Er zijn nogal wat verschillen in de hardware die Sony en Microsoft voor hun next-gen consoles gebruiken. Op basis van de vrijgegeven informatie weten we dat de PlayStation 4 een krachtigere console is hoewel Microsoft zeer recent sommige specificaties nog naar boven geschaald heeft.
De ruwe cijfers zouden een performance voordeel voor de PlayStation 4 opleveren van 30% en dat is veel. Maar Microsoft probeert verkeerde beelden die op basis hiervan ontstaat uit de weg te nemen via monde van Albert Penello (senior director of marketing en planning bij Microsoft).
Hij stelt namelijk dat de ruwe cijfers in werkelijkheid er niet voor zullen zorgen dat het verschil in performance enorm groot is. De ruwe nummers doen consumenten dat geloven, maar er zijn zaken die men nog niet begrijpt over de architectuur van de Xbox One en hetzelfde is het geval bij de PlayStation 4. Dat zorgt voor een balans tussen de twee platformen.
“I’m not dismissing raw performance, as I have stated from the beginning – that the performance delta between the two platforms is not as great as the raw numbers lead the average consumer to believe. There are things about our system architecture not fully understood, and there are things about theirs as well, that bring the two systems into balance.”
Wat we niet moeten vergeten is dat Microsoft de beschikking heeft over een paar van de slimste en beste grafische programmeurs ter wereld. Als voorbeeld haalde Penello aan dat Microsoft DirectX heeft ontwikkeld dat zo goed als standaard is bij elk computerprogramma tegenwoordig. Daar voegde hij nog aan toe dat als mensen te snel naar Sony neigen over hardware skills, dat ze niet moeten denken dat Microsoft geen platform kan maken waarbij ontwikkelaars de grafische kracht niet kunnen maximaliseren.
“People DO understand that Microsoft has some of the smartest graphics programmers IN THE WORLD. We CREATED DirectX, the standard API’s that everyone programs against. So while people laude Sony for their HW skills, do you really think we don’t know how to build a system optimized for maximizing graphics for programmers? Seriously?”
“There is no way we’re giving up a 30%+ advantage to Sony. And ANYONE who has seen both systems running could say there are great looking games on both systems. If there was really huge performance difference – it would be obvious.”
Het performance verhaal keert overigens bij elke generatie consoles terug en hoewel Penello verwacht dat hij op zijn volgende uitspraak afgerekend gaat worden, zit hier wel een kern van waarheid in. De PlayStation 3 had bijvoorbeeld de Cell chip die enorm snel was, ze hadden de Emotion Engine en uiteindelijk zagen de games er op beide platformen (PS3/Xbox 360) min of meer hetzelfde uit, zoniet beter op de Xbox 360.
“I get a ton of hate for saying this – but it’s been the same EVERY generation,” he continued. “Sony claims more power, they did it with Cell, they did it with Emotion Engine, and they are doing it again. And, in the end, games on our system looked the same or better.”
Dat laatste is interessant en zoals al aangegeven heeft Penello zeker een punt. Het enige wat hij wel vergeet is dat de meest recente first party titels (The Last of Us om wat te noemen) qua grafische prestatie toch een stukje voorliggen op alle andere current-gen titels. Ook vergeet Penello er nog bij te melden dat ontwikkelaars de PlayStation 3 als een moeilijk platform zagen om voor te ontwikkelen. Iets wat bij de PlayStation 4 totaal niet meer aan de orde is. En natuurlijk is het een kwestie van afwachten, maar dit kan nog wel eens voor verschillen ten opzichte van de vorige generatie gaan zorgen.
Je moet wat roepen toch
Interressante stellingname van penello. True directx is best goed. En als je daar alle overhead voor duizenden verschillende stukken hardware zal het best heel snel zijn. Maar in mijn hoofd klinkt nog steeds de uitspraak over unified memory access wat schijnbaar wel/beter is geïmplementeerd op de ps4 architectuur. En inderdaad ontwikkelen voor ps4 wordt eenvoudiger. Dat vergeet hij hier heel handig te melden.
ps4 is 30 % sneller dacht dat het 50% was maja het word alleen maar beter en sneller met firmware updates alleen zal het idd niet veel uitmaken omdat microsoft dx 11.2 exclusief heeft en de verbeteringen daarvan de snelheid van de ps4 en xbox one bijna gelijk trekt
echt niet echt wel dingetje.
