Review: PixelJunk Monsters: Ultimate HD – Er zijn al een tal van games verschenen in allerlei genres op de PlayStation Vita, maar wat betreft tower defense games is het niet bijster veel. Gelukkig is daar PixelJunk Monsters: Ultimate HD. Deze game verscheen in 2009 al voor de PSP en later ook nog op de PS3. Inmiddels is de game ook verschenen voor de PlayStation Vita als een opgepoetste editie en hoe beviel deze opgefriste versie ons? Lees het hier.

Bescherm de baby´s

In PixelJunk Monsters: Ultimate HD draait het allemaal om één ding; het beschermen van je baby´s. Of ook wel de Tikibaby´s genoemd, aangezien jij de Tikiman bent. De baby´s zitten allemaal veilig voor het huisje, maar monsters bedreigen hen constant. Hiervoor moet jij tactische verdedigingen plaatsen zodat de monster er niet bij kunnen. Aan het begin van de game rol je er als het ware echt in, want de monsters komen rustig in golven naar het nest van baby´s, maar ze zijn nog niet al te sterk. Ideaal om even de basis van de gameplay te leren kennen als je de serie nog niet kent.

Allereerst krijg je de mogelijkheid om torens te bouwen met kruisbogen erop, welke geschikt is voor elke vijand. Om een toren met een wapen daarop te maken moet je eerst een boom zoeken en als je deze gevonden hebt, dan kun je via het touchscreen een toren selecteren die je op de plek van neerzetten. De toren wordt gebouwd en na een paar tellen gaat die automatisch aan het werk. Geen omkijken meer naar, maar je moet er wel voor zorgen dat je de torens op de juiste plaats zet. Zo moet je torens met een kanon op een plek zetten in bijvoorbeeld een bocht waar je zoveel mogelijk monsters tegelijkertijd kunt raken.

Plaats tactisch de torens en behoudt het overzicht

Kruisbogen zet je wat verder weg en op deze manier komt er dus zelfs al tactiek kijken bij waar je de torens plaatst om daarna goed het overzicht te behouden. Qua tower defense gameplay is er ook weinig op aan te merken, want het werkt vlot en er is genoeg uitdaging aanwezig. Je weet namelijk niet altijd wat voor monsters er komen en zeker in de latere levels met sterkere monsters wordt het als maar lastiger. De levels hebben hier een bijdrage aan, want naast dat ze in uiterlijk divers zijn is ook de opzet elke keer anders. Soms komen monsters maar van één richting en een andere keer komen ze vanaf alle kanten.

Dit zorgt voor afwisselende situaties waar je als speler het nodige moet improviseren en dat af en toe op een hoog tempo. Dit maakt de game uitdagend, want je wilt al je baby´s nu eenmaal beschermen. Zo verdien je namelijk een regenboog wat gelijk staat aan de perfecte score. Sterft er één Tikibaby, dan ben je de perfecte score al kwijt en dit kan op sommige momenten erg frustrerend zijn. Zeker als het laatste monster met heel weinig health alsnog bij het huisje met baby´s weet te geraken. Daarbij werken de touch controls via het scherm ook niet altijd optimaal, want zo selecteerden best vaak de verkeerde toren waardoor we net niet een regenboog haalden.

In een flow door de gameplay, stijl en muziek

Toch moeten we hierbij zeggen dat we ons hier niet enorm aan hebben kunnen storen, want door de eerder genoemde toffe gameplay en het toepassen van slimme tactiek zaten we al snel in een bepaalde flow. Snel kijken waar de monsters vandaan komen, torens opzetten en met de Tikiman (ook te besturen met touchscreen, wat prima werk) vlug de muntjes pakken. Met het geld kun je dan weer nieuwe torens bouwen en sommige grote vijanden laten edelstenen vallen en als je hier genoeg van hebt dan kun je sterke torens vrijspelen en deze aanschaffen. Zo bleven we lekker bezig.

Visueel is de game opgefrist en het oogt allemaal netjes. De game bevat een vrolijke en kleurrijke stijl. De geinige muziek heeft ook nog een belangrijke bijdrage wat er uiteindelijk voor zorgde dat we in die ene flow kwamen te zitten tijdens het spelen. Het is echter wel zo dat als je de game al op andere platformen hebt gespeeld er weinig nieuws onder de zon is. Wat dat betreft had er zeker wat meer content in gestopt kunnen worden. Voor de nieuweling is er genoeg te doen met al de uitdagingen en levels. Daarnaast kun je ook ad-hoc en in de online coöp met twee Tikimannen de baby´s beschermen. Werkt netjes, maar de voortgang die je boekt gaat niet over naar de singleplayer, wat een beetje jammer is.

Double Eleven had met de originele game al een prima en zeer vermakelijke tower defense titel neergezet en PixelJunk Monsters: Ultimate HD is dan ook zeer geslaagd en we hebben ons kostelijk vermaakt. Achter elkaar proberen de baby´s te redden kan soms wat irritatie opleveren wat mede komt doordat de bediening met het touchscreen af en toe wat eigenwijs was. Echter zorgt de toffe flow van de game, afwisseling, muziek en stijl voor een erg leuke ervaring. Zo konden we soms niet stoppen met spelen en werd het zelfs een klein beetje verslavend. Er zijn niet veel games in dit genre verkrijgbaar op de handheld en dit is dan ook zeker één van de betere die je kunt aanschaffen.

• Gameplay klopt
  • Tactisch denken
  • Leuke stijl en muziek