Gespeeld: Call of Duty: Ghosts – Multiplayer – Call of Duty: Ghosts moet dé shooter van dit najaar worden en met een release op zowel current- als next-gen consoles lijkt dat wel goed te komen. Nadat we eerder al kennis hebben gemaakt met de singleplayer, is het nu tijd voor de multiplayer. Op de Gamescom woonden we een presentatie bij en konden we tevens aan de slag met de next-gen versie van de game en dat beviel ons wel.
Vernieuwingen
Iedereen die de livestream van de multiplayer-onthulling enige tijd terug heeft bekeken of onze analyses heeft gelezen weet inmiddels wel wat de belangrijkste vernieuwingen zijn en de presentatie op de Gamescom achter gesloten deuren bracht niet veel spectaculair nieuws. Zo werd er gesproken over de mogelijkheid om zelf soldaten te maken en dit gaat diep, heel diep. Er zijn tegen de 20.000 mogelijkheden met betrekking tot het creëren van een eigen soldaat waarmee je het strijdveld op zult trekken.
Naast dat dit een groot nieuw onderdeel voor de multiplayer is en dit Infinity Ward gelijk in staat stelde om met vrouwelijk soldaten op de proppen te komen, is dit verder een onderdeel dat meer als aanloop naar de multiplayer modus dient. Als je eenmaal je eigen soldaat evenals andere squadleden in elkaar geknutseld hebt, is het tijd om te gaan knallen en dat is waar het uiteindelijk om draait. Ook hier zul je de nodige vernieuwingen aantreffen.
Zo is het hele perksysteem op de schop gegaan, want nu krijg je een achttal punten die je kunt spenderen aan perks. Deze perks variëren in waarde. Zo zijn de meeste perks één of twee punten, sommigen drie punten en een enkele kost vier punten. Ook is er nog een ‘ultieme’ perk die vijf punten kost en je bent vrij in het besteden van je acht perkpunten. In dat opzicht kun je gezamenlijk met je eigen gemaakte soldaat het multiplayergedeelte tot op zekere hoogte behoorlijk persoonlijk en uniek maken.
Kijken en luisteren naar de community
Infinity Ward heeft sinds dat Modern Warfare 3 beschikbaar is goed naar de community gekeken en geluisterd, en heeft hier trends ontdekt. Zo is C4 in de eerste instantie bedoeld om ergens op te plakken, om het vervolgens op het juiste moment tot ontploffing te brengen. Spelers hebben hier een andere manier voor gevonden en dat is dat ze C4 gewoon gooien naar hun doel. Dit is Infinity Ward ook opgevallen en daarom komen ze nu met de zogenaamde ‘Canister bomb’, dat eigenlijk een alternatief op het gooien van C4 moet bewerkstelligen.
Een andere nieuwe soort granaat is de zogenaamde ‘9 bang grenade’ en deze werkt door het op te laden. Als je de granaat eventjes oplaadt en weggooit, dan zal deze één flits geven als een flashbang. Hoe langer je deze oplaadt, des te meer flitsen deze produceert en als je de max qua opladen bereikt, werkt deze granaat als een EMP. Het zijn slechts twee nieuwe granaten die je zult aantreffen in de multiplayer, maar ook het idee dat Infinity Ward inspiratie haalt uit de manier waarop spelers met de multiplayer om gaat is interessant te noemen.
Verder bevat de game rond de 30 nieuwe wapens met hierbij een nieuwe klasse en ook de werking van een aantal perks is op de schop gegaan. Zo werden er een aantal voorbeelden gegeven die best interessant en leuk klinken. Zo kun je een perk gebruiken waarbij je na een x aantal kills Riley kunt inschakelen. Hij zal dan mensen doden en ook al word jij gedood, dan zal Riley naar je spawnpunt toe rennen en in de tussentijd anderen doden. Een andere perk is er één waar je de zogenaamde ‘Night Owl’ drone mee activeert. Deze scant de nabije omgeving op vijanden en zal jou beschermen, en zo zal de game nog veel meer van dergelijke nieuwe perks bevatten.
