Call of Duty: Ghosts – Uitgebreide multiplayer analyse – deel 3


Call of Duty: Ghosts – Uitgebreide multiplayer analyse – deel 3 – In de voorgaande delen (1, 2) van het driedelige artikel hebben we de nieuwe Create a Class opties, de perks, wapens, het prestigen, de animaties, audio en ‘Levelution’ onder handen genomen. Allemaal vernieuwingen in Call of Duty; Ghosts die erg welkom zijn. Velen hebben vaak zat geroepen dat Call of Duty niet vernieuwend is en ieder jaar hetzelfde blijkt te zijn. Infinity Ward lijkt dat een halt toe te roepen door er erg veel nieuwe aspecten in het nieuwe deel te verwerken. In het laatste en het concluderende deel gaan we kijken naar de nieuwe modi, killstreaks en de vernieuwde Elite app van Call of Duty. Tot slot trekken we een conclusie over wat we tot nu toe gezien hebben van Call of Duty: Ghosts.

Cranked

We gaan van start met de nieuwe modi en de eerste die we te zien kregen was Cranked. Cranked is een variant op het welbekende en tevens populaire Team Deathmatch, maar wat houdt Cranked precies in? Wel, Cranked maakt Team Deathmatch nog sneller. In Cranked draait het ook om kills maken en het team met de meeste kills wint uiteraard. De twist is alleen dat wanneer jij een vijand neerschiet, er een timer van 30 seconden verschijnt. Als je geen tijd meer hebt, dan ontplof je en dan word je gewoon weer opnieuw gespawned, maar je zult opnieuw moeten beginnen. Voor iedere kill die je binnen de 30 seconden maakt krijg je extra tijd op de aflopende timer, het betreft hier dan een aantal seconden. Bovendien zul je per kill ook steeds sneller worden. Je wordt dus beloond met snelheid en tijd. Om deze twee elementen draait het in deze modus en hoe hoger je killstreak is des te beter je zult worden in Cranked waardoor andere spelers een steeds grotere kluif aan jou hebben.

Search & Rescue

Infinity Ward gebruikt voor de nieuwe modus Search & Rescue twee oude modi en heeft deze samengesmolten tot één. Je kunt het al zien aan de naam wat één van de twee modi is, namelijk Search & Destroy. De andere modus is de modus die in Modern Warfare 3 geïntroduceerd werd. Wij hebben het natuurlijk over Kill Confirmed, wat ook een soort Team Deathmatch is. Maar wat is het doel in de nieuwe Search & Rescue? Gaat het nu juist om de kills, zoals in Kill Confirmed? Of meer om het plaatsen van een bom, zoals in Search & Destroy het geval is?

Het antwoord is simpel. De hoofdlijn zal nog steeds Search & Destroy zijn. Je zult nog steeds een bom moeten plaatsen en moeten laten ontploffen of heel het vijandelijke team uitschakelen om elke ronde te winnen. Waar de variant nu ligt, is dat je bij iedere neergeschoten vijand een dog tag zal zien. Als jij, als killer, de tag van je slachtoffer pakt, dan is het voor die speler in de desbetreffende ronde afgelopen, maar als jij als teamgenoot jouw medespeler voor je ogen ziet neervallen en vervolgens zijn tag opraapt, is hij terug in het spel en ben je als team geen speler kwijt. Een interessante en vooralsnog erg tof klinkende twist op twee ‘oudere’ modi.

Squads

Toen het woord Squads viel zagen we een glimlach op Rubin’s gezicht. Hij klonk erg enthousiast over deze nieuwe modus, welke eigenlijk uit meerdere modi bestaat. Squads – de naam zegt het al- laat jou en je vrienden samen een squad vormen en het opnemen tegen offline AI spelers of online tegen andere squads. Je kunt zelf kiezen en welke keuze je ook maakt, het zorgt voor XP in de multiplayer. Dus het is eigenlijk een combinatie van Combat Training en de Survival modus uit Modern Warfare 3 en een soort party tegen party.

