Beyond: Two Souls is één van de grote titels van Sony voor dit najaar en naar aanleiding van een gesprek dat Joystiq had met David Cage weten we nu dat de game geen ‘game over’ scherm zal bevatten. Sterker nog, het hoofdpersonage Jodie Holmes kan sterven in de game en ook dat levert geen game over scherm op.

De voornaamste reden is dat David Cage een game over scherm altijd meer heeft gezien als een mislukking van de makers van de game dan een mislukking van de speler.

De mogelijkheid dat er een game over scherm in beeld komt is meer een kunstmatige loop creëren in de zin van: ‘je speelt de game niet zoals ik (ontwikkelaar) wil dat je de game speelt dus je zult opnieuw moeten beginnen’. En dat is nu net iets wat totaal niet logisch is in een game dat vooral voortgedreven wordt door een verhaal.

“I’ve always felt that ‘game over’ is a state of failure more for the game designer than from the player.. .It’s like creating an artificial loop saying, ‘You didn’t play the game the way I wanted you to play, so now you’re punished and you’re going to come back and play it again until you do what I want you to do.’”

Hoe zit het dan met een eventuele dood van Jodie? Wel, de game draait om de dood dus dat speelt een grote rol in het verhaal, maar het hoe en wat is één van de ontdekkingen die je zelf mag gaan beleven.