Op de E3 konden we eindelijk zelf aan de slag met de langverwachte opvolger in de shooter-franchise van DICE; Battlefield 4. Een interessante feature die wij niet zelf konden uittesten, maar die wel deels getoond werd was het zogenaamde Battlescreen.

Het via een tweede scherm kunnen zoeken naar geschikte servers of je favoriete map klinkt natuurlijk erg interessant. Ook zul je via Battlescreen je eigen wapens, gadgets en meer kunnen aanpassen. Verder kun je je statistieken van jezelf en die van je vrienden bijhouden.

Jesper Nielsen, assistent-producer van Battlelog, geeft in een interview met Engadget echter aan dat deze feature alleen is voorbehouden voor degene die Battlefield 4 zullen gaan kopen voor de PlayStation 4 of de Xbox One.

Dat komt voornamelijk doordat het nieuwe Battlelog gebaseerd is op next-gen consoles en geen web-portal meer is zoals dat bij Battlefield 3 het geval is. Dit maakte Battlelog bij Battlefield 3 behoorlijk complex en daar stappen ze nu vanaf door dat ze een efficiëntere manier gevonden hebben.

“Battlelog is powered by the web, and that has a lot of implications. There are a lot of different things you can do, things you can do faster, rather than building stuff in native code,”

Hij gaf als onderbouwing aan dat de service nu volledig draait op in-game capaciteiten men ook niet meer afhankelijk is van de structuur van een bepaald platform en het bijvoorbeeld makkelijker is om zo een patch te ontwikkelen en door te voeren.

“It’s going to be a lot easier for us to actually update things from the in-game Battlelog than would otherwise be the case. You’d have to do patches normally; here we can actually do things almost by the flick of a finger,”