Een aardig tijdje geleden hadden we het bericht waarin het mogelijk was om je vragen te stellen aan de Vice President van Sony Computer Entertainment Europe, Jim Ryan. Dit wisten de moderators van het Officiële PlayStation Forum te regelen. Vervolgens zouden de beste vragen eruit gehaald worden en gesteld worden aan Jim Ryan. Het interview hebben wij hieronder voor je geplaatst en Jim Ryan geeft antwoord op wat interessante vragen.

Zo laat de beste man weten dat het PlayStation Network altijd gratis zal blijven en dat we er niet voor hoeven te betalen. Daarnaast laat Jim weten dat er nog veel onaangekondige exclusives staan te wachten voor 2010. Voor de rest van de vragen kun je het gehele Q&A interview hieronder lezen.

1. Zal er voor de PSP nog een keer een exclusieve game komen, dus geen spin-off/port van een PS3 game, zoals de afgelopen jaren steeds is gebeurd?

Jim: We hebben al redelijk wat exclusieve PSP games, kijk maar naar Pursuit Force, de Patapon en LocoRoco franchise, Monster Hunter en Invizimals. Echter zijn er ook meer games geport van de PSP naar de PlayStation 2, kijk maar naar MotorStorm: Artic Edge en Jak and Daxter. Er zullen wel meer specifieke PSP games zoals deze uitkomen, maar helaas kan ik daar nog niets over zeggen.


2.
Wanneer zijn jullie van plan om alle stores gelijk te maken, want die van Amerika en Azië hebben veel meer content dan de Europese wat nou niet bepaald eerlijk is?!

Jim: De Stores komen al dichter en dichter bij elkaar en we zullen doorgaan met deze lijn. Dit is te danken aan investeringen, zowel technische als de mankrachten achter de teams. Maar voor Europa/SCEE zal het moeilijk zijn om de stores exact dezelfde inhoud te geven als Japan of Amerika. We hebben te maken met veel talen en verschillende wetten. De structuur van onze Stores is al gecompliceerd en het wordt alleen maar uitgebreider omdat wij het bereik van onze services willen vergroten. Natuurlijk zal de kwaliteit niet omlaag gaan terwijl wij dit doel proberen te behalen.

3. Hoelang denken jullie nog door te gaan met ‘ PlayStation ‘ , zien jullie ooit een einde voor deze console ?

Jim:  In de nabije toekomst? Absoluut niet! Het merk PlayStation is een van onze sterkste merken. Het is wereldwijd bekend, geliefd en begrepen. Het is een zeer krachtig merk en we zullen er niet vanaf wijken ‘anytime soon’.

4. PSN blijft toch wel gratis? Want veel zeggen dat je er in de toekomst voor zal moeten betalen

Jim: Kaz Hirai heeft gezegd dat we aan het onderzoeken zijn naar een abonnement model naar PSN. Maar het is niet de bedoeling om te sturen naar de richting van Microsoft’s strategie. Wat momenteel gratis is, zal gratis blijven!

5. Wanneer kunnen we filmpjes opnemen van onze gamesessies?

Jim: Sommige games ondersteunen al de mogelijkheid om screenshots van Game Play te maken. Ook ondersteunen sommige games al de mogelijkheid om je herhalingen naar YouTube of een andere pagina te uploaden. Maar we hebben momenteel nog geen plannen om dit te integreren in de firmware, zodat de Game Play van elke game kan worden opgenomen.

6. Zullen de users ooit eens zelf animated themes kunnen maken, of blijft dit enkel voor de makers van games? –En custom XMB’s?

Jim: Je kunt al eigen thema’s maken [Link!] maar geanimeerde thema’s en eigen XMB’s vereisen iets extra’s, namelijk een soort van development kit (ontwikkelings pakket) om ze te maken. Ik ben bang dat, dat helaas op het moment nog niet verkrijgbaar is voor de normale gebruiker.

