Gespeeld: Pro Evolution Soccer 2014 – Ieder jaar verschijnt er een nieuw Pro Evolution Soccer deel en na een terugval in kwaliteit enkele jaren terug is elk nieuw deel een verbetering ten opzichte van het deel dat een jaar eerder verscheen. Op de E3 speelde Roel al met de game en recent mocht ik opnieuw aan de slag en wel met een preview versie van Pro Evolution Soccer 2014. De versie die ik te spelen kreeg was behoorlijk beperkt, maar wist wel voor het nodige plezier te zorgen. Lees dus snel verder.

Aan de slag met Bayern München

In de preview versie, die eigenlijk een veredelde demoversie blijkt te zijn, kregen we de mogelijkheid om met twee competitie teams te spelen en twee landen teams. Bayern München heeft vorig jaar de bijzondere prestatie neergezet door landskampioen te worden en de Champions League te winnen dus dan is de keuze snel gemaakt. De club die we tegenover ons op het veld aantroffen was het Braziliaanse Santos FC. De niet meest gebruikelijke tegenstanders in een wedstrijd, maar dat maakt niet uit. Het gaf ons een goed beeld van wat we van de game mogen verwachten.

Het juiste beeld neerzetten is waar het uiteindelijk om draait en toen we aan de aftrap begonnen merkten we dat de moeilijkheidsgraad behoorlijk fors was. Konami heeft de tegenstanders – zo lijkt het althans – zo neergezet dat je echt met een forse uitdaging te maken krijgt. Dat is op zich geen gek idee, want je wordt hierdoor gemotiveerd om de nieuwe features enigszins te gaan bekijken, want met een beetje rondtikken kom je er vanzelfsprekend niet. Hier komen gelijk wat nieuwe aspecten kijken en dat is de specifieke controle over de bal per voetballer.

TrueBall Tech

Met de TrueBall Tech zorgt Konami ervoor dat je als je in balbezit bent overduidelijk volledig zelf de bal onder controle hebt. Ieder klein foutje werd gelijk afgestraft en dat was op zich best even wennen. Als je gaat rennen moet je bijvoorbeeld goed opletten dat je de bal niet te ver vooruit speelt en een leuk detail is dat dat per speler enigszins anders is, maar daarover later meer. Als je even met de bal wilt dribbelen krijg je een zeer kleine draaicirkel tot je beschikking, waarbij het afschermen en effectief zoeklopen van de tegenstanders een steeds prominentere rol krijgt. Dit vraagt enige gewenning als je meer van de lange ballen bent, maar het zorgt wel voor meer diepgang en diversiteit.

Bijkomende zaak bij de TrueBall Tech is dat de spelers veel specifieker zijn ingesteld op hun kunnen. Vanzelfsprekend verschilt elke speler van elkaar, maar in vroegere edities was dat vooral merkbaar bij sterspelers als Messi en Ronaldo. In PES 2014 merkten we al snel dat iedere speler zo zijn kwaliteiten heeft. Zo is de een erg snel, maar heb je veel te maken met balverlies. De ander kan juist niet snel voortbewegen met de bal, maar anticipeert zich erg goed op het vrijlopen, waardoor deze continu aanspeelbaar is op het middenveld om zo openingen te creëren en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Realistische physics

De gameplay is in grote lijnen vergelijkbaar met dat van PES 2013, maar dan wel met verder gedetailleerd door de nieuwe systemen wat een positieve vooruitgang te noemen is. Wel was de preview versie nog iets te beperkt om hier de volledige potentie van te zien, maar gezien Konami jaar na jaar met een steeds betere Pro Evolution Soccer komt is dat vooral een kwestie van afwachten en er min of meer vanuit gaan dat het goedkomt. Een ander punt waar ook verbeteringen mee gemoeid zijn is het physics systeem die voor realistische bewegingen moet zorgen.

Realistische bewegingen juichen we alleen maar toe, maar in de preview versie was daar helaas nog niet echt veel van te merken, want nog steeds kwamen rare bewegingen voorbij die verre van natuurgetrouw waren, dus het valt te hopen dat dit bij de finale versie wel gewoon in orde zal zijn. Een ander punt wat ook nog een beetje storend was, was dat de balans niet altijd even lekker lag. Zo kwam het geregeld voor dat een tegenstander richting het doel rende met hierbij een goede kans op scoren en dat een speler van mijn team er hard achteraan rende. Deze rende even heel erg hard om vervolgens op zijn daadwerkelijke toptempo te gaan rennen, wat een beetje vreemd is. Daarnaast kwam onmogelijk balverlies ook nog wel eens voor en ook is het behoorlijk storend dat als een speler op het volle tempo rent en jij de speler selecteert om deze over te nemen dat deze even lijkt te stoppen. Bijgevolg heeft de tegenstander een nog grotere voorsprong.

Gameplay versus graphics

De gameplay nu vroegtijdig al van een stempel voorzien zou niet eerlijk zijn, maar wel stellen we dat de game zeker nog wat werk kan gebruiken. De potentie van de nieuwe systemen is er zeker, maar dit kwam nog niet altijd even goed tot zijn recht in de versie die we speelden. Wel is PES 2014 erg vertrouwd, want het speelde op wat balans issues na heerlijk weg en elke fan zal dit zo op kunnen pikken en er weer uren plezier uit gaan halen. In dat opzicht lijkt de basis wederom deftig in elkaar te zitten wat verder uitgebouwd wordt met nieuwe zaken en verbeteringen. Als dat uiteindelijk helemaal in orde komt zien we de toekomst absoluut rooskleurig in.

Toch is er ook nog een punt van kritiek en dat is het visuele aspect. Zo zijn de modellen van de spelers zeker verbeterd, want de emoties zijn nu nog beter af te lezen van de voetballers. Keerzijde is wel dat de game zelf visueel toch een beetje verouderd overkomt. Het detail zit hem in de spelers, maar ook dit is relatief karig. Zeker als je het naast andere titels van dit jaar legt. Daarnaast zijn de animaties soms nog een beetje vreemd en ook het publiek ziet er erg beperkt uit. Verder hadden we te maken met een slome wisseling tussen gameplay en herhalingen en zo nu en dan zakte de framerate tijdens dat soort pauze momenten in naar erbarmelijke niveaus. Maar hé, het was een preview versie dus dat zegt niet per definitie iets over de uiteindelijke game.

Voorlopige conclusie:

Pro Evolution Soccer 2014 is tot op zekere hoogte op de juiste weg wat gameplay betreft. De integratie van nieuwe systemen lijkt in sommige gevallen goed te werken. Dat wil niet zeggen dat de rest minder goed werkt, maar daar hebben we domweg nog niet genoeg van gezien. Als de paar issues, dus balans, framerate en dat soort zaken nog gefixt worden – waar we wel vanuit gaan – dan hebben we met Pro Evolution Soccer 2014 een uitstekende voetbalgame in het vooruitzicht waarbij overduidelijk voortgang is geboekt ten opzichte van het deel dat vorig jaar verscheen.