Gespeeld: Resogun – Weet je het nog? Die game die bij de release van de PS3 verscheen, die waarin je met een ruimteschip rond planeten vloog en tientallen stenen kapot moest schieten? We hebben het over de opvolger van de game Super Stardust dat in 1996 verscheen op de Amiga, Super Stardust HD. Dat was die PlayStation Network game waarvan je dacht dat ie heel wat uit de PS3 trok qua kracht. Op de Gamescom werd een nieuwe game van de makers van Super Stardust HD aangekondigd die de naam Resogun draagt en bij de release van de PS4 gaat verschijnen. Wij konden er even mee spelen.

Fris en vernieuwend

Resogun wordt gemaakt door Housemarque, welke verantwoordelijk is voor enkele pareltjes die te vinden zijn in de PlayStation Store. We kennen natuurlijk allemaal Super Stardust HD, maar Housemarque heeft ook titels als; Dead Nation en Outland op haar naam staan. Het zijn nu niet echt grote games, maar het is wel kwaliteit. Een game als Dead Nation voelde bijvoorbeeld erg fris aan en je kon er stiekem nog heel wat uurtjes in steken ook. Ditzelfde geldt voor Outland.

Echter staat nu Resogun op de planning van deze studio en ook hiermee zijn ze van plan om groots uit te pakken. Waarom? De game komt als launch titel uit op de PlayStation 4. Het leuke hiervan is dat hij precies hetzelfde gevoel opwekt als dat Super Stardust HD dat deed. Namelijk de grootsheid van een spel wat eigenlijk een speldenkop is in vergelijking met de rest wat uitkomt op de PS4. Iets wat ons behoorlijk lastig lijkt om te realiseren.

Het gevaar staat altijd om de hoek

De game heeft zo ongeveer hetzelfde stijltje als Super Stardust HD. Het kent bijvoorbeeld dezelfde soort achtergrond, namelijk de ruimte en ook hier speel je weer met een klein ruimteschip dat beladen is met een toch wel degelijk wapenarsenaal. Waar we in Super Stardust HD om een planeet heen en weer vlogen en vrijwel alle richtingen op konden vliegen, zijn we in Resogun echter beperkt tot het omhoog en omlaag gaan met ons schip en naar links of rechts. Hierdoor zijn we als speler wel wat meer beperkt in gameplay, wat het tevens erg pittig maakt om te spelen.

Echter schieten we dit keer niet meer op brokstukken, maar krijgen we met gevaarlijker materiaal te maken. We zien namelijk tig laserbolletjes op ons afkomen, gepaard met een rij andere ruimteschepen. Ook krijgen we weer met bossfights te maken, welke in ons geval zo’n beetje het hele beeld in beslag namen. De truc wat Housemarque hier doet is ervoor zorgen dat je continu in een beklemmende situatie terecht komt, waardoor je vrijwel zonder op te houden aan het schieten bent en de actie continu op hoog niveau is.

PARTICLES!!!

Iets wat ons erg opvalt en zeker bij de kleinere titels die op de next-gen consoles verschijnen is het laten zien van zoveel mogelijk kleine deeltjes. Oftewel: particles. Bij elke klein dingetje wat je kapot schiet, komen er honderden kleine stukjes vrij die vervolgens weer vrolijk enkele keren op de grond stuiteren om vervolgens weer te verdwijnen. Dit gebeurd letterlijk bij alles wat je kapot schiet. Het is niet direct vervelend, maar het kan wel gaan afleiden, waardoor bijvoorbeeld de andere dingen die op je af komen niet onder de aandacht komen van de speler.

Grafisch pareltje in het klein

Echter ziet elke beweging in Resogun er vlekkeloos uit en speelt het heerlijk weg. Mede door de 60 frames per seconde waar deze game op draait. Nu is het natuurlijk geen grote game, dus is het niet zo bijzonder dat deze op 60 fps draait, maar de game ziet er echter wel erg slick uit op grafisch vlak en voelt hierdoor erg groots aan. Dit komt mede door wat er allemaal op de achtergrond gebeurd en wat de speler veroorzaakt. Er is namelijk continu beweging op het scherm te zien.

Om weer even terug te komen op de particles. In Resogun is het ook weer mogelijk om diverse pick-ups op te pakken, waardoor je iets extra’s kan doen. Neem bijvoorbeeld de functie om dubbel zo snel te kunnen schieten, een boost te activeren waardoor je diverse objecten kapot kan maken en een bom die ervoor zorgt dat werkelijk alles op het speelveld kapot gaat en het jou niet meer tot last zal zijn. Bij bijna elke power-up die je pakt en activeert gaan er wel dingen kapot in de map, waardoor we weer heel ons scherm vol zien met kleine deeltjes van een object. Kortom, diverse studio’s willen graag laten zien wat de PS4 wel niet in beeld kan brengen qua hoeveelheden aan bewegingen en Housemarque is er daar zeker één van.

Voorlopige conclusie:

Resogun doet precies hetzelfde als zijn kleine broer op zowel de PS3 als PS Vita. Hoe klein de game ook mag zijn, het laat precies zien wat de console kan, maar dan in het klein. De game voelt ondanks het formaat gigantisch aan en het speelt enorm lekker weg. De acties lopen vloeiend en het gebruik van het gevarieerde kleurenpalet laat de game er bijzonder kleurrijk uitzien. Het is een spel dat je wilt blijven spelen, hoe vaak je het loodje ook zal leggen, want pittig is Resogun zeker. Wij gingen tijdens het spelen continu dood, waardoor de dame die naast de TV stond af en toe even stond te grijnzen. Ja, ook wij moeten even inkomen in nieuwe games. Resogun is een game die je zeker even in de gaten moet houden naast alle grote titels, want dit wil je zeker niet missen.