Survival kennen de meeste fans ongetwijfeld van Modern Warfare 3. Waar Treyarch het je laat opnemen tegen zombies met fantasierijke wapens, laat Infinity Ward het je opnemen tegen menselijke soldaten die terug kunnen schieten. Dit keert terug, maar onder een andere naam, namelijk Safeguard. Hier zul je, net als in Survival, alle multiplayer wapens tot je beschikking hebben en het zo lang mogelijk moeten proberen uit te houden tegen de grote groepen soldaten die je op je dak krijgt. Het is eigenlijk niet echt iets nieuws, alleen dat het onder een nieuwe naam valt en dat je het met meer man kunt spelen.

Mocht je kiezen om het op te nemen tegen een offline squad, oftewel een groep AI gestuurde soldaten, kan je het nog behoorlijk pittig krijgen volgens Mark Rubin. Hij vertelde dat ze in Squads de AI meer menselijk hebben gemaakt. Zo noemde hij als voorbeeld enkele acties die de AI tegen jou kan uitvoeren. Hieronder valt dropshotten, jumpshotten, strafe-shotten, corner camp en hoogstwaarschijnlijk nog meer features. Ook meldde hij dat wanneer je een squad samenstelt in offline modus en je geeft één van je soldaten een sniper rifle, deze speler zich meer als een sniper gaat gedragen. Hij zal dus voorzichtiger spelen dan dat het geval is met een ander type wapen. Dit geldt overigens niet alleen voor sniper rifles, maar voor elk soort wapen. Geef je één van je squad leden bijvoorbeeld een SMG, dan zal deze zich vooral rennend door het slagveld begeven. De AI is een stuk slimmer en menselijker gemaakt wat voor meer plezier en nog meer frustratie kan zorgen.

Killstreaks

Over Killstreaks kunnen we niet heel erg uitgebreid vertellen, aangezien het slechts een tipje van de sluier is wat we in de eerste trailer hebben gezien. We zagen er wel een aantal die opvallen en we gaan ze even één voor één langs.Voordat we naar de nieuwe gaan kijken melden we alvast dat de Strike Packages van Modern Warfare 3 terugkomen. Je kunt dus kiezen uit Assault, Support en Specialist Streaks. Allereerst zagen we de hond Riley die bekend is uit de singleplayer van Ghosts, terug in de multiplayer als killstreak. Als je Riley inroept zal hij met je meelopen als een escort. Als er een vijand in de buurt is zal hij gaan grommen en op zijn gaan buik liggen. Hij werkt tegelijkertijd ook als een soort UAV, wat erg nuttig is. Als een vijand erg dichtbij komt dan zal Riley aanvallen en met één beet van Riley lig je.

Verder zagen we de killstreak Recon Chopper. Wanneer je deze oproept zal jij als speler verplaatst worden in een helikopter die boven de map vliegt. Je hebt dan een sniper rifle in je handen en kan je je vijanden van bovenaf bestoken met erg accurate schoten. Wat we ook zagen was de Juggernaut streak die twee keer terug gebracht wordt. Zo zagen we de zwaarbepantserde Juggernaut met een minigun in zijn handen en de nieuwe variant, Juggernaut Maniac. Wanneer je deze killstreak gebruikt heb je iets minder pantser dan een normale Juggernaut en loop je slechts met een mes rond. Je bent daarentegen wel een stuk sneller en je kunt zo je vijanden neersteken mits je snel genoeg handelt. Als één na laatste killstreak zagen we een drone vliegen die verdacht veel leek op de Dragonfire killstreak van Black Ops 2. De looks waren hetzelfde, maar het wapen wat erop gemonteerd zat niet. De Dragonfire schiet met gewone mitrailleur kogels terwijl de tweelingbroer in Ghosts schiet met een granaatwerper. Tot slot hoorden we (niet zagen) Rubin praten over een UAV die niet meer in de lucht hangt, maar op de grond geplaatst kan worden en zo voor je vijanden verborgen kan worden.

De nieuwe Elite app

Ergens tegen het einde van de persconferentie zagen we tot slot nog een vernieuwde Elite app voor Android en iOS. Wat Infinity Ward in samenwerking met Beachhead Studios probeert te bereiken met de vernieuwde app, is om de speler nog meer in de wereld van Call of Duty te trekken. Eén van de features die we zagen die de vernieuwde app krijgt, is een soort map met daarop meerdere locaties. Het is een klein toernooi van elke keer twee weken. Op elk van deze locaties zul je verschillende modi moeten spelen tegen clans over de hele wereld. Het idee is vrij simpel. Wanneer jij tegen een clan speelt die op dat moment het desbetreffende terrein in handen heeft en jij wint, zal jouw clan punten krijgen.

