In actie gezien: The Order: 1886 – In deze preview nemen we je mee naar de wereldstad Londen en wel naar het jaar 1886, toen de mensheid nog geloofde dat vampieren en monsters bestonden. Toen er nog een griezelige mist door de stad hing en men zich nog met paard en kar naar het werk verplaatste. Een tijd waarin de geleerde stiekem in de kelder nieuw wapentuig in elkaar aan het knutselen was. Kortom, een tijd waar The Order: 1886 ontstond en waar wij volgend jaar alles over te weten komen.

Jarenlange productie

Terwijl we nog bezig waren met het zoeken naar onze pen en ons notitieboekje, kregen we te horen dat er niet gefilmd of gefotografeerd mocht worden bij de presentatie van de game op de Gamescom. Dit omdat er later in de presentatie techdemo’s van The Order: 1886 getoond zouden worden. Onze aandacht hadden ze direct gewonnen en we zaten direct recht in onze stoel. The Order: 1886 is op de E3 dit jaar aangekondigd, maar echt duidelijkheid wat deze game nu is, is er nog niet. Zelfs na deze presentatie op de Gamescom zaten onze hoofden nog vol met onbeantwoorde vragen.

We kregen tijdens deze presentatie vooral het gehele werkproces te zien dat de ontwikkelaars hebben afgelegd om deze titel te creëren. Zo begon de presentatie met het vertellen over de studio zelf. We kennen ReadyAtDawn natuurlijk van de God of War delen op de PlayStation Portable en hun eerste game Daxter, ook voor de PSP. Die game verscheen in het jaar 2006, het jaar dat de PS3 ook op de markt verscheen (in Japan). Merkwaardig is dat The Order: 1886 in dit jaar al in productie was. Inmiddels zijn we al zes jaar verder en krijgen we pas te horen over het bestaan van deze game en dat het een belangrijke titel gaat worden voor de PlayStation 4, die pas in 2014 in de winkels zal liggen. The Order: 1886 kent dus een jarenlange productie en dat was goed te zien ook.

Een toerist was er niks bij

Een klein team uit de studio is voor deze game helemaal uit Irvine, Californië afgereisd naar Londen. Hier hebben ze een aantal dagen rondgelopen en hebben ze naast willekeurige voorbijgangers alles gefotografeerd wat ze maar zagen. En nee, niet zomaar alles, maar écht alles. Zo hebben ze bijvoorbeeld bezienswaardigheden als Buckingham Palace gefotografeerd, maar ook de deuren van het paleis en het materiaal van deze deuren. Ook hebben ze tientallen foto’s geschoten van oude muren en oude wegen. Dit hebben ze gedaan om in het productieproces alles zo natuurgetrouw mogelijk over te nemen en dat is zeker te zien aan het uiteindelijke resultaat tot dusver.

Wat we tegenwoordig gewend zijn, is dat de studio een simpel object pakt en hier een mooie texture overheen gooit, om het zo in de game te zetten. Simpel, snel, en het kost weinig ruimte. De mannen van ReadyAtDawn hebben hier een nieuwe stap gezet en hebben de foto’s die ze in Londen hebben genomen erbij gepakt. Wat ze namelijk hebben gedaan, is letterlijk alles van de grond af aan opbouwen. Elke steen kent zijn eigen vormen en lagen, want alles moet zo echt mogelijk aanvoelen. Het moet net lijken alsof de speler in werkelijkheid in Londen staat. De groep heeft in Londen in een vijftal dagen maar liefst 38000 foto’s geschoten en heeft zelfs pubs bezocht om de sfeer op te snuiven van de stad.

Fotorealisme

Ready at Dawn wil met deze game echt een stap naar de toekomst zetten en dat laten ze goed merken. Naast het feit dat ze alles zo fotorealistisch mogelijk willen laten overkomen, hebben ze zelfs als een stel kinderen rondgelopen in de stad alsof zij een personage in de game waren. Doe nu even je ogen dicht en stel je een grote groep mensen voor die over muurtjes aan het springen zijn, om hoeken aan het kijken zijn, over de grond heen kruipen en ga zo maar door. Je zult nu vast met een glimlach op je gezicht zitten en dat hadden passerende Londenaren ook.


Next-gen kracht om kippenvel van te krijgen

Na dit vermakelijke verhaal over hoe de studio het van tevoren heeft aangepakt, kregen we dan eindelijk beelden uit de game te zien. Hier viel onze mond toch wel een moment open van verbazing. Je gelooft het waarschijnlijk niet, maar een Battlefield is hier werkelijk niks bij. In The Order: 1886 kan werkelijk alles kapot! Als voorbeeld kregen we te zien hoe de speler een houten kratje uit elkaar schoot en hierbij viel niet alleen de stapel kratten om. Integendeel.

Als je wilt, kan je elk plankje van elke krat stuk voor stuk van het geheel afschieten en dat is werkelijk al verbluffend. Maar nu komt het mooie pas. Elk kleine stukje dat je kapot schiet en dat op de grond terecht komt, blijft daar net zo lang liggen tot jij bij het volgende laadscherm komt. Mits die er überhaupt zijn. Niks fade meer weg na een tijdje. Iets wat we ook niet gewend zijn, is dat vlaggen nu niet meer geanimeerd zijn, maar daadwerkelijk een stukje stof zijn. Door het windsysteem beweegt elk stukje papier of stof nu anders. Alles is los van elkaar, wat de stad daadwerkelijk echt doet aanvoelen en het net lijkt alsof we naar een film aan het kijken zijn.

Voorlopige conclusie:

Na het zien van deze techdemo’s, hadden we echt even een moment nodig om dit alles te laten bezinken. We hebben sinds de onthulling van de PS4 veel gezien van wat de next-gen consoles voor elkaar kunnen krijgen. Maar dit, dat wat The Order: 1886 gaat doen. Daar hebben wij nog maar één woord voor: wauw. ReadyAtDawn heeft hier zoveel werk en perfectie in gestoken en werkelijk alles van deze game straalt dat uit. Als The Order: 1886 geen toptitel voor de PS4 gaat worden, dan weten wij het ook niet meer. Na de presentatie zijn we echter op inhoudelijk vlak nog steeds niet veel wijzer geworden, maar desondanks was het indrukwekkend, heel erg indrukwekkend. Een game om in de gaten te houden!