Fantastische gameplay
Na al deze nieuwe informatie was het tijd om aan de slag te gaan met de multiplayer en het eerste wat opviel – wat eigenlijk vrij vanzelfsprekend is – was dat de game fantastisch speelt. Infinity Ward heeft de besturing voor shooters geherdefinieerd enkele jaren terug en weet dit met subtiele aanpassingen steeds weer net wat beter te maken. Het is een kwestie van de controller oppakken en het veld oprennen, want je hoeft je geen enkele seconde druk te maken over welke knop wat doet. Iedereen kan hiermee overweg en daardoor speelden we binnen luttele seconden de multiplayer zoals we dat altijd al deden.
Het speelt heerlijk en het voelt enorm vertrouwd aan. De nieuwe toevoegingen, zoals de knee slide, werken meer dan prima en dat maakt de gameplay bovendien net wat dynamischer en vloeiender. Qua gameplay hoef je op de eerder genoemde vernieuwingen verder niet veel spectaculaire zaken te verwachten, want het is en blijft Call of Duty – overigens precies op de manier zoals jij dat wilt: gemakkelijk op te pikken, uitgebreid, gevarieerd en bovenal erg vermakelijk. Wel is er een belangrijk nieuw onderdeel dat de nodige invloed op de gameplay kan uitoefenen en dat zijn de zogenaamde ‘dynamic events’.
Destructie bestaat uit pre-sets
Destructie is in de Battlefield franchise iets wat een grote rol speelt en tot voor kort kon je in Call of Duty enkel door dunne muren en planken heen schieten. Iets wat nu enigszins verandert lijkt te zijn in Call of Duty: Ghosts. We waren tijdens het spelen dan ook uiterst benieuwd naar hoe ver dit gaat, maar dit was eigenlijk een beetje teleurstellend. We hebben het op slechts één map gezien, dus het is even afwachten hoe dit in de rest van de game zit, maar vooralsnog lijkt het te bestaan uit pre-sets. Dat betekent zoveel dat wat je ook doet, het op slechts één manier kan veranderen.
Je zult in één van de trailers vast wel gezien hebben dat het mogelijk is om een tankstation om te laten vallen. Wel, die map speelden we en het tankstation viel op exact dezelfde manier om zoals dat in de eerdere trailer getoond werd. Een ronde verder… inderdaad, precies hetzelfde. Ja, de destructie is iets wat we absoluut toejuichen, maar het lijkt zich te beperken tot bepaalde zaken en dat zorgt in de eerste instantie zeker voor leuke nieuwe gameplay tactieken, maar op een gegeven moment valt de dynamiek in dit geheel weg en dat is jammer.
Wel vertelde Infinity Ward dat er ook een map in de multiplayer zit waar de destructie veel grootschaliger is. Hierbij gaat het zelfs zover dat er een mogelijkheid bestaat dat er tijdens een sessie iets gebeurt waardoor de gehele map in één klap totaal gesloopt wordt. Dat klinkt erg veelbelovend. Het is alleen jammer dat ze dat nog even voor zich hielden. We houden dus nog even een slag om de arm wat betreft de destructie en dus de zogenaamde ‘dynamic events’, maar we zijn wel ontzettend benieuwd naar wat Infinity Ward nog meer voor ons in petto heeft. Vooralsnog lijkt de destructie redelijk beperkt te zijn.
Je Call of Duty profiel
Een zeer fijne nieuwe feature is de mogelijkheid om je eigen Call of Duty profiel aan te maken. Deze zul je na het opslaan overal ter wereld weer kunnen laden, aangezien je je profiel niet lokaal opslaat. Als jij op de PlayStation 3 speelt en een vriend of vriendin van je heeft de PlayStation 4, dan kun je bij hem of haar je profiel laden en verder spelen. Alle behaalde statistieken worden vervolgens bijgeschreven, wat het sowieso aantrekkelijker maakt. Des te interessanter is de mogelijkheid dat dit systeem op elk platform werkt. Je kunt dus op de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One, spelen met één profiel en je kunt onbeperkt switchen tussen platform. Ideaal als je het ons vraagt.
