Gespeeld: Call of Duty: Ghosts – Multiplayer – Call of Duty: Ghosts moet dé shooter van dit najaar worden en met een release op zowel current- als next-gen consoles lijkt dat wel goed te komen. Nadat we eerder al kennis hebben gemaakt met de singleplayer, is het nu tijd voor de multiplayer. Op de Gamescom woonden we een presentatie bij en konden we tevens aan de slag met de next-gen versie van de game en dat beviel ons wel.

Vernieuwingen

Iedereen die de livestream van de multiplayer-onthulling enige tijd terug heeft bekeken of onze analyses heeft gelezen weet inmiddels wel wat de belangrijkste vernieuwingen zijn en de presentatie op de Gamescom achter gesloten deuren bracht niet veel spectaculair nieuws. Zo werd er gesproken over de mogelijkheid om zelf soldaten te maken en dit gaat diep, heel diep. Er zijn tegen de 20.000 mogelijkheden met betrekking tot het creëren van een eigen soldaat waarmee je het strijdveld op zult trekken.

Naast dat dit een groot nieuw onderdeel voor de multiplayer is en dit Infinity Ward gelijk in staat stelde om met vrouwelijk soldaten op de proppen te komen, is dit verder een onderdeel dat meer als aanloop naar de multiplayer modus dient. Als je eenmaal je eigen soldaat evenals andere squadleden in elkaar geknutseld hebt, is het tijd om te gaan knallen en dat is waar het uiteindelijk om draait. Ook hier zul je de nodige vernieuwingen aantreffen.

Zo is het hele perksysteem op de schop gegaan, want nu krijg je een achttal punten die je kunt spenderen aan perks. Deze perks variëren in waarde. Zo zijn de meeste perks één of twee punten, sommigen drie punten en een enkele kost vier punten. Ook is er nog een ‘ultieme’ perk die vijf punten kost en je bent vrij in het besteden van je acht perkpunten. In dat opzicht kun je gezamenlijk met je eigen gemaakte soldaat het multiplayergedeelte tot op zekere hoogte behoorlijk persoonlijk en uniek maken.

Kijken en luisteren naar de community

Infinity Ward heeft sinds dat Modern Warfare 3 beschikbaar is goed naar de community gekeken en geluisterd, en heeft hier trends ontdekt. Zo is C4 in de eerste instantie bedoeld om ergens op te plakken, om het vervolgens op het juiste moment tot ontploffing te brengen. Spelers hebben hier een andere manier voor gevonden en dat is dat ze C4 gewoon gooien naar hun doel. Dit is Infinity Ward ook opgevallen en daarom komen ze nu met de zogenaamde ‘Canister bomb’, dat eigenlijk een alternatief op het gooien van C4 moet bewerkstelligen.

Een andere nieuwe soort granaat is de zogenaamde ‘9 bang grenade’ en deze werkt door het op te laden. Als je de granaat eventjes oplaadt en weggooit, dan zal deze één flits geven als een flashbang. Hoe langer je deze oplaadt, des te meer flitsen deze produceert en als je de max qua opladen bereikt, werkt deze granaat als een EMP. Het zijn slechts twee nieuwe granaten die je zult aantreffen in de multiplayer, maar ook het idee dat Infinity Ward inspiratie haalt uit de manier waarop spelers met de multiplayer om gaat is interessant te noemen.

Verder bevat de game rond de 30 nieuwe wapens met hierbij een nieuwe klasse en ook de werking van een aantal perks is op de schop gegaan. Zo werden er een aantal voorbeelden gegeven die best interessant en leuk klinken. Zo kun je een perk gebruiken waarbij je na een x aantal kills Riley kunt inschakelen. Hij zal dan mensen doden en ook al word jij gedood, dan zal Riley naar je spawnpunt toe rennen en in de tussentijd anderen doden. Een andere perk is er één waar je de zogenaamde ‘Night Owl’ drone mee activeert. Deze scant de nabije omgeving op vijanden en zal jou beschermen, en zo zal de game nog veel meer van dergelijke nieuwe perks bevatten.

Fantastische gameplay

Na al deze nieuwe informatie was het tijd om aan de slag te gaan met de multiplayer en het eerste wat opviel – wat eigenlijk vrij vanzelfsprekend is – was dat de game fantastisch speelt. Infinity Ward heeft de besturing voor shooters geherdefinieerd enkele jaren terug en weet dit met subtiele aanpassingen steeds weer net wat beter te maken. Het is een kwestie van de controller oppakken en het veld oprennen, want je hoeft je geen enkele seconde druk te maken over welke knop wat doet. Iedereen kan hiermee overweg en daardoor speelden we binnen luttele seconden de multiplayer zoals we dat altijd al deden.

