In actie gezien: Destiny – Als je Bungie hoort, denk je als gamer niet aan het touw van elastiek waar je mee naar beneden springt, maar aan de studio die jarenlang verantwoordelijk was voor de Halo-serie. In 2010 verscheen hun laatste project met Halo: Reach en in datzelfde jaar sloot men een deal met Activision. Bungie gaat tegenwoordig multiplatform en men start met Destiny, welke volgend jaar zijn weg zal vinden naar onder andere de PS3 en PS4. Wij zagen een presentatie van de game en kregen meer inzicht op dit massale en zeer ambitieuze project.

Een MMO shooter zonder grenzen

Normaliter zien we grootschalige MMO shooters meestal op de PC verschijnen, maar met de next-gen consoles zien we daar een verandering in. Destiny is daar wellicht het beste voorbeeld van. Bungie wil met deze game een spelwereld neerzetten waar je van de ene naar de andere planeet kunt gaan. Het lijkt een zeer uitgebreide sciencefiction first person MMO shooter zonder grenzen te worden met verschillende rassen en planeten. Als wij al denken aan het concept, beginnen we al te fantaseren over wat we kunnen gaan beleven.

Het verhaal van Destiny speelt zich ongeveer zevenhonderd jaar in de toekomst af, in een post-apocalyptische tijd waarin men een nieuwe Gouden Eeuw beleeft. Bungie gaf aan dat de mensheid hier in vrede veel technische vooruitgang boekt en veel op onderzoek uit gaat. Zo ontdekt men andere planeten en stichtten zij kolonies in het sterrenstelsel. Deze vruchtbare periode eindigt plots, waardoor de mensheid met uitsterven wordt bedreigd. De enige overlevenden blijken op Aarde te zijn, welke hulp hebben gekregen van ‘The Traveller’.

Dit is dus de grote witte bol die je op de vele afbeeldingen voorbij ziet komen. Deze blijft trouwens boven de enig overbleven stad hangen om de mensen daar verder te beschermen. Daarbij geeft die ze ook krachten. De mensheid probeert na een tijd weer de bevolking op orde te krijgen, maar merkt dan dat andere rassen planeten hebben overgenomen en het leven op de Aarde willen bedreigen. Als speler ben jij een beschermer van de stad die op onderzoek uit gaat naar vele planeten en de dreiging moet verminderen.

Kies je Guardian

De beschermers, of ook wel Guardians genoemd, zijn verdeeld in drie categorieën, welke bestaan uit Human, Exo en Awoken. De eerste zijn dus gewoon mensen, welke militair ingesteld zijn en als echte helden aanzien kunnen worden. Exo zijn wat meer duister en Bungie heeft voor deze inspiratie gehaald uit Halo. Dit zijn types die kort praten en liever snel tot actie overgaan. Dan heb je nog de Awoken wat de meest exotische categorie is, gekenmerkt door hun schoonheid en mysterieuze gedrag. Denk hierbij dan aan elven, engelen of vampieren en je hebt het idee.

Naast het kiezen van wat voor Guardian je bent, kun je zoals het een RPG beaamt ook een klasse selecteren waarvan er tevens drie zijn. Je kunt een Hunter zijn die bijvoorbeeld nare zaken oplost en criminelen oppakt en dat allemaal voor een mooie beloning. Warlocks gebruiken vooral de krachten afkomstig van ´The Traveller´ en staan bekend als de magiërs. En als laatste heb je dan nog de Titans, die gaan voor de brute actie met zware wapens en rammen erop los. Zij rennen op de vijand af en zullen tot de laatste adem door blijven vechten. Ze snakken naar de strijd.

Samen op soepele wijze het avontuur beleven

Dit is dus wat je als speler qua opzet voor je neus krijgt zodra je de game begint te spelen, maar zodra je de eerste stappen neemt, is het de bedoeling dat de wereld je intrigeert en je motiveert om op avontuur te gaan. Aangezien het een MMO-titel betreft, kun je dit samen met veel vrienden doen, en Bungie vertelde dat dit erg soepel moet gaan. Zo haalde men de feature Seamless Matchmaking aan. Het is de bedoeling dat je op elk moment zo bij een ander in een spel kan komen zonder teveel gedoe en dan samen de verhaallijn speelt of een publiek evenement opzoekt en samen met andere spelers van over de hele wereld gaat vechten.

