Dat Sony het met de PS3 erg moeilijk had in Noord-Amerika, dat moge duidelijk zijn. Daarom wil het Japanse concern er alles aan doen om er beter voor de dag te komen met de PS4. Dit heeft er wellicht ook voor gezorgd dat de PS4 eerder in onder andere Noord-Amerika uitkomt dan in Japan.

Volgens Sony’s CEO Shuhei Yoshida blijft het echter lastig in te schatten hoeveel pre-orders er precies geplaatst zijn voor de PS4 in Noord-Amerika. Wel geeft hij aan dat het aantal pre-orders ongeveer gelijk is aan dat van de PS3 destijds. Met het huidige marktaandeel wat Sony daar nu heeft is dat toch nog steeds redelijk klein te noemen, zeker als je het vergelijkt met de grootte van de markt en het marktaandeel in Europa.

Volgens Yoshida betekent dit zeker niet dat de PS4 het zal verliezen in deze regio, maar wel dat het lastig is en wordt om veel consumenten te bewegen over te stappen van console. Buiten dat is het volgens Yoshida wel goed voor de markt in het algemeen dat er concurrentie is tussen Microsoft en Sony.

“It’s a little hard to talk about specific numerical values, but the proportion is pretty much the same we had with the PS3. However, because of the large number of people in North America and the size of the market, I feel the market share there is a little low [in comparison to Europe].”

“I’m not saying that the PS4 is losing at the moment, but the Xbox 360 was very strong in North America. That’s why we’re working there with the mindset ‘we are the challengers’. I think that when you have a strong rival, it’s good for the market as a whole. We want to do our best so that we won’t be defeated (laughs).”

Wat denken jullie hiervan, zal het de PS4 lukken om de Xbox One te verslaan op basis van verkopen in Noord Amerika?