De afgelopen week en het weekend stonden weer in teken van grootste gamebeurs ter wereld. De Gamescom in het Duitste Keulen verwelkomde wederom een hoop journalisten, maar vooral een stortvloed aan gamers. Het was een week waarin we dan eindelijk een releasedatum kregen van de PlayStation 4 en verder een berg aan aankondigingen waar ik zelf erg blij van werd. Er waren ook opvallende zaken tijdens de persconferenties en ik kreeg in de loop van de week zorgen over de launchgames. Genoeg inspiratie voor deze column dus!

Het matige EA en het frisse van Sony

Allereerst wil ik het kort hebben over de start van de Gamescom, wat gepaard ging met de persconferenties van Electronic Arts en Sony. Hier was namelijk een hoop nieuws over next-gen en de launchgames. De eerste persconferentie was die van EA en daar heb ik mij zitten vervelen. Tegenwoordig heeft de uitgever steeds sterkere banden met Microsoft en dit lijkt ook effect op de manier van presenteren te hebben. Van heel veel games werd niet veel nieuws getoond, maar men deed wel alsof het iets totaal nieuws was. Voornamelijk bij het spreken over UFC heb ik mij kapot zitten ergeren, want ze vertelden niets nieuws en wat ze te melden hadden, hebben ze twee maanden terug op de E3 al wereldkundig gemaakt.

Gelukkig was daar Titanfall en Battlefield 4 die de persconferentie nog enigszins interessant maakten. Dit gaan twee launchgames van formaat zijn, maar toch, het leek wel of EA alles alleen maar voor de livestream deed en niets voor de aanwezigen. Kortom, EA deed weinig nieuws en dit hoorde ik ook om mij heen in de reacties van anderen. Ik neem het de uitgever zeker niet kwalijk, maar EA moet volgend jaar een frissere aanpak hebben en met echt grote aankondigingen komen in plaats van een soort verlenging doen van wat ze deden op de E3. De lichte teleurstelling komt wellicht ook voort uit het feit dat de persconferentie niet heel relevant was in relatie tot PlayStation 4.

De Sony persconferentie stond helemaal in het teken van de releasedatum van de PS4, welke we nu allemaal weten. Wat iedereen tijdens het evenement al wist was dat Sony pas aan het einde de datum bekend zou maken. Het begin van dit alles was apart. Wij; Lennard, Marck en ik zaten wat meer naar achter en dus op een aardige afstand. Ikzelf kon niet zien wie het podium op was gelopen en wie er op die comfortabele stoel ging zitten. Plots was daar de interface van de PS4 gevolgd door gameplay van Killzone: Shadow Fall, inclusief Steven ter Heide van Guerrilla Games met een kleinere rol.

Het bleek uiteindelijk Shuhei Yoshida te zijn van Sony Worldwide Studios of ook wel de grote baas die op de stoel zat. Leuk accent, maar vooral de wijze waarop Sony dit deed was erg gaaf. Men liet het menu niet zien met veel bombarie en voice-commando´s en alsof het zo ontiegelijk bijzonder was. Nee, men liet de interface en de werking ervan voor zichzelf spreken. Zo zagen we zelf hoe de interface er op de PlayStation 4 uit gaat zien. Deze korte demonstratie liet ook een hele menigte stil kijken naar hoe iemand een menu bediende, wat ook grappig was om mee te maken.

De rest van de persconferentie ging soms wat rommelig door ontbrekende beelden bij één van de eerste video´s en de slides met daarop logo´s en afbeeldingen van bepaalde games gingen niet altijd even vloeiend. Dat mocht de pret niet drukken, want het ging verder achterlijk snel met belachelijk veel aankondigingen met onder andere veel next-gen games. De indie games vlogen me om de oren en zoals je in de video hebt kunnen zien – degene waar we het over indie games hebben – zul je vast wel gemerkt hebben dat ik daar echt blij mee ben. Een ontwikkeling die ik graag zie, want het zet Sony ook apart van Microsoft. Hoewel die laatste nu ook indie ontwikkelaars (sinds kort) verwelkomt, loopt Sony op dat gebied erg voor.

Er was wel een klein smetje op de persconferentie van Sony en dat was Mark Cerny. Ja, de lead architect van de PlayStation 4. Hij kwam het podium op om wederom de filosofie achter de PlayStation 4 uit te leggen. Doordat hij dit sinds de aankondiging van de PlayStation 4 in februari al vaker heeft gedaan, was ik er persoonlijk een beetje klaar mee. De man is een genie en heeft precies gedaan wat Sony nodig had, want er is nu een console die krachtig is en gemakkelijk is om voor te ontwikkelen. Zijn verhaal, ook al is het interessant, ken ik nu echter wel en het viel te merken in de zaal dat ik niet de enige was.