Je kunt zo naast elkaar vechten om een gezamenlijk doel van de Guardians te behalen en bijvoorbeeld af te rekenen met een gevaarlijk ras, maar tegen elkaar kan ook. Je kunt namelijk ook competitief tegen elkaar spelen en wetende wat Bungie in het verleden met Halo heeft gedaan, kan dit erg interessant worden. Opvallend is ook dat elke keer als we beelden zien van Destiny, het best veel lijkt op Halo. De stijl is eigenlijk niet te missen. Kijk naar de armor en kleding die personages aanhebben en je ziet het meteen. Zo zagen we zelf wel wat invloeden van Master Chief terug, maar dan wel subtiel.

Gameplay lijkt veel op Halo

De gelijkenis met Halo is ook terug te zien in de gameplay, want het bewegen, de animaties en hoe wapens klinken, lijkt er op. Er zullen volgens Jesse van Dijk, concept artist van Bungie, zeker voelbaar wat gelijkenissen zijn. Volgens hem is de stijl merkbaar als je het speelt. De vele wapens zullen, zoals de studio tijdens de presentatie aangaf, wel veel verschillen kennen. Hierdoor moet de game op dat gebied een eigen gezicht krijgen. In de game zal je drie slots hebben voor wapens. Zo kun je bij het eerste slot kiezen voor aanvalsgeweren en bij de tweede voor een shotgun of wapen voor bepaalde situaties. En dan heb je nog één slot voor het zware geschut.

Elk wapen heeft een eigen skilltree en op die manier kun je jezelf specialiseren. Heb je net een sterk wapen gevonden die je goed ligt, dan kun je deze lang gebruiken en helemaal uitbouwen. Daar komen ook weer de krachten van ´The Traveller´ om de hoek, want deze kunnen speciale krachten aan wapens geven. Zo kun je een extra effect geven aan een pistool, waardoor deze niet alleen via de kogel schade veroorzaakt, maar ook door een grote explosie die ontstaat bij het raken van het doel. Zo moet er de nodige diversiteit zijn en wil je als speler zoveel mogelijk proberen en verzamelen. Dat is wat Bungie er uiteindelijk mee wil bereiken.

Naast dat de wapens extra effecten en upgrades kunnen krijgen, heb je ook de Powers, wat speciale aanvallen zijn. Denk dan aan de Fist of Havok, waarmee je in de lucht springt om vervolgens keihard met twee vuisten naar beneden te komen en zo een schokgolf te veroorzaken. Dan heb je nog een ander voorbeeld en dat is de Nova Bomb, een vuurbal die redelijk wat schade aanricht. Je hebt dus niet alleen vuurwapens tot je beschikking, maar ook deze acties, wat de gameplay meer diepgang lijkt te geven. We zijn dan ook wel erg benieuwd naar welke combinaties je samen met vrienden kunt maken.

Voorlopige conclusie:

Destiny spreekt tot de verbeelding. Elke keer als ik een deel van de wereld zie, ga ik zelf al bedenken wat ik daar kan beleven. Wat is daar? Dat vraag ik mij elke keer af bij beelden van deze game. Het bevat al zo´n gave sfeer en stijl. Daarnaast is het concept achter Destiny zeer ambitieus en ontzettend interessant. Je krijgt als speler een belangrijke taak, maar ogenschijnlijk de kans om allerlei planeten (alleen of samen) te verkennen, en dat in de stijl van een MMO shooter waarbij diepgang in de wapens en krachten lijkt te zitten. Het heeft zoveel potentieel dat daar ook gelijk een risico aan vast zit, want hoewel wij nog niet bijster veel van de game zelf hebben gezien, zijn onze verwachtingen al torenhoog. Dit kan één van de belangrijkste games van 2014 worden.