7.    Een vraag die vaker voorkomt: Zal de PlayStation 3 ooit weer PlayStation 2 games ondersteunen?

Jim: Het eerste model had het en er zijn nog geen plannen om dit terug te brengen. –En ik [pAvax] bleef dus doorvragen hierover en Jim ging verder- De mensen wilden een goedkopere PlayStation 3 console in de winkels. Dus we moesten offers maken om deze toegankelijkere prijs te behalen. Offers zoals de 2 USB porten, de geheugenkaart hub en ook inderdaad, de ‘backwards compatibility’. Nu we in het derde levensjaar zijn van de PlayStation 3, ligt onze prioriteit bij het investeren van geld in het maken van nieuwe en exclusieve games in High Definition voor de PlayStation 3.

8. Wat zijn de plannen omtrent de PSP-PS3 connectiviteit? Er zijn over de jaren een hoop concepten getoond maar daar zijn maar weinigen van echt beschikbaar gekomen… Zou het niet geweldig zijn de PSP als achteruitkijkspiegel of telemetrie viewer te kunnen gebruiken in GT5 of als map/radar in een first party-titel als Resistance.

Jim: We geloven erin, als videogames platform, maar ook als de Sony familie. Sony is al bezig met de connectiviteit tussen apparaten te vergroten; waar apparaten dus met elkaar kunnen linken en communiceren. De PSP en de PlayStation 3 zijn heel goede voorbeelden van dit. Assassin’s Creed: Bloolines verbindt al met Assassin’s Creed 2 en we zien dit ook terugkomen in de Resistance franchise. Maar we werken er hard aan we blijven hier ook mee doorgaan!

9. Vervolg op vraag 8… Maar niet alleen met gaming, maar ook de PSN intergratie op de PSP zou beter kunnen. Zoals het bijhouden van je friendslist ‘on-the-go’ en het versturen van berichten en chatten…

Jim: Het hele gebeuren rondom PSN op de PSP is iets waar we hard aan werken, maar daarvoor zijn wel technische middelen voor vereist. De PSP was al gelanceerd voordat PSN werd gelanceerd. Dus we moeten werken met ‘oudere’ componenten om PSN goed en geoptimaliseerd te laten werken op de PSP. Maar we hebben het nog niet opgegeven en we blijven leren hoe we het beste PSN op de PSP kunnen laten implementeren. Sony is momenteel bezig met het uitbreiden van connectiviteit tussen een scala van Sony producten en dat gaat verder dan de PlayStation consoles, dus dit is iets wat hoog op onze lijst van prioriteiten staat.

10. Verder: zijn jullie nog van plan iets terug te doen tegen Microsoft?
Microsoft loopt met allemaal geld te smijten en daardoor worden heel veel spellen en uitbreidingen xbox exclusive

Jim: Ja, maar het is belangrijker om te kijken naar eigen onze games en ontwikkelaars. We hebben onze eigen studio’s over de gehele wereld, en onze strategie is om te kijken naar relaties met studio’s op langere termijnen, dan naar alleen enkele games. Goede voorbeelden hiervan zijn onze relaties met Media Molecule, welke jullie LittleBigPlanet hebben gebracht en natuurlijk Guerilla Studios, de mensen achter Killzone. We moeten ook denken aan drie actieve platformen, de PlayStation 2, de PlayStation Portable en natuurlijk de PlayStation 3. Waar Microsoft alleen maar hoeft te kijken naar de X-box 360. Om het beste uit al deze platformen te halen, hebben we geleerd dat kijken naar onze eigen studio’s de meest succesvolle strategie is.

  • Zijn we meer aan het investeren in de PSP-PS3 connectiviteit met games van Third Parties?
    Absolutely!
  • Zijn we meer aan het investeren in marketingsamenwerking met Third Parties?
    Absolutely!

We zijn momenteel aggressier dan ooit voorheen met onze marketing en relaties met third parties!

11. Hoeveel PS3 exclusives kunnen we zien in 2010?

Jim: We hebben al een lijst met: God of War III, Modnation Racers, Heavy Rain, MAG en alle anderen. Are there any you don’t know about? Oh yes! Are we telling? Nooo!