Voorlopige conclusie:
Infinity Ward doet zeker nieuwe en leuke dingen in de multiplayer, maar uiteindelijk komt het op de actie neer en deze is behoorlijk vertrouwd en herkenbaar. Het speelde tijdens onze hands-on fantastisch en ook visueel zag de next-gen versie er netjes uit. Het is geen Killzone: Shadow Fall, maar het staat zeker z’n mannetje. Wel hebben we nog wat vraagtekens, onder andere bij de destructie, maar in grote lijnen zijn we er wel van overtuigd dat Call of Duty: Ghosts zowel in de singleplayer als in de multiplayer een fantastische ervaring gaat worden.
Wel een grote pluspunt dat je je profiel overal naar toe kan nemen. Jammer dat ik de game niet uit kon proberen op de gamescom…
Dit wordt weer een geweldige game.
Jaja nog 2 maanden jongens dan kunnen we knallen!!
Euhh naar mijn mening wordt CoD Ghosts zeker niet de shooter van het najaar, ik zou veel eerder zeggen BF4.
Ook gespeelt op Gamescom en ik kon nog maar een aantal aanpassingen doen omdat de rest nog gelocked stond. Ook verder vrij weinig tijd om alles goed tot je te nemen verder..
Maar ik was toch wel verrast. Het level wat we speelde in domination was echt complex. Veel gangen en hoogte verschillen in lagen dat je gewoon de weg kwijt raakte. Zo was ik een aantal keer toch op zoek naar de B vlag.
Er waren standaard 3 killstreaks ingesteld. Een grond UAV, een hond en een Juggernaut die net zo snel rende als de rest maar alleen een mes had.
Die haalde ik ook direct en kon zo goed in de smalle gangetjes wat bottle neks creeëren en flink wat kills maken. Eindstand 21-3 na eerste potje.
Enige minpunt was dat het met een Xbox One controller was.
En dat zeg ik nu nadat ik de Dualshock 4 controller in me handen hebt gehad en deze toch zo vreselijk veel lekkerder in de handen voel liggen. Echt een heerlijke controller geworden!!
@85.158.139..xxx: EDIT: en de game heeft veel meer indruk op me gemaakt dan dat BF4 dat deed. Dat was toch eigenlijk gewoon veel meer van hetzelfde wat ik al vrij lang gespeelt hebt met BF3. Alleen dan nu met meer spelers.
Dus moest ik kiezen tussen een BF4 en een Ghost. Dan zou ik zelf voor Ghost gaan. Maar goed dat zal voor iedereen weer anders zijn.
Hmm, dan heb ik een andere demo op gamescom gespeeld. Ik heb de Xbox One versie gespeeld, en die zag er alles behalve next-gen uit.
@85.158.139..xxx:
Dan heb je alle trailers nog niet gezien denk ik, check de levolution trailer en denk nog eens goed na, want CoD zag er bij de multiplayer trailer hetzelfde uit qua animaties (lopen, liggen, schieten) het zorgt ervoor dat je echt merkt dat het nog op dezelfde engine draait. Buiten dat is BF4 ook niet zoooveeel vernieuwt, maar ookal was t helemaal niet vernieuwt dan vind ik toch dat CoD Ghosts niet beter dan BF4 zou zijn. Dit zeg ik als een ervaren CoD speler die al een lange tijd CoD heeft gespeeld dus ik ben geen fanboy ofzo.
@Omer58:
cod kan je niet vergelijken met bf! Het is heel anders!