Zorgen omtrent de games van de third party

Nu even over de Gamescom zelf, want daar waren we ook voor in Keulen vorige week en dan natuurlijk voor de games. Ik was wel benieuwd hoe bepaalde games ervoor stonden en misschien heb je het stuk van IGN al gelezen over Battlefield op de PS4 – de shooter is namelijk een punt van discussie geworden en dan vooral de versie voor Sony´s console, die achter gesloten deuren speelbaar was. In de video preview van de game (volgt nog) heb ik het hier zelf niet over, maar het was inderdaad opvallend. Op de E3 speelde ik de game op een krachtige PC en die versie oogde en speelde prima en hetzelfde was het geval met de versie op de beursvloer van de Gamescom.

De behind closed doors versie zat echter vol met bugs, maar dat is niet gek, want dit is nu eenmaal een vroege versie. Wat wel een beetje gek was, was dat de PS4 versie in vergelijking met de PC versie opvallend beperkt is. De modus die we speelden (Domination) speelde zich af op een klein eiland. Dit eiland was dusdanig klein dat in potentie één van de belangrijkste multiplayer features (Levolution) niet eens aanwezig was en dat is vreemd. Dat is toch wat je juist wilt tonen, zeker op een next-gen console? Overigens voelde het qua gameplay verder solide aan, maar toch begin ik me hierdoor wat zorgen te maken over de games van third parties. Niet alleen Battlefield 4 oogde rauw, maar dat geldt ook (wel in mindere zin) voor Assassin´s Creed IV: Black Flag en Watch_Dogs.

Natuurlijk zijn dit vroege versies van de game waar nog een hoop bugs uitgehaald moeten worden. Ook op grafisch vlak zal er nog het nodige gladgestreken moeten worden en het helpt ook niet echt dat je bijna met je gezicht tegen het scherm aan zit. Oké, dat klinkt wat overdreven, maar ik bedoel dat je thuis op een grotere afstand zit, waardoor het er beter uit zal zien. Maar dan nog, het zijn nog twee maanden alvorens de games toch echt definitief klaar moeten zijn. Ik vraag me alleen wel af of die games straks daadwerkelijk next-gen ogen of gaan onderdoen ten opzichte van de graphics die we regelmatig gezien hebben op de high-end PC’s waarop de games gedemonstreerd weren. Loopt Battlefield 4 dan wel echt op 60 frames per seconde met een resolutie van 1080p? Ik heb zo mijn twijfels…

Het is allemaal afwachten en het is ook zo dat veel van de launchgames die afkomstig zijn van de third parties cross-next-gen games zijn. Daar wordt nog niet alles uitgehaald en sommige engines waar de games op draaien moeten nog gefinetuned worden. Ik ben dan ook benieuwd hoe de eerste games draaiende op de Unreal Engine 4 eruit gaan zien met de techdemo´s in het achterhoofd. Ik denk dat er games zullen zijn die teleur gaan stellen wat betreft grafische pracht en dat er slechts een paar uitschieters zullen zijn. Een zeer goed voorbeeld daarvan is Killzone: Shadow Fall.

Sony´s games voor launch boeken vooruitgang

In mijn preview van de multiplayer van de game kon je al lezen dat ik met een grote glimlach daar weg liep. Dit was visueel weer zo indrukwekkend als op de E3, maar er was ook nog iets anders, want buiten dat ik liefhebber ben van de serie en veel vertrouwen heb in Guerrilla Games, wist ik door de tweede hands-on dat de Amsterdamse studio een systemseller heeft ontwikkeld. Het is een shooter waar ik nu al niet meer op kan wachten. De FPS ademt in alles next-gen uit en heeft van alle games die verschijnen bij de launch de beste indruk gemaakt. Daarnaast maakte Knack ook al een veel betere indruk dan op de E3 en lijkt dit echt een hele toffe platformer te worden met die typische Pixar uitstraling.

Driveclub speelde ook weer een tandje beter en zo lijkt het erop dat Sony het qua exclusieve games bij de lancering wel goed geregeld heeft. Voor mij persoonlijk heb ik nu een beter beeld van wat ik zelf wel en niet wil gaan spelen en waar ik nog wat vraagtekens bij heb. Het gaat de komende maanden erg interessant worden hoe de ontwikkeling van al die games verder gaat. EA, Ubisoft en andere uitgevers lijken nog hele zware maanden te krijgen. Zij moeten immers games produceren voor de huidige generatie en de volgende.

Uiteindelijk om af te sluiten wil ik zeggen dat ik zeer veel zin heb in de komende maanden. Het worden weer erg drukke tijden, waarin uitgevers het drukker dan ooit hebben. Ik hoop dan ook dat ze met alle kracht mijn zorgen over de launchgames als sneeuw voor de zon zullen laten verdwijnen. Ik ben namelijk zo toe aan de next-gen consoles en ik wil dat die games mij bij de launch omver blazen. Daar ben ik momenteel nog een beetje sceptisch over en ik vraag me af hoe jullie (uit)kijken naar de launch. Wellicht overdrijf ik een beetje, maar laat daarom vooral weten wat jullie vinden.