Er zijn nogal wat verschillen in de hardware die Sony en Microsoft voor hun next-gen consoles gebruiken. Op basis van de vrijgegeven informatie weten we dat de PlayStation 4 een krachtigere console is hoewel Microsoft zeer recent sommige specificaties nog naar boven geschaald heeft.

De ruwe cijfers zouden een performance voordeel voor de PlayStation 4 opleveren van 30% en dat is veel. Maar Microsoft probeert verkeerde beelden die op basis hiervan ontstaat uit de weg te nemen via monde van Albert Penello (senior director of marketing en planning bij Microsoft).

Hij stelt namelijk dat de ruwe cijfers in werkelijkheid er niet voor zullen zorgen dat het verschil in performance enorm groot is. De ruwe nummers doen consumenten dat geloven, maar er zijn zaken die men nog niet begrijpt over de architectuur van de Xbox One en hetzelfde is het geval bij de PlayStation 4. Dat zorgt voor een balans tussen de twee platformen.

“I’m not dismissing raw performance, as I have stated from the beginning – that the performance delta between the two platforms is not as great as the raw numbers lead the average consumer to believe. There are things about our system architecture not fully understood, and there are things about theirs as well, that bring the two systems into balance.”

Wat we niet moeten vergeten is dat Microsoft de beschikking heeft over een paar van de slimste en beste grafische programmeurs ter wereld. Als voorbeeld haalde Penello aan dat Microsoft DirectX heeft ontwikkeld dat zo goed als standaard is bij elk computerprogramma tegenwoordig. Daar voegde hij nog aan toe dat als mensen te snel naar Sony neigen over hardware skills, dat ze niet moeten denken dat Microsoft geen platform kan maken waarbij ontwikkelaars de grafische kracht niet kunnen maximaliseren.

“People DO understand that Microsoft has some of the smartest graphics programmers IN THE WORLD. We CREATED DirectX, the standard API’s that everyone programs against. So while people laude Sony for their HW skills, do you really think we don’t know how to build a system optimized for maximizing graphics for programmers? Seriously?”

“There is no way we’re giving up a 30%+ advantage to Sony. And ANYONE who has seen both systems running could say there are great looking games on both systems. If there was really huge performance difference – it would be obvious.”

Het performance verhaal keert overigens bij elke generatie consoles terug en hoewel Penello verwacht dat hij op zijn volgende uitspraak afgerekend gaat worden, zit hier wel een kern van waarheid in. De PlayStation 3 had bijvoorbeeld de Cell chip die enorm snel was, ze hadden de Emotion Engine en uiteindelijk zagen de games er op beide platformen (PS3/Xbox 360) min of meer hetzelfde uit, zoniet beter op de Xbox 360.

“I get a ton of hate for saying this – but it’s been the same EVERY generation,” he continued. “Sony claims more power, they did it with Cell, they did it with Emotion Engine, and they are doing it again. And, in the end, games on our system looked the same or better.”

Dat laatste is interessant en zoals al aangegeven heeft Penello zeker een punt. Het enige wat hij wel vergeet is dat de meest recente first party titels (The Last of Us om wat te noemen) qua grafische prestatie toch een stukje voorliggen op alle andere current-gen titels. Ook vergeet Penello er nog bij te melden dat ontwikkelaars de PlayStation 3 als een moeilijk platform zagen om voor te ontwikkelen. Iets wat bij de PlayStation 4 totaal niet meer aan de orde is. En natuurlijk is het een kwestie van afwachten, maar dit kan nog wel eens voor verschillen ten opzichte van de vorige generatie gaan zorgen.