Dus ik begrijp niet wat je bedoel met beter! Vooral omdat je zegt dat je een ervaren cod speler bent geweest. Als wil lopen en lang afstanden wil afleggen en een keer kill wil maken moet je bf spelen! Wil snel kort actie moet bij cod zijn! Punt dus de eigenschappen van beide games zijn totaal anders!
Mijn nex gen shooter wordt killzone . vindt ik veel leuker dan COD . misschien BF4 later kopen . COD hoef voor mij niet zo meer . schijt games zins de echte makers weg zijn 🙁
Ik vind cod niet erg vernieuwend meer. Maar cod blijft cod en het is zeker vermakkelijk en bf 4 zal qua gameplay en graphics beter zijn, tog word het weer cod omdat ik het uren en uren kan spelen..
@Outlawz: Om CoD en BF nou HEEL anders te noemen vind ik beetje overdreven, je kan ze heus wel vergelijken hoor.
@Omer58: Die heb ik wel allemaal gezien maar ik vind het allemaal niet zo indrukwekkend om een flatgebouw neer te schieten.
Leuk om een keer te doen, maar krijg meer voldoening bij het maken van een killstreak van 25 of iets…
Met alle respect voor BF hoor die echt een eigen deel in de markt heeft weten veroveren waar COD jaren de boventoon voerde, maar nu de overgang van BF3 (die ik zelf ook enorm veel heb gespeeld) naar BF4 vind ik helemaal niet indrukwekkend. Natuurlijk zijn de graphics geweldig mooi en geven de voertuigen een leuke toevoeging.
Maar ik was op Gamescom waar ik beide gespeeld hebt meer onder de indruk van Ghost dan van BF4. Dus niet alleen van filmpjes via internet maar ook daadwerkelijk de gameplay… maar goed dat smaken verschillen toch 😉
@Outlawz: “Als wil lopen en lang afstanden wil afleggen en een keer kill wil maken moet je bf spelen! Wil snel kort actie moet bij cod zijn!”
Ik wil me niet mengen hoor maar dat is wel een beetje onzin. Je hebt, zeker in BF4, ook fast-paced infantry-only gamemodi zoals Domination en natuurlijk Team Deathmatch. Stel je voor een map misschien twee keer zo groot als de grootste CoD map, maar dan met meer dan vijf keer zoveel spelers… Nuff said?.. 🙂
@Outlawz:
Dat is dus precies wat ik bedoel.
Jij hebt de game waarschijnlijk nog noot gespeeld of je weet niet dat er Teamdeathmatch is, die zelfs kleinere maps heeft dan call of duty en geen voertuigen bevat, verder weet je ook niet dat je bij de Rush gamemode altijd tactisch de bom moet proberen te planten en steeds moet oprukken. Verder heb je al helemaal niet van de Close Quarter DLC gehoord met 4 speciale maps die geen voertuigen bevatten maar puur urban zijn (bijv in een winkelcentrum) waar je dus veel close quarters actie hebt.
Dus praat over beide games, als je ze allebij hebt gespeeld, maar dan wel langer dan een laar uur en als je Battlefield echt begrijpt en niet zomaar gaat praten over een game waar je heel weinig van af weet.
Ik ben iemand die erg veel lol heeft gehad met de CoD serie, met nadruk op GEHAD. Ik ken beide games goed en kan daarom goed vergelijken, het is voor mij duidelijk dat jij niet veel over Battlefield weet.
@85.158.139..xxx:
Smaken verschillen idd, ik heb veel respect voor de CoD serie, alleen zie ik de laatste jaren weinig innovatie en boeit de gameplay me niet. Als ik jou kon laten zien welke gamemodes je bij BF3 moet spelen op welke maps en wat voor tactieken etc geloof me, je zal t erg leuk gaan vinden. T is zo verschillend dat je moet weten hoe je battlefield moet spelen en niet zomaar door de map rent etc en als een rambo iedereen neerknalt zonder taktiek te gebruiken, nogmaals ik ken beide games erg goed en vergelijk ook met wat ik weet.
