Gespeeld: The Crew – Op de E3 was Ubisoft sterk aanwezig en onthulde men ook twee volledig nieuwe IP´s in de vorm van Tom Clancy´s: The Division en The Crew. Twee in potentieel grote titels en we waren dan op de Gamescom zeer benieuwd wat ze gingen laten zien van die games. De eerstgenoemde ontbrak helaas, maar The Crew was er wel en konden we zelfs spelen. Hoe ons dat beviel lees je hieronder.

De VS is jouw speeltuin vol met uitdagingen

De studio Ivory Tower en Ubisoft Reflections willen met The Crew het genre van de arcade racegames vernieuwen. Hoe ze dit willen bereiken met hun huidige project is door de speler zoveel mogelijk vrijheid en opties te geven, zodat hij of zij volledig zijn/haar eigen weg kan kiezen. En wegen zijn er genoeg, want je krijgt heel de Verenigde Staten als speeltuin al is er natuurlijk wel het enige aangepast. Een van de ontwikkelaars vertelde ons dat het je zeker anderhalf uur kost om van de ene naar de andere kant van het land te rijden. Dat geeft je hopelijk al een beeld van de immense ruimte die je hebt.

De VS bestaat uit een variatie van natuur en steden en hiervoor heb je natuurlijk wel de juiste auto nodig. Je kunt natuurlijk niet met een straatauto een onverharde weg oprijden, want dan kom je echt grip tekort. In The Crew hoef je echter niet van auto te wisselen, want via mods kun je jouw auto helemaal aanpassen naar wat je nodig hebt. Pak een Chevrolet Camaro en bouw hem om tot een ruige jeep met verhoogde vering en banden die met gemak alle modder kunnen afvoeren. Men liet kort even het menu zien waarin dit gaat en dit lijkt zeer uitgebreid te worden. Niet even wat cosmetische veranderingen, maar tot in het laatste detail kun je jouw wagen aanpassen.

Zo kun je elke situatie aan en dit moet jou ook motiveren om door te spelen, want hoe meer je rijdt hoe meer mods en upgrades je vrij zult spelen. Het customizen speelt een belangrijke rol, maar ook het sociale aspect mag niet ontbreken. Je rijdt nooit alleen zo is het doel van de game en zo zijn er legio aan uitdagingen die je met elkaar kunt voltooien, zoals samen de juiste lijn aanhouden op een onverharde weg en dat zo snel mogelijk. Elkaar uitdagen is tevens belangrijk evenals het tegen elkaar racen. Je moet uiteindelijk zeer gemakkelijk elkaars Crew kunnen joinen en met een druk op de knop spawn je vlakbij een vriend en kun je samen missies doen.

Zelf achter het stuur

Het samenspelen is wat we voor onze kiezen kregen bij de hands-on demo. Na de introductie van de game moesten we ons verzamelen op één punt en zo begon een race op een ruige weg waar we duidelijk even van setup moesten wisselen. Dit ging vrij vlug en simpel en zo was iedereen er klaar voor. Het was een race waar checkpoints moesten worden gehaald en deze lagen niet allemaal op de weg. Nee, want al vlak na de start was er een checkpoint in een veld wat op tarwe leek, te vinden. We knalden door het veld waar we gelijk merkten dat dit verre van ideaal was door gebrek aan zicht. Het was stoeien met de wagen om hem onder controle te houden en niet tegen een stel bomen te knallen.

De race vorderde en hoewel het best vermakelijk was kon het ons niet heel erg boeien. De gameplay voelt wel aardig aan voor een arcade racetitel, maar het had niet echt impact. Het is ook niet dat we heel veel feedback kregen van de game op basis van onze acties. Het voelde gewoon net wat te losjes. Het was wel tof om te merken hoeveel invloed de verschillende ondergronden hebben, want het veld van tarwe was lastig door het beperkte zicht terwijl de jeep op asfalt echt naar grip aan het zoeken was. De beste lijn was net in de greppel en daar dan ook blijven rijden was ook nog eens best pittig, maar wel iets beter te doen.

De physics zijn iets wat in een hoog vaandel staat bij de beide studio´s en dit is ook zeer merkbaar als je mods toepast op je wagen. Het verschil tussen een jeep versie van de Camaro en de straatversie is echt dag en nacht. De straatversie bood ontzettend veel grip en hier konden we ook echt de grenzen mee opzoeken terwijl je met een jeep of SUV echt goed moet zoeken naar waar de grip is. Tevens heeft de vering er een handje van om iets te goed te werken waardoor we een aantal keer behoorlijk aan het stuiteren waren. Dit is een voorbeeld van één van de toffe features, maar wel moet de game nog een eigen identiteit krijgen, want het was leuk, maar nergens echt heel bijzonder.

Voorlopige conclusie:

Op het eerste oog leek The Crew mij echt de next-gen arcade racegame waar ik op zat te wachten en was daardoor zeer benieuwd naar de eerste echte kennismaking. Dit viel toch wel wat tegen, want hoewel de game toffe features bevat, zoals het veranderen van je wagen en de verschillende steden en natuur, maakte het op mij een zwakke indruk. Het lijkt mede door de wat simpele gameplay en actie een middelmatige racegame te worden. Op audiovisueel vlak moet er nog een hoop gebeuren, want het oogde nog niet bepaald next-gen. Mijn verwachtingen zijn ondanks het interessante concept en sociale aspecten toch minder geworden. De makers hebben gelukkig nog wel flink wat tijd en hopelijk gaan we in de komende tijd vooruitgang zien.