ik hoef echt niet een xbox one.
en als ik m gratis zou krijgen zou ik hem echt wel verkopen en een ps4 killzone bundel halen
om nou, de specs verschillen zijn groter dan ooit. plus ik ben het niet mee eens over zijn uitspraak van xbox 360 beter graphics had dan ps3. het is niet zo dat ontwikkelaars twee speciale versies van een game uitbrengen. 1 voor de xbox en 1 voor de ps3. je moet naar de exclusieve games gaan kijken. ik bedoel vergelijk een een game qua graphics van xbox zoals gears of war met een game zoals god of war 3.
30 procent verschil kun je (bijna ) onmogelijk met software goedmaken. 30 procent is hardstikke veel, het is het verschil tussen op computer high graphics en ultra high graphics.
games zoals uncharted, beyond two souls en heavy rain kunnen nooit op de xbox 360 gedraaid worden. Alleen architectuur van CELL laat dit toe.
En dat multiplatforms er net zo goed of beter uitzien op de xbox boeit mij niet. Het gaat mij om de exclusiviteit die Sony heeft. Naughty Dog, Quantic Dream en Santa Monica Studios. mensen zijn beetje teleurgesteld over de graphics van de launch games van de next gen. Ze vinden het niet zo ”next gen”. maar deze 3 studios gaan het weer goed maken 😉 wacht maar.
Het verschil zal in de praktijk wel kleiner zijn als 30%, dat denk ik ook wel
Maarja ik koop toch de PS4
we zullen zien, tegen de tijd dat het verschil duidelijk zichtbaar wordt zijn we al toe aan de volgende nieuwe generatie consoles…
en MS direct X is leuk hoor, maar er zit een verschil tussen om tegen een direct X framework te programmeren of direct naar de CPU/GPU… maar dat laten we voor het gemak even achterwege terwijl we onze console boasten.
Hadden we trouwens al gezegd dat onze ontwikkelaars net als die van de concurrent hun games maken met onze devtools? NEE!? Goh, das gek…dus direct X wordt door de ontwikkelaars niet eens direct benaderd maar ook weer via een schilletje…hmmm.
Leuk hoor al die hardware vs software beweringen, maar zoals ik al zei… we zullen het vanzelf zien. Feit blijft wel dat MS aanpassingen doorgevoerd heeft aan de performance van hun console… dus dat er een verschil was, dat is ondertussen wel bewezen.
Allemaal heel leuk wat die zegt maaruh Ps4 is krachtiger en zal ook als hoofd console gebruikt worden in deze genaratie om games voor te onwikkelen.
Wat boeit het ze veranderen toch alles die mongooltjes van microsoft kijk nou is goed naar die koppen het zijn gewoon geldrovers
Ik vind het grappig dat mensen het al weten dat de PS4 beter is.
Al zou de PS4 beter zijn dan zal het amper opvallen. Ik heb de PS4 al lang besteld, maar ik ben wel benieuwd hoe de XBOX One het gaat doen.
Blablablaba bladieblablabla biebablababa.
Heb ze sowieso allebei bestelt maar de ps4 blijft toch de favoriet .
@Steefie-NL: sommige mensen hier weten het sowieso altijd beter
Eerst dat ding in huis en dan oordelen.
Absoluut niet, om precies te zijn is het verschil maar 29, 997%.
Misschien niet krachtiger maar absoluut 100% beter !
@moes:
Ik geef je helemaal gelijk. Het gaat om de exclusives, niet om de multiplatforms.
Microsoft moet niet zo ouwehoeren, laat ze eerst maar eens een degelijk product maken.
@klupido:
+1
Ja ik zou ook zo’n verhaal maken als mijn console slechter was 😛
Grappig dat iedereen “claimt” dat Sony toch echt wel rond die 30% meer power bezit met de PS4, maar MS is hier degene die nu redelijk doet, en aardig zegt : ze zijn allebei in balans.
@klupido: ja idd, lol
@ps3freak: Open GL is ook mooi en staat ook niet stil die ontwikkeling Android games draaien daar ook op als je sommige games zie is het console waardig . dus ik ben niet bang voor DX11.2 http://www.youtube.com/watch?v=-vk__hyOM2M haast geen verschil
@moes:
Weet je wat helemaal gruwlijk zal zijn als “Naughty Dog, Quantic Dream en Santa Monica Studios” 1 hele “vette game” zouden maken! 😉
Wat voor een Game zouden ze moeten maken, heeft iemand een idee?
