Gespeeld: Need for Speed: Rivals – EA komt vrijwel jaarlijks met een nieuwe Need for Speed game en ook dit jaar kunnen ze niet uitblijven. Dit jaar mogen we Need for Speed: Rvials verwachten en na een presentatie en hands-on eerder dit jaar op de E3 konden we nu nog een keer met de game aan de slag op de Gamescom. De franchise heeft zo zijn ups en downs gehad door de jaren heen, maar met Need for Speed: Rivals lijkt het helemaal goed te zitten. De game bestaat uit een fijne mix tussen politie versus racers met hierbij leuke elementen.

Kies je voor de snelheidsmaniak of de agent?

De demo die we te spelen kregen bood ons twee verschillende opties. Zo kregen we de mogelijkheid om als agent de weg op te gaan, of juist als een racer die alle verkeersregels aan de laars lapt. In eerste instantie kozen we voor het laatste en dat leverde een fijne race ervaring op. Voornamelijk doordat de game ontzettend fijn speelt met de DualShock 4 controller. Het gas geven en remmen gaat via de twee triggers en dat speelt fantastisch. Nu is dat voornamelijk meer een ding van de controller, maar dat neemt niet weg dat we binnen luttele seconden in de game zaten en er als een gek vandoor gingen.

Als je eenmaal een auto gekozen hebt, dan kun je kiezen voor een challenge welke bestaat uit verschillende doelstellingen. Deze kun je willekeurig van elkaar voltooien en in de demo bestond dit onder andere uit driften, een race winnen, een bepaalde snelheid rijden en meer. Kortom, gezamenlijke en individuele uitdagingen. Degene die je in je eentje doet zijn vrij simpel, maar met de gezamenlijke komt er toch wat meer uitdaging om de hoek kijken. Een race winnen doe je niet zomaar, want de auto’s waar we tegen reden waren allemaal ongeveer net zo snel en hoewel het racen prima ging was er nog een andere twist.

Iedereen die als politie speelt kan dus de race tussen de snelheidsmaniakken verstoren door achter een individu aan te gaan. Dus als je op kop ligt en je komt onderweg een andere speler tegen die als agent bezig is dan kan het zomaar zijn dat hij zijn verschillende mogelijkheden inzet om jou tot stoppen te dwingen met als gevolg dat andere spelers hier een voordeel uithalen. Aan de andere kant is dat als je als agent speelt en bepaalde doelstellingen voor de uitdagingen die je als politie voorgeschoteld krijgt aan het voltooien bent het zomaar zo kan zijn dat je verstoord wordt door een racer die jou dwarsboomt. Iets wat online voor behoorlijk vermakelijke kat en muis spelletjes kan zorgen.

Gevarieerde omgeving

Speciaal voor de Gamescom demo heeft EA een wereld in elkaar gezet dat een fractie was van de uiteindelijke game, maar dan wel met een voldoende hoeveelheid variaties aan omgevingen. Dit gaf ons bij uitstek de gelegenheid om eens te kijken wat de game zoal gaat bieden en neem maar van ons aan dat het op dit vlak dik in orde is. Het ene moment scheurden we over een snelweg met de logissche op en afritten en even later gingen we off-the-road om vervolgens hoog in de bergen te belanden met daarbij een redelijke hoeveelheid haarspeldbochten. In werkelijkheid zal dit veel meer uitgesmeerd zijn in een logisch geheel, maar het belangrijkste is dat EA in ieder geval alles van genoeg details heeft voorzien en zeker op de PlayStation 4 is het een genot om in de wereld rond te rijden.

Tablet integratie

Zoals we imiddels bij wel meer next-gen games gezien hebben zal ook Need for Speed: Rivals mobiele ondersteuning krijgen via een applicatie voor iOS en Android platformen. Kort werden er wat features via een tablet gedemonstreerd en die kunnen best als een leuke toevoeging gezien worden op het geheel. Zo zul je met de applicatie op een gemakkelijke wijze andere spelers in de wereld kunnen ondersteunen, of juist irriteren. Op de tablet krijg de wereldkaart te zien met daarop iedereen die aan het rondrijden is. Door simpelweg iemand te selecteren en vervolgens een hulpmiddel of juist een aanval te kiezen kun je iemand op een zeer gemakkelijke wijze helpen of juist tegenzitten. Naar ons idee was het slechts een fractie van de mogelijkheden die EA ons liet zien, maar vooralsnog ziet het er leuk uit, maar of het intensief gebruikt gaat worden is nog even de vraag.

Voorlopige conclusie:

In contrast met wat we op de E3 gezien hebben is er op zich niet spectaculair veel nieuws te melden over Need for Speed: Rivals, maar wat wel duidelijk is dat EA met de game een prima racer in handen heeft. Het is lekker arcade en doet qua gameplay op zich niet bijzonder veel nieuwe dingen. Wel speelt het fantastisch op de PlayStation 4 en ziet het er prima uit en de integratie van mobiele klinkt interessant. Eerder haalden we de geschiedenis van de Need for Speed franchise al even aan door het te omschrijven als een franchise met ups en downs en Need for Speed: Rivals gaat absoluut onder de ‘ups’ vallen.