Review: LEGO Legends of Chima: Laval’s Journey – De afgelopen jaren zijn er behoorlijk veel LEGO games verschenen die zo goed als allemaal op basis van een licentie waren. Zo zijn er diverse LEGO Star Wars games en ook kunnen we als Indiana Jones, Batman en nog veel meer aan de slag. Het concept van de LEGO games is keer op keer gelijk en met een licentie die veelal aan de basis staat, weet je keer op keer exact wat je kunt verwachten. Dat is bij LEGO Legends of Chima: Laval’s Journey voor de verandering een keertje anders, want dit is een avontuur dat zonder enige licentie gezamenlijk met daadwerkelijke LEGO van dit thema is verschenen. Wij speelden de PlayStation Vita game en wisten ons te vermaken.

Laval, de zoon van de leeuwenkoning

Jaarlijks worden er tussen de verschillende dierenrijken wedstrijden georganiseerd die doen denken aan het klassieke steekspel, waarbij je op een paard zit en de ander met een lans er vanaf moet werpen. Degene die wint krijgt een krachtige Chi bol uitgereikt en Chi is een speciaal goedje dat je sterker maakt en dus is het van belang dat de Chi balans in Chima stabiel blijft. Laval wordt verslagen door Cragger, een boze krokodil die een manier heeft gevonden om een driemaal zo sterke Chi kracht op te roepen.

Cragger is echter onder invloed van anderen en waar het op uit kan lopen is dat de balans in Chima verstoord wordt door de slechte bedoelingen van Cragger en dat betekent dat jij hier als Laval een stokje voor moet steken. Het verhaal is leuk opgezet en vooral de jongere gamer zal dit erg vermakelijk vinden. Wel is het zo dat het uiteindelijk neerkomt op een clichématig geheel van de strijd tussen goed en kwaad, maar ach, het is een keer wat anders dan al die gelicenseerde LEGO games die weinig van het bekende pad van de films en meer afgaan.

Traditionele gameplay

Na het introductiefilmpje waar je de aanleiding tot het avontuur van Laval te zien krijgt, zul je direct aan de slag kunnen op Spiraalberg, een berg waar Cragger zich aan de top bevindt. Het level dient tevens als een handige tutorial om de gameplay een beetje te leren kennen en na het bereiken van de top en een gevecht met Cragger begint het echte avontuur pas. Cragger laat zich namelijk niet zomaar verslaan en bijgevolg kom je terug in het centrum van Chima. Dit centrum is een soort algemene speelhub waar vanuit je in het paleis van de leeuwenkoning, je vader dus, terecht komt. Daarnaast zul je vanaf hier gaandeweg andere gebieden in Chima gaan ontdekken.

Dit is allemaal relatief chronologisch opgezet, dus niet elk gebied is omwille van het verhaal direct beschikbaar. Hiervoor zul je de vele levels die de game rijk is moeten doorlopen en hierbij krijg je te maken met traditionele gameplay. Je zult als een debiel elk object dat ook maar een beetje op LEGO lijkt in stukken hakken om je LEGO blokken aantal te verhogen, waarmee je weer nieuwe personages en meer kunt kopen. Tussendoor krijg je nog te maken met vijanden die je naar het hiernamaals moet meppen en om een level te doorkruisen ben je voornamelijk aan het platformen.

De kracht van Chi

In elk opzicht is de gameplay vertrouwd in vergelijking met de eerdere LEGO games. Wel heeft de ontwikkelaar voor sommige levels voor een opzet gekozen dat qua spelen een beetje doet denken aan LittleBigPlanet. 2D opzet van de levels met vanzelfsprekend een volledige 3D weergave, waardoor je van links naar rechts en van boven naar beneden gaat. Dit werkt allemaal prima, hoewel we regelmatig onnodig dood gingen doordat we van een platform af lazerden omdat het leveldesign niet overal even sterk is en je dus tegen dingen aanloopt of er juist vanaf valt, maar goed dat is een kleine bijkomstigheid.

De game is behoorlijk simpel en met het oog op het feit dat je bijna oneindig veel keren kunt reviven is dat niet zo heel erg. Het platformen kan soms wat uitdagend zijn, voornamelijk doordat het timen van je sprongen wel heel erg secuur werken is op daarvoor aangewezen plekken. Verder zul je weinig tegenstand van vijanden ondervinden en als je genoeg Chi orbs verzameld hebt, kun je je eigen Chi kracht ontketenen, waardoor je voor enige tijd helemaal sterk bent. Als je de Chi kracht hebt geactiveerd, is een druk op de knop voldoende om een vijand te verslaan en ook het verzamelen van LEGO blokjes gaat een heel stuk sneller.

Beperkte mogelijkheden

De game is op de PlayStation Vita als het op de gameplay aankomt weinig anders dan andere LEGO games. De Chi kracht is een leuke toevoeging, maar verder niet heel veel bijzonders. In dat opzicht krijg je qua gameplay weinig vernieuwende zaken voor je kiezen, maar met het oog op de wat jongere gamer is dat niet per definitie een slechte zaak. Wel is het wat jammer dat de game amper gebruik maakt van de PlayStation Vita features. Zo kun je het touchscreen gebruiken om Chi krachten te activeren en om door menu’s heen te gaan en dat is het dan wel.

Visueel is de game wel aardig, maar als we grafische toppers als Killzone: Mercenary ter vergelijking nemen is dit een behoorlijke stap terug. Met name de gezichten in de cut-scènes zijn van zeer matig niveau, wat een beetje jammer is, want de PlayStation Vita kan beter dan dat, veel beter. Wat betreft de audio, daar hoor je ons dan weer niet over. De voice-acting is meer dan prima en overtuigend en ook de muziek past perfect bij de game. Deze varieert per setting en doet veelal denken aan die dromerige deuntjes die je in de Efteling veelal hoort.

Eens een LEGO game die niet gebaseerd is op een film of iets van soortgelijke strekking, maar een geheel eigen avontuur en dat kunnen we waarderen. De uitwerking schiet op wat kleine puntjes iets tekort, maar dat is op zich niet heel storend. Wel is het jammer dat er zeer beperkt gebruik gemaakt wordt van de PlayStation Vita features, maar hier tegenover staat wel een game met een nette replaywaarde. In ieder level zijn immers wel gebieden te vinden die je enkel met andere personages kan bereiken. In dat opzicht is LEGO Legends of Chima: Laval’s Journey een nette PlayStation Vita game die de jongere gamers onder ons zeker zal vermaken.

• Vermakelijke gameplay
  • Prima voice-acting en muziek
  • Voor jong en oud