@Omer58: om eerlijk zijn heb alleen de beta gespeeld van bf3 maar dat vondt ik niks in mijn ogen speel het gewoon anders dan cod!
@Omer58: Daarin zit ook het verschil kerel.. ik heb het over een next gen Ghost en een BF4 en de verschillen t.o.v hun vorige deel waar jij het hebt over hoe de game serie gespeeld moet worden.
En dan nogmaals. Ik ben een COD speler die af en toe graag een potje BF voor de verandering speelt.
Heb nu beide nieuwe delen gespeeld op Gamescom en ik vind (en dat is gewoon een onderbouwde persoonlijke mening) dat Ghost meer innovatie met zich mee brengt dan een BF4.
De stap die BF3 naar BF4 heeft gemaakt is niet heel groot. (een perfect spel valt weinig aan te verbeteren toch?)
Het verschil tussen MW3 (dus geen BO2 van een andere ontwikkelaar) maakt echt een leuke stap voorwaarts.
Maar goed het eeuwige geneuzel tussen 2 first persone shooter games die beide heel anders spelen. Kan ik er alleen over zeggen dat COD echt weer de nummer 1 shooter gaat worden met een hoop concurrentie van BF4, Killzone en TitanFall.
Tel daar alle titels bij op die nieuw komen op next gen denk ik dat beide games minder zullen gaan verkopen dan voorheen.
C4 nooooo haha die was zo heerlijk<3
@Outlawz:
De beta was ook slecht xd,
Ik speelde toen nog geen bf3 en ik vond de beta echt slecht, ik had niet gedacht dat iik daarna bf3 zou halen maja
@85.158.139..xxx:
Ik heb beide games nog niet gespeeld en kan dus niet veel zeggen over in verre ze zijn verbeterd ten opzichte van de vorige delen.
Toch vind ik wel dat beide games vergeleken kunnen worden, maar ik respecteer je mening zoals jij dat bij mij doet.
In ieder geval weet je wel waar je t over hebt.
@Omer58: iets met veren en iemand reet ?!?!
@lennard verhage
De 9- flash bang grenade was al geïntroduceerd sinds mw3 missie 1…
Wel leuk dat deze er nu ook in zit. Echt wel handig voor wat meer strategisch te spelen. Dit zullen nogal dikke kill-cams opleveren 😀
Ik heb em gespeeld in gamescom
ghost is leuk maar ik haal ook bf4. Altijdt t zelfde vind ik saai. Dus een beetje verandering
Spel voor 13 jarige met een 7jaar oude engine waar mensen de eerste week een boner krijgen en daarna uit frustratie gAn afkraken en afzeiken en roepen dat het al jaren same shit is( wat het ook is ) en servers muf zijn en schreeuwende kinderen aan de hs en gay gaY gay.
eerst kz en bf4 daarna destiny!
@Naam…:
Idd!
Heb alle delen van COD voor de PS3. PS4 in de pre-order staan. Maar Ghosts kan het vergeten bij mij. Dit is toch geen next-gen! Alles weer van hetzelfde, lekker uitmelken die zooi.
Snap ook niet waarom PSX-Sense niet wat kritischer is. Valt me vies tegen.
@77.167.178..xxx:
Als je wat vaker hier komt zal je merken dat PSX-Sense juist heel kritisch is vaak op de CoD games. Zij geven nu een mening over een eerste impressie. Dat deze redelijk positief kan ook een keer gebeuren. Overigens zijn ze niet louter positief.
Ik vraag me af wie tegenwoordig de meeste kuddedieren met zich meebrengt, de cod liefhebbers of de cod haters.
Ik haal overigens CoD, BF4 en KZ. Vind ze alle 3 te ver van elkaar afliggen qua spel om het te laten liggen.
@Naam…: De engine is 14 jaar oud ondertussen, niet 7. De originele engine, de Quake 3 Arena: idTech 3 engine, werd gerelease in 1999. De eerste games die erop gebouwd waren, Quake 3 Arena (1999), Return To Castle Wolfenstein (2001), Soldier Of Fortune 2 (2002) en Call of Duty 1 (2003). Hun “nieuwe” engine is eigenlijk een 3de generatie engine die al heel wat sleutel werk ondergaan is.
