In actie gezien: WWE 2K14 – Strakke pakjes, bezwete torso’s en gigantische spierenmassa’s. Dames en heren, het is weer tijd om een partijtje te knokken! Sinds het faillissement van THQ is het aan 2K om de WWE serie in leven te houden. De ontwikkelaar heeft duidelijk gekeken naar de NBA serie en wilt de WWE games naar ditzelfde niveau tillen. Nu is dat nogal een proces om te bewerkstelligen in een half jaar, maar het gaat de goede kant op.

Is WWE nog wel WWE?

WWE 2K14 wordt ondanks de overname van 2K nog steeds gemaakt door de studio die ook verantwoordelijk was voor de voorgaande WWE games, Yuke’s. WWE fans hoeven zich dus niet druk te maken, want de game speelt nog net zo als toen THQ de uitgever was. Uiteraard ademt de game nu wel 2K uit, maar dit valt nauwelijks op. Tenslotte is het concept erg simpel en gaat dit al jarenlang zo mee. Als we het gaan hebben over de speelbare worstelaars, dan weet je zelf ook wel dat je deze niet meer op 2 handen kan tellen. De besturing van deze game leek tijdens de presentatie redelijk goed te werken en de bekende features om zelf worstelaars en arena’s te bouwen zijn al een tijdje erg populair en zullen ook in de 2014 versie te vinden zijn.

Door de overname van 2K hadden we eigenlijk verwacht dat WWE meer op een NBA zou lijken qua feeling en identiteit, maar toen we de presentatie te zien kregen achter gesloten deuren zagen we dat dit niet het geval was. Blijkbaar wil 2K dit samen met Yuke’s langzaam opbouwen, want er wordt ook nog een oude engine gebruikt voor deze game. Zo komt deze game ook nog niet uit voor de next-gen consoles, want hier zal 2K natuurlijk van het begin af aan een oogje in het zeil willen houden. Op een next-gen versie zullen we dus nog een jaartje moeten wachten.

WrestleMania ook van de partij

Tijdens de gameplay beelden die we te zien kregen, zagen we over het algemeen weinig nieuws, wat ook voor echte vernieuwingen gold. WWE 2K14 zal echter vooral in het teken staan van de dertigste verjaardag van de wel bekende WrestleMania. Voor wie dit niet kent: WrestleMania is het jaarlijkse hoogtepunt van het WWE-seizoen, waar conflicten tot een climax komen en waar de meest wonderbaarlijke gevechten worden uitgevochten. Als het ware een soort wereldkampioenschap, maar dan voor de echte vechtersbazen in rare pakkies.

Door de 30 Years of WrestleMania modus die deze game bevat, krijgen we een kijkje bij de 45 gevechten die door de jaren heen uitgevochten zijn. Uiteraard beginnen deze gevechten, die jij als speler naspeelt, met de allereerste uitgave van dit event. Hier krijgen we de meest memorabele WrestjeMania potjes te zien en te spelen. Uiteraard gaat het om het winnen om verder te komen, maar de echte WWE fans zullen natuurlijk hun uiterste best doen om deze gevechten zo goed mogelijk na te spelen. Wat leuk hieraan is, is niet alleen de speelervaring, maar ook speel je hiermee na het voltooien een video vrij die de wedstrijd nog eens laat zien. Tevens speel je hiermee allerlei content vrij, zoals foto’s of zelfs nieuwe supersterren om in andere modi te gebruiken. Tegelijkertijd kregen we ook te zien dat we in totaal maar liefst 92 vechtersbazen kunnen vrijspelen.

Nostalgie is zeker aanwezig

Om te laten zien wat het resultaat van de 30 Years of WrestleMania modus precies is, kregen we een demonstratie van de legendarische wedstrijd tussen Hulk Hogan en The Ultimate Warrior uit WrestleMania VI te zien. Niet alleen zien de worstelaars er in-game precies zo uit als in hun goede oude tijd zelf, maar ook de zalen zijn identiek aan de wedstrijd van toen. Zelfs het publiek ziet eruit als toen. Als je denkt dat dit het enige is, dan kunnen we je ook nog vertellen dat de camerahoeken tijdens deze worstelpartij precies zo zijn als bij de wedstrijd van toen. We kunnen dus wel spreken over de enige echte ultieme herbeleving van de WWE geschiedenis.

Wat mij hier vooral opviel, en wat de ontwikkelaar ons ook vertelde, is dat de wedstrijden zowel grafisch als qua AI precies zo zijn opgebouwd als dat toen het geval was. Verwacht nu geen pixelgevechten of iets dergelijks, maar meer de ruis die wordt toegepast op het scherm, of de kartelrandjes die net wat meer aanwezig zijn als wanneer de wedstrijd zich bijvoorbeeld in 2012 afspeelt. Dat was iets wat ik nog nooit eerder heb gezien in een sportgame en wat me persoonlijk erg aansprak.

Voorlopige conclusie:

WWE 2K14 lijkt precies te doen wat zijn voorgangers ook deden en dat zonder echte vernieuwingen met betrekking tot gameplay. De licentie is dan weliswaar overgenomen, maar dit heeft geen enkele invloed gehad op de game. Of dit nu iets positiefs, of juist negatiefs is, dat zal jij als WWE speler straks toch echt zelf moeten bepalen. De 30 Years of WrestleMania modus in deze game ziet er echter zodanig vermakelijk uit, dat je het eigenlijk alleen hiervoor al in huis zou willen halen. Dit vooral doordat de wedstrijden precies zo gespeeld zullen worden als de wedstrijd die vroeger op de TV te zien was. Kortom, WWE 2K14 lijkt een erg vermakelijke worstelgame te worden, zoals iedereen de serie kent. Niets meer en niets minder.