Gespeeld: Blacklight: Retribution – Free-to-play games worden steeds groter en uitgebreider. Ze worden zelfs zo groot dat we af en toe zo onze twijfels krijgen of we wel een gratis spel aan het spelen zijn. Het is echter iets wat tot op heden voornamelijk aan PC’s voorbehouden was, maar met de next-gen consoles op komst lijken free-to-play games aan een forse opmars bezig te zijn. Eén van de free-to-play games die voor de PlayStation 4 gaat verschijnen is Blacklight: Retribution en wij konden al eventjes met de game aan de slag op de Gamescom en vertellen je er alles over in onze hands-on.

Een shooter met MMO-elementen?

Blacklight: Retribution is dus een free-to-play game en wel een sci-fi shooter. Naast dat het ogenschijnlijk een simpele shooter is, kent de game ook de nodige customize opties die je vooral terugziet in grote MMO’s op de PC. Denk dan aan het volledig kunnen aanpassen van je soldaat, je wapen, objecten die je tijdens het spelen tegenkomt en meer. Toch maakt het voor de gameplay niet al te veel uit, want in de kern draait het om knallen met z’n allen. Wel krijg je in dit opzicht best veel vrijheid en het is maar net wat jij wilt.

Het kopje boven deze twee alinea’s stelt ‘een shooter met MMO elementen?’ Hoe zit dat dan? Nou, dat is simpel. Iedereen heeft wel wat gezien van de meest recente Halo op de Xbox 360. Hier is het bijvoorbeeld mogelijk om nieuwe helmen of een nieuw harnas voor je torso tot zelfs de opzetstukken voor je knieën te selecteren die je eerder hebt vrijgespeeld. We weten echter niet of Blacklight: Retribution ook zo diep gaat, maar daar leek het tijdens de speelsessie die we hadden wel op. Buiten dat heb je natuurlijk ook nog de nodige opties om je wapens uit te breiden, iets wat we allemaal kennen van de grote shooters als Call of Duty en Battlefield.

Gratis en nog eens goed ook

Op de Gamescom kregen wij een match te spelen tegen de AI. Je hoeft de game dus niet per se online te spelen als je dat niet wilt. Sterker nog, de AI was zo goed, dat we vrijwel om de zoveel seconden het loodje legden en weer een aantal seconden moesten wachten voor we konden respawnen. Tijdens ons eerste potje met de game kregen we korte uitleg van een ontwikkelaar die naast ons mee stond te kijken. Mede door hem raakten wij continu afgeleid en werden we achter elkaar doodgeschoten, maar het leverde aan de andere kant wel de nodige informatie op. Zo blijkt dat je in de tussentijd dat je wacht op je spawn even snel je wapens kunt aanpassen en meer van dat soort kleine handelingen kunt verrichten.

Goed, we zijn natuurlijk ook weer niet zo slecht dat we continu dood gingen. Ons tweede potje ging namelijk al stukken beter en hier viel ons gelijk op dat de gameplay voor een gratis spel niet eens zo tegenviel. Integendeel. Het speelde best lekker weg en het zag er verzorgd uit. Het is natuurlijk niet het beste wat we gespeeld hebben op de PS4, maar als we kijken naar het verschil zit er nauwelijks verschil tussen Blacklight: Retribution en bijvoorbeeld een Call of Duty (current-gen).

Door de muren kijken zonder hacks

Zo hebben we in Blacklight:Retribution geen minimap meer in het beeld, maar moeten we hiervoor een soort x-ray activeren waarmee we door muren heen kunnen kijken. Door deze functie kunnen we precies zien waar onze teamgenoten zijn en waar de vijanden zich bevinden. Denk hierbij aan wat de oude wallhack deed. Het is echter tijdens deze functie niet mogelijk om actie te ondernemen dus je zult snel moeten schakelen, zeker als er een vijand erg dicht in de buurt is.

Ook zijn er op verschillende locaties op de kaart punten waar het mogelijk is om van je verdiende punten bijvoorbeeld een kleine mech op te roepen. Hiermee kun je met net wat meer kracht vijanden aanvallen waardoor je dus in het voordeel bent. Deze punten die je hiervoor nodig hebt krijg je door middel van het afmaken van vijanden of objectives veroveren alsook het winnen van multiplayermatches natuurlijk. Deze punten dien je echter voor alles te gebruiken. Dus ook voor het vrijspelen van nieuwe armor of nieuwe wapens. De twist is dat je dagelijks moet blijven spelen om deze items te behouden. Je betaalt namelijk dagelijks met je punten en als je niet meer speelt dan kun je de items op een gegeven moment niet meer betalen en raak je het kwijt. Hierdoor hoopt de ontwikkelaar dat er altijd voldoende mensen online zijn en eerlijk is eerlijk, best een interessant concept.

Voorlopige conclusie:

Blacklight: Retribution lijkt een prima free-to-play shooter te worden, welke nog redelijk aan de uitgebreide kant is ook. Grafisch zag de game er prima uit en zeker voor een gratis game. Gameplay technisch zat het spel ook goed in elkaar en liepen wij niet echt tegen rare onvolkomen heden aan terwijl het hier een vroege versie betrof dus dat is en goed teken. Mede door de nieuwe x-ray mapview functie houd het de actie flink op pijl en ben je als speler vrijwel altijd op je hoede. Je wilt immers niet sterven, want hoe hoger jou killstreak is, hoe meer punten je krijgt. Zoals bij elke online only game is het nog maar de vraag hoelang het leuk blijft om te spelen, maar van wat we gezien en gespeeld hebben lijkt de game het downloaden zeker waard. En kom op, wij zijn Hollanders en het is gratis… Wat willen we nog meer?