Gespeeld: XCOM: Enemy Within – Het is alweer bijna een jaar geleden dat we aan de slag konden met XCOM: Enemy Unknown, wat een zeer geslaagde reboot was van de franchise die voor het eerst op de PlayStation werd geïntroduceerd in 1995, na haar originele release in 1994 op de PC. Ondanks het grote succes van de serie, werd het in het begin van dit millennium stilgelegd en lopende projecten werden geannuleerd. Wij hoopten met smart dat we niet wéér zo’n lange tijd hoefden te wachten op een nieuw deel in de franchise, of op zijn minst nieuwe content. Gelukkig weet Take Two wel van aanpakken, want sinds de franchise in handen is van deze grote uitgever mogen we niet klagen over wat wij voorgeschoteld krijgen.

De hoop op een nieuwe XCOM

Zo snel we te horen kregen dat er een nieuwe game van Firaxis aanwezig zou zijn op de Gamescom, werden we direct enthousiast. Nu waren we niet zo vurig over de mogelijkheid dat het hier om een game als Civilization zou gaan, want hier waren we eerlijk gezegd niet zo kapot van. Desalniettemin zagen wij een nieuwe XCOM game wel zitten en dus hielden we de vingers gekruist op hoop van zegen.

Het geluk was met ons, want eenmaal aangekomen op de beursvloer op maandag zagen wij de opbouw van de 2K stand waar enorm groot XCOM: Enemy Within op stond. Onze gebeden waren verhoord en het aftellen tot de beurs officieel geopend zou worden was begonnen. Als fervent liefhebber van zowel strategie als turn-based elementen in games, was ik compleet in de wolken – zeker toen ik eindelijk de mogelijkheid kreeg om de game te spelen.

We kregen spontaan weer zin in een potje XCOM: Enemy Unknown

Om de een of andere reden heb ik Enemy Unknown te lang links laten liggen – vraag me niet waarom. Maar na het spelen van Enemy Within heb ik de game zonder aarzelen weer opgepikt. Hoewel Enemy Within een stand-alone uitbreiding is, bracht het ontzettend veel nieuwe dingen die mijn vergane interesse weer wisten te prikkelen. Niet alleen liepen we nieuwe vijanden tegen het lijf, maar ook de manier waarop je de game kan spelen is aangepast in tactisch opzicht.

Naast het feit dat je – vanzelfsprekend – moest afrekenen met de vele aliens die je weg versperren, is er ook een ‘neutrale’ vorm van obstructie: de Melds. Deze liggen verspreid over de map in meerdere modi en zijn voorzien van een timer. De Melds zullen na elke beurt aftellen en uiteindelijk exploderen, tenzij je ze voor de timer afloopt oppikt. Maar aangezien dat er nog een andere dwarsliggende factor meespeelt is dat niet altijd even makkelijk. Vooral door de plaatsing die gaandeweg steeds meer vooruitdenken en tactiek van je vergt.

Iets meer doelen en iets meer uitdaging

Ook de nieuwe vijanden zijn een geval apart. Niet omdat de Sectoids er nog gruwelijker uitzien en extra vervelend zijn, maar ook omdat ze hebben geleerd van hun eerdere fouten en ze zich daarom hebben aangepast op hun vijand: de mens. Zij hebben nu namelijk ook mech suits en de Sectoids hebben nu de mogelijkheid om deze van een schild te voorzien. Dat maakte het allemaal een stuk minder eenvoudig, want hierdoor zouden we zonder enige twijfel het gevecht verliezen als we deze direct zouden aanvallen.

Het hart zat ons even in de keel toen we werden omsingeld en ook de Meld verder aftelde, maar al gauw zagen we een manier om onze sniper te gebruiken om de schild-verlenende Sectoid een kogel door het hoofd te jagen. En we slaagden! Het is namelijk zo dat je altijd een percentage kans hebt om een actie succesvol te laten verlopen, afhankelijk van je statistieken en alle omringende factoren. Dit beetje onzekerheid helpt mee aan een opwindend strategisch potje XCOM en tevens aan de extra euforie als het lukt.

Voorlopige conclusie:

Hoewel we nog niet eens de helft van alle toevoegingen hebben kunnen aanschouwen of spelen, hebben we er het volste vertrouwen in dat ook deze uitbreiding de fans zal gaan bekoren en ook weer nieuwe gamers zal aangrijpen. Vooral nu het nieuws naar buiten kwam dat Enemy Within gewoon een te grote uitbreiding was voor de consoles – dan móet er wel een grote stroom aan extra’s en nieuwe features inzitten. We mogen nieuwe multiplayer content verwachten, nieuwe vijanden, nieuwe gene-mods om je troepen te upgraden en dat alles op nieuwe maps. Bovendien zit de content van Enemy Unknown er ook nog eens bij inbegrepen. Klinkt tot nog toe als een goede deal, vooral omdat onze liefde voor Enemy Unknown weer begon te kriebelen door deze uitbreiding. Maar of dit allemaal zo blijft kunnen we natuurlijk niet zeggen, enkel dat we goede hoop hebben voor wanneer XCOM: Enemy Within verschijnt op 15 november eind dit jaar.