Het speelt heerlijk en het voelt enorm vertrouwd aan. De nieuwe toevoegingen, zoals de knee slide, werken meer dan prima en dat maakt de gameplay bovendien net wat dynamischer en vloeiender. Qua gameplay hoef je op de eerder genoemde vernieuwingen verder niet veel spectaculaire zaken te verwachten, want het is en blijft Call of Duty – overigens precies op de manier zoals jij dat wilt: gemakkelijk op te pikken, uitgebreid, gevarieerd en bovenal erg vermakelijk. Wel is er een belangrijk nieuw onderdeel dat de nodige invloed op de gameplay kan uitoefenen en dat zijn de zogenaamde ‘dynamic events’.

Destructie bestaat uit pre-sets

Destructie is in de Battlefield franchise iets wat een grote rol speelt en tot voor kort kon je in Call of Duty enkel door dunne muren en planken heen schieten. Iets wat nu enigszins verandert lijkt te zijn in Call of Duty: Ghosts. We waren tijdens het spelen dan ook uiterst benieuwd naar hoe ver dit gaat, maar dit was eigenlijk een beetje teleurstellend. We hebben het op slechts één map gezien, dus het is even afwachten hoe dit in de rest van de game zit, maar vooralsnog lijkt het te bestaan uit pre-sets. Dat betekent zoveel dat wat je ook doet, het op slechts één manier kan veranderen.

Je zult in één van de trailers vast wel gezien hebben dat het mogelijk is om een tankstation om te laten vallen. Wel, die map speelden we en het tankstation viel op exact dezelfde manier om zoals dat in de eerdere trailer getoond werd. Een ronde verder… inderdaad, precies hetzelfde. Ja, de destructie is iets wat we absoluut toejuichen, maar het lijkt zich te beperken tot bepaalde zaken en dat zorgt in de eerste instantie zeker voor leuke nieuwe gameplay tactieken, maar op een gegeven moment valt de dynamiek in dit geheel weg en dat is jammer.

Wel vertelde Infinity Ward dat er ook een map in de multiplayer zit waar de destructie veel grootschaliger is. Hierbij gaat het zelfs zover dat er een mogelijkheid bestaat dat er tijdens een sessie iets gebeurt waardoor de gehele map in één klap totaal gesloopt wordt. Dat klinkt erg veelbelovend. Het is alleen jammer dat ze dat nog even voor zich hielden. We houden dus nog even een slag om de arm wat betreft de destructie en dus de zogenaamde ‘dynamic events’, maar we zijn wel ontzettend benieuwd naar wat Infinity Ward nog meer voor ons in petto heeft. Vooralsnog lijkt de destructie redelijk beperkt te zijn.

Je Call of Duty profiel

Een zeer fijne nieuwe feature is de mogelijkheid om je eigen Call of Duty profiel aan te maken. Deze zul je na het opslaan overal ter wereld weer kunnen laden, aangezien je je profiel niet lokaal opslaat. Als jij op de PlayStation 3 speelt en een vriend of vriendin van je heeft de PlayStation 4, dan kun je bij hem of haar je profiel laden en verder spelen. Alle behaalde statistieken worden vervolgens bijgeschreven, wat het sowieso aantrekkelijker maakt. Des te interessanter is de mogelijkheid dat dit systeem op elk platform werkt. Je kunt dus op de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One,  spelen met één profiel en je kunt onbeperkt switchen tussen platform. Ideaal als je het ons vraagt.

Voorlopige conclusie:

Infinity Ward doet zeker nieuwe en leuke dingen in de multiplayer, maar uiteindelijk komt het op de actie neer en deze is behoorlijk vertrouwd en herkenbaar. Het speelde tijdens onze hands-on fantastisch en ook visueel zag de next-gen versie er netjes uit. Het is geen Killzone: Shadow Fall, maar het staat zeker z’n mannetje. Wel hebben we nog wat vraagtekens, onder andere bij de destructie, maar in grote lijnen zijn we er wel van overtuigd dat Call of Duty: Ghosts zowel in de singleplayer als in de multiplayer een fantastische ervaring gaat worden.