@Esromeron:
Aangezien ik niet geregistreerd sta, wil niet zeggen dat ik hier nooit kom….Ik kijk elke dag op PSX-Sense.nl
Je moet ook is beter lezen; heb alle delen van COD, (zelfs alle PC versies). Ben dus geen cod-hater.
Als jij pas vanaf MW3, de cod-spellen speelt, snap ik waarom jij nog niet teleurgesteld bent.
Betreft het oordeel van PSX-Sense, snap ik niet dat hun ongeveer de enige zijn, met deze mening over een eerste impressie.
Met die eerste zin van dit artikel was je mij al kwijt; Call of Duty: Ghosts moet dé shooter van dit najaar worden en met een release op zowel current- als next-gen consoles lijkt dat wel goed te komen. oh oh oh! gelukkig spelen de echte mannen BF, dat 12-jarige gejank aan de kop hoef ik niet 🙂
Jarenlang zowel CoD en BF gespeeld, ik vindt dat BF toch boven CoD uitsteekt vanwege de vernieuwing. Ik vermaak me ook meer met BF omdat je grote maps hebt met een hoop actie en het chaosgehalte vrij hoog is waar het bij CoD meer gaat hoe snel jij je magazijn leeg kan schieten in een ruimte met een hoop spelers ipv tactisch spel zoals BF.
Geen CoD hater, integendeel…
Maar geef mij maar liever een BF game.
Ga ze zoiezo beiden halen!
Ik denk dat titan fall een veel grotere concurent word voor cod.
Titan fall heeft al verschillende prijzen ontvangen , bf4 is een heel ander soort game dan deze twee.
Sorry maar de shooter van het najaar
Wordt toch echt bf4 en absoluut niet CoD met hun neppe levelution, wat een afgang!!
Same Enginelution
@86.86.57..xxx: @86.86.57..xxx: Dumbass….levelution zit in BF4
@chronic010:
Haha, staat toch “NEPPE” voor! lezen….dumbass
En voor het verschil als in dit:
https://www.youtube.com/watch?v=KJIIgdSW6O4
@77.167.178..xxx:
Ik speel CoD ook vanaf deel 1, ben geen 16 meer ;)!
En tuurlijk, ik baal soms ook van de trage vooruitgang, als deze er al te vinden is. Maar het blijft lekker spelen, vandaar dat ik ook gewoon CoD Ghosts haal. BF komt wat meer bij kijken, vind ik ook leuk, dus die haal ik ook. Wat meer concurrentie op de markt zou overigens alle games geen slechte zaken doen.
Over het oordeel kan je altijd twisten, het blijft een kwestie van smaak. Ik heb ook minder goede beoordelingen gelezen. Maar het is ook puur een impressie nu. Even de echte review afwachten ;).
Jaaa, bf4 wint met levolution, man wat is dat vet zeg.
Altijd leuk om te lezen dat jongens van 16 klagen over gillende 12 jarige kinderen.
En daar dan ook de oordeel neerleggen van hoe een game is.
Die zijn te muten kinders 😉
@Omer58:
Call of Duty is ALTIJD shooter van het jaar -.-
Kun je ook met iemand spelen die cod speelt op zijn ps3 en ik op mijn ps4? In 1 lobby zeg maar?
@82.73.28.xxx:
Ligt eraan wat je met betere gameplay bedoelt. Meer features zeker, maar heb je uiteindelijk ook meer plezier?
@77.167.178..xxx: Het gaat over shit dat kapot kan. Het heeft niks met levelution te maken… I rest my case
@R*forever: Ook met een EMP functie? Infinity Ward was best wel overtuigend in hun presentatie dat het nieuw is namelijk. Anders een gevalletje van weird 🙂