Het maakt me niet zoveel uit of de ps4 veel sneller is of maar een beetje sneller. Ook al zouden ze even snel zijn, weet ik gewoon dat de PS4 gewoon het betere systeem zal zijn vanwege de spellen die erop uit zullen komen.
Echt bewijs is er niet dat ze gelijk zijn, Ps4 heeft een krachtigere processor en iets betere videokaart dus ik zou toch denken dat Ps4 wel sneller moet zijn.
ja kan zien dat november dichterbij komt, de M$ “we are better” machine is wakker geworden.
Multiplatform games zullen zowiezo op biede consoles gelijkwaardig zijn (hopelijk), maar wat mij boeit zijn de exclusives.
@Assasination-G
Hoe makkelijk kan het zijn, bedrijven overdrijven ALTIJD.
Sony zegt dat haar console 30% sneller is, MS zegt dat ze gelijk zijn.
Dan kan je er vanuit gaan dat de console van Sony sneller is, anders zou MS wel beweren dat die van haar sneller is.
Hoeveel sneller precies is natuurlijk moeilijk meten.
Conclusie is juist: ontwikkelaars zagen de PlayStation 3 als een moeilijk platform om voor te ontwikkelen, niet zo voor de playstation 4. PS3 had bovendien mooiere exclusives, die zeker de laatste jaren een pak kanpper waren dan bij XBOX.
@MCLERC openGL en dx11 is qua gfx niet echt verschil maar fps wel opengl heeft 30 fps en dx11 60 fps
De GPU van de PS4 is een stuk krachtiger plus het feit dat het GDDR5 memory van de console veel effectiever werkt in grafisch opzicht.
Het grote verschil in kracht zit hem in hUMA (Heterogeneous Uniform Memory Acces). PS4 bevat namelijk deze technologie in zijn architectuur. hUMA is een samenhangend cache systeem, wat betekent dat de CPU en GPU altijd consistente weergave van gegevens in het geheugen kan overdragen. Dit maakt het voor ontwikkelaars een stuk makkelijker om data van zoal GPU naar CPU als GPU/CPU over te dragen. De APU moederbord GPU en CPU in één chip die de PS4 en XBONE bezitten maakt GPGPU programmeren (General-Purpose computing on Graphics Processing Units) vrij onhandig.
De CPU en GPU hebben beide verschil in response time. Fysiek zijn het beide dezelfde chips op het moederbord maar uit software perspectief zijn deze echter volledig gescheiden.
Door hUMA architectuur maakt deze response time tussen beide chips net zo snel. Hier kunnen ontwikkelaars flexibeler mee programmeren.
De XBONE maakt gebruik van ESRAM om het lage bandbreedte van hun DDR3 geheugen te compenseren. Deze techniek verhindert de garantie in cache consistentie en voornamelijk uitvoeren van unified memory controllers zoals hUMA in het algemeen. Vandaar de XBONE hier waarschijnlijk geen gebruik van maakt.
@M$
zeer professioneel…
je begint jezelf in de nesten te werk te stellen. daarna ga je alles omkeren voor het weer snel goed te maken. nu ga je sony constant treiteren..
ik vraag me af of je eigenlijk al wat deftige quotes over je xbox one gezegd hebt ? in mijn ogen moet je niet zeveren sony is gewoon beter voor mij, punt uit (mijn opinie)
Al waren beide consoles gelijk. Ik koop toch de Ps4 puur voor de exclusieve titels.
De PS4 is wél krachtiger, anders hoef je de CPU en GPU van de Xdoos niet te overclocken als reactie.
Microsoft weer met zijn praatjes,ze kunnen het gewoon niet hebben dat de PS4 minstens 30% krachtiger is,ze kunnen gewoon niet tegen hun verlies.
Deze uitspraken zullen ze in de loop vd week wel weer intrekken microsoft kennende
nou als de xbox one zo goed is waarom gebruiken ze dan high end pc’s bij gamescom en e3 inplaats van echte xbox one’s
Snap niet waarom deze generieke en dubieuze PR van Microsoft op deze site gepost moet worden.
