur om gaan en zo levert dat continu positief nieuws op.

Ivory Tower werkt momenteel aan The Crew voor Ubisoft en de PlayStation 4 versie is een port van de PC versie. Dat hoeft niet gelijk slecht nieuws te betekenen, zolang de ontwikkelaars het zichzelf maar niet al te gemakkelijk maken en ervoor zorgen dat de geporte versie ook van hoge kwaliteit is. Iets waar we met Ubisoft als uitgever ons niet al te druk over hoeven te maken.

Interessant is om te horen dat het porten van de PC naar PlayStation 4 versie in zes maanden is gerealiseerd en dat slechts met twee tot drie man. Terwijl dit proces bezig was liepen ze tegen een paar zaken aan, maar dit heeft nooit echt veel impact gehad. Ook hebben ze de engine vrij gemakkelijk draaiende gekregen en dat was bij de PlayStation 3 wel anders.

Bijkomend voordeel is dat het team momenteel kijkt naar manieren om de unieke voordelen die de PlayStation 4 als console met zich meebrengt verder uit te buiten. Zo gebruikt de game lang niet alle kracht. Hieronder een citaat van programmeur Simon O’Connor die momenteel aan de PlayStation 4 versie werkt.

“The PS4’s GPU is very programmable. There’s a lot of power in there that we’re just not using yet. So, what we want to do are some PS4-specific things for our rendering, but within reason – it’s a cross-platform game, so we can’t do too much that’s PS4-specific.”

Deze informatie komt uit een uitgebreid artikel op Eurogamer waar nog veel meer technische achtergrond te vinden is. Wij speelden de game op de afgelopen E3 al even en in onze hands-on lees je er meer over.