Nu horen wij jullie denken: ‘Leuk, maar wat heb je er aan?’ Hoe langer en hoe meer gebieden jij met je clan in handen hebt, hoe meer punten je zult krijgen. Met deze punten zul je nieuwe helmen, looks en dergelijke kunnen verdienen die andere spelers niet (kunnen) krijgen. Waarschijnlijk is het niet alleen voor de individu zelf, maar voor de hele clan. Iets wat niet bevestigd is, maar wel erg vanzelfsprekend lijkt. Wie weet nieuwe achtergronden voor de clanpagina op de Elite website? Of nieuwe emblemen die exclusief zijn voor jouw clan. Tot slot hoorden we nog tussen neus en lippen door dat de nieuwe app een clan chat krijgt, zodat je beter kunt communiceren met je clanleden.

Conclusie:

In dit driedelige artikel hopen wij jullie genoeg op de hoogte te hebben gebracht van de vele vernieuwingen die Call of Duty: Ghosts met zich meebrengt op vrijwel elk gebied in de multiplayer. Wij kunnen dan ook niets anders zeggen dan dat wij toch best nieuwsgierig zijn geworden naar de aankomende Call of Duty titel. Op elk vlak is het oude systeem volledig omgegooid en heeft Infinity Ward geen steen omgedraaid gelaten om de fans de ultieme Call of Duty ervaring te leveren. Wij zijn erg benieuwd naar het uiteindelijke spel en met name de multiplayer, want die belooft toch veel innovatie met zich mee te brengen waar de meeste fans toch stiekem wel op zaten te wachten. We zullen op de Gamescom de game onder handen nemen en wie weet zien we daar weer wat nieuws. We blijven je op de hoogte houden.

Boxshot Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Releasedatum:
05-11-2013
Genre:
First Person Shooter
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:
Volgende Call of Duty is mogelijk toch Ghosts 2
Gepubliceerd op 29 feb, 2016 om 12:47
Komende week dubbel XP in Call of Duty: Black Ops 2 en Ghosts
Gepubliceerd op 26 okt, 2014 om 15:50
DLC Special: Call of Duty: Ghosts  – Nemesis
Gepubliceerd op 10 sep, 2014 om 10:20
De Nemesis-DLC voor Call of Duty: Ghosts krijgt een releasedatum voor de PS3 en PS4
Gepubliceerd op 22 aug, 2014 om 10:18
  1. crew Redacteur -    731 XP
    taart0001's avatar

    Goed geschreven artikel! Ik als verstokte fan van Call of Duty ( met name van de delen, gemaakt door Infinty Ward ) heb al een tijdje een pre-order staan voor de meest uitgebreide editie!

  2.    183 XP
    KramerYouri's avatar

    Idd bedankt voor de drie artikelen!!

    Ik was nog aan het twijfelen of ik Ghost in het begin zal halen of wat later. Na deze artikelen heb ik besloten om maar een pre-order neer te zetten.

    Ben benieuwd :)!

  3. Anoniem -   
    24.132.76.xxx's avatar

    Mooie analyse en sluit me er bij aan… Zaterdag ga ik hem uitproberen op Gamescom en ben zeer nieuwsschierig… Heb er zin in… Voor Search and rescue…. Net ff meer diepgang dan Search and destroy…

  4. Anoniem -   
    .:Real Tom:.'s avatar

    @taart0001: hoe kan dat nou die is pas net onthult/geleaked…

  5.    153 XP
    el scapino's avatar

    kan je met je ps3 tegen ps4 ghost spelen
    want mijn vrienden kopen nog geen ps4
    want ze willen hem gewon nog niet
    maar ik wel dus moet ik de ps4 ghost kopen ja of nee

  6.    416 XP
    HellFalcoN-'s avatar

    thnx voor de info nu mijn preorder maar ff annuleren.

  7. crew Redacteur -    731 XP
    taart0001's avatar

    @.:Real Tom:.: correctie, de meest uitgebreide editie heb ik pas sinds afgelopen Zaterdag in de pre order, maar de game zelf had ik al een hele tijd gereserveerd! -:) Jij ook?

  8. Anoniem -   
    .:Real Tom:.'s avatar

    @taart0001: zit nog te twijfelen of ik voor de ps3 of ps4 versie ga