Spreekt voor zich dat dit een hoog “wij van WC Eend” gehalte heeft.
@Naam…:
Lol @Naam…
@digitalj8:
weetje wat je dan krijgt? wedergeboorte van michael jackson, freddie mercury (queen), whitney houston, bob marley, tupac en al die legendarische artiesten bij elkaar hahahahahaha xD
je krijgt dan een SUPER SUPER SUPER SUPER perfecte game. zo perfect dat de hele wereld er stil van wordt.
Ik denk dat na een paar jaar xbox one grafische problemen krijgt dan zijn de games ook weer anders en groter en mooier
@moes:
Ja idd, very awesome!
Een beter antwoord had ik niet kunnen bedenken! 😀
@ps3freak: KZ multiplayer draait op 60 fps en ze gebruiken geen echt DirectX….
de laatste keer dat ik het vroeg aan ze zeiden ze dat kz 30 fps zou zijn 1080p en dat ze gaan kijken of ze het 1080p60 fps kunnen krijgen zelfde met bf4 op ps3 en driveclub allemaal nog 30 fps en mogelijk naar 60 fps maar dan gaan de gfx minder worden en console gaat om gfx altijd
Ja!! dat geldt alleen als we de textures streaming van de Xbox-one meetellen.
TLOU ps5 graphics
Lol, dat je software hebt ontwikkeld voor elke pc, wil dat nog niet zeggen dat je een geniale progameur bent. Enkel dat je marketing gewerkt heeft.
@Assasination-G: Microsoft en redelijk jij ziet ze vliegen. Met hun zowat 100 % teruggedraaide policy 😛
Sony is blij dat ze hier toch met open ogen intuinen gewoon gratis reclame. 🙂
Kort maar krachtig : PS4 is gewoon het beste
*de*
Ik denk toch dat die xbox met haar die lagen besturingsssysteem en haar Windows kernel veel minder prestaties uit haar hardware haalt als Sony (die zich hoofdzakelijk concentreert op enkel games ipv entertainment platform)
29,8% dan….
Microsoft moet wel zoiets roepen om maar geen consumenten te verliezen. Feit blijft dat de PS4 op papier gewoon krachtiger is. Doordat de architectuur deze keer ook simpeler schijnt te zijn denk ik niet dat het zo zal lopen zoals bij de PS3. Ik verwacht dat multiplatform games er minimaal hetzelfde uitzien, zoniet beter op de PS4. En exclusives zullen er sowieso beter uitzien.
@Flaming_Kaiser: Ik heb het hier over dit artikel, in dit artikel gooien ze geen haat (natuurlijk hoort dat bij de marketing want anders gaat het alleen maar slechter) maar het had veel erger geweest als ze hadden gezegd “onze console is veel beter”. Zie je mijn punt hier?
Hij heeft gelijk. in de praktijk ga je geen verschil merken tussen DDR3 en GDDR5. PS4 en XB1 zijn gewoon gelijke consoles.
ik vind de Playstation exclusieve games leuker en mooier verhaal modes zoals Uncharted, beyond two souls en heavy rain en The Last of Us die waren goede top games.
ik vind bij Xbox 360 exclusieve games alleen Gears of War, left 4 dead leuk
en vroeger Halo leuk zins halo niet meer van Bungie is, is Halo uitgemolken game geworden ba MS maakt de game weer stuk net als Rare van Perfect Dark Zero.
als de Xbox One goede en leuke exclusieve games krijgt dan haal ik de Xbox One er bij maar dan moet de Prijs flink gedaald zijn voor €250 koop ik een Xbox One.
maar eerst de PS4.
Ook vergeet Penello er nog bij te melden dat ontwikkelaars de PlayStation 3 als een moeilijk platform zagen om voor te ontwikkelen
dat heeft Sony volgens mij Expres gedaan om de Ontwikkelaren voor de PS4 een grote stap kunnen maken om nog makkelijker een game te maken. mijn mening
@Assasination-G: Goed punt. Het is alleen het geval hier dat ze waarschijnlijk weten dat als het gecheckt wordt dat ze waarschijnlijk erg voor paal staan. En Microsoft vergeet heel vaak belangrijke punten te melden. Lees de uitspraak van coristus.
@digitalj8:
hahaha 😀