Grand Theft Auto V ligt vandaag over een week dan eindelijk in de schappen. Het is wellicht wel de grootste lancering van deze nog lopende generatie. We weten dat de game een zeer uitgebreide soundtrack bevat met een score en radiostations, maar ook dat het de grootste spelwereld ooit van alle GTA´s tot nu toe heeft. Dan vergeten we bijna de drie speelbare personages en nog veel meer om enthousiast van te worden.

De creative director, Dan Houser, van Rockstar Games deelde zijn visie over Grand Theft Auto V tegenover The Guardian en vertelde dat je 100 uur zoet zal zijn in de Amerikaanse droom of beter gezegd; ‘The American Dream’, zoals we al zo vaak hebben gehoord in films. Deze velen uren zijn trouwens gebaseerd op de campagne, zijmissies en alle andere activiteiten die Los Santos te bieden heeft.

“We’ve got this big open-world experience that’s 100 hours long, and that gives players control over what they do, what they see, and how they see it. A world where you can do everything from rob a bank to take a yoga lesson to watch TV, all in your own time. How do you condense that into a two-hour or 12-hour experience where you take away the main things: player agency and freedom?”

Houser had verder nog een mooie uitspraak over Los Angeles, de stad die als inspiratie diende.

“LA is this embodiment of 20th century American desires: the houses, the gardens, the tans, all slightly fake,”[…]”It’s the end of the western world – the suns sets and then it’s tomorrow. But the industry is movies or, equally phoney, real estate. It’s people trying to escape their pasts and reinvent themselves. If GTA 4 was a classic New York story, this is the endpoint of the American dream.”