Eén van de exclusieve games voor de PS4 waar wij en jullie vast ook erg naar uitkijken is natuurlijk Killzone: Shadow Fall. Eerder kon je hier al een lijst met informatie over de multiplayer vinden. Nu heeft Guerrilla Games weer nieuwe details over de multiplayer vrijgegeven op hun website. Het gaat hier om een lijst van 8 punten die wij wederom één voor één met jullie zullen doornemen.

Progressie boeken in de multiplayer

Anders dan in voorgaande Killzone games zal je punten voor je ranking verdienen of een weapon attachment verkrijgen door het behalen van challenges. Het XP systeem is dus afgeschaft en er zullen 1500 challenges beschikbaar zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan het vernietigen van een turret of aan meer specifieke challenges als het ombrengen van een vijand die een beacon draagt met een laser tripmine.

Combat Bonussen

Dit zijn tijdelijke bonussen die je kan verdienen door tijdens een ronde genoeg punten bij elkaar te sprokkelen. Ze zijn te bewaren zolang de ronde loopt. Bovendien kan je er zoveel mogelijk ontgrendelen naar gelang het aantal punten wat je hebt verdiend. Als je een potje Custom Warzone speelt volgens je eigen instellingen kan je deze bonussen ook uitschakelen.

Wapens en uitbreidingen

Je kan ieder wapen uitrusten met twee verschillende attachments. Het is echter per wapen afhankelijk hoeveel verschillende attachments er beschikbaar voor zijn. Zo kan je sommige wapens niet upgraden met een grenade launcher terwijl dit bij andere wapens wel kan. Zelfs in combinatie met verschillende types ammo. Hoe goed je met de wapens om zult kunnen gaan ligt uitsluitend aan je eigen skills. Er zal op geen enkel wapen auto-aiming zitten en ook zal er geen attachment beschikbaar zijn die de terugslag zal verminderen.

Schilden

Spelers zullen een schild kunnen neerzetten wat vijandelijke projectielen of kogels tegen zal houden. Bovendien kunnen teamleden wel door dit schild heen schieten of projectielen gooien. Deze schilden kan je uitschakelen door de EMP uitbreidingen van je wapens te gebruiken. Ook is het mogelijk om de schilden op te bergen wanneer ze niet (meer) nodig zijn. Zoals met alle extra uitbreidingen voor je classes kan je in je Custome Warzone instellen dat deze schilden niet gebruikt kunnen worden.

Het Spotlight Systeem

Aan het einde van elke ronde krijg je een speciale scène te zien waarin de drie beste spelers van het winnende team tegenover de beste speler van het verliezende team komen te staan. Eén van de spelers van het winnende team krijgt de mogelijkheid tot het uitvoeren van een Spotlight Move op de speler van het verliezende team. Slaagt hij er niet in om deze move binnen de tijd uit te voeren, dan krijgt de speler van het verliezende team de kans om te reageren met een counter move. Wanneer de game uitkomt zal er een breed scala aan verschillende Spotlight Moves beschikbaar zijn. Bovendien zullen er na de release van de game meer bijkomen in de vorm van updates.

Warzone ranglijsten

In Killzone: Shadow Fall heeft iedere Warzone zijn eigen ranglijsten. Dit geldt voor zowel de Warzone modi die bij de release al standaard in de game zitten als voor degene die je zelf aanmaakt. Bij het opzetten van je eigen Warzone modus kan je zelf instellen op basis van welke informatie de bijbehorende ranglijst opgesteld wordt. Zo kan je andere spelers aanmoedigen om volgens jouw speelstijl hoog op de door jou ingestelde ranglijst te komen.

Online en offline bots

Je kan aan elke online Warzone pot die je speelt bots toevoegen. Menselijke spelers kunnen tijdens het spelen van een online Warzone potje ook zelf bots toevoegen om ervoor te zorgen dat er wel genoeg spelers in de game blijven. Dit om te voorkomen dat een potje anders afgebroken wordt. Je kan zelfs een online Warzone instellen waarbij een team van bots het opneemt tegen een team van menselijke spelers. Dit kan je ook offline doen, alleen zijn er dan geen challenges te behalen.

Exoskeletons en jetpacks

Na de release van Killzone: Shadow Fall zullen er geen exoskeletons (bestuurbare robots) en jetpacks aanwezig zijn in de multiplayer. Anders zijn er te veel uitzonderingen om rekening mee te houden tijdens het aanmaken van eigen Warzone. Het doel hiervan is om de verschillende zelf aangemaakte Warzone modi zo samenhangend en eerlijk mogelijk te houden.

Dit was weer de lijst met multiplayer details voor deze keer. Guerrilla beloofde binnenkort met meer details naar buiten te komen. Dan zal het onder anderen gaan over clan support en over hoe Guerrilla het online netwerk voor Killzone: Shadow Fall ingericht heeft. Zodra deze informatie bekend is, kan je het natuurlijk hier lezen.