Ook indie ontwikkelaars hebben wel bewezen dat ‘kleinere titels’ heel goed kunnen bestaan naast de grote blockbusters van dit moment. Volgens Neil Druckmann, creative director bij Naughty Dog, kunnen grote ontwikkelaars nog veel leren van de manier waarop indie ontwikkelaars omgaan met de verhaallijn waar langs hun games zich afspelen. Want nu is er best wel een twee kanten kamp ontstaan en waar indie ontwikkelaars juist ontzettend creatief bezig zijn houden grote ontwikkelaars zich amper bezig met innovatie.

“With big AAA titles, it’s sometimes hard to make these gigantic shifts as far as what a game is or what kind of story it could tell. As more and more examples come to light, I think more people are pursuing better narratives, and I hope criticism of games and game narratives is becoming more sophisticated. I think before you would have had a hard time talking about tropes and how women are represented in games, or how characters of color are represented in games.”

“But now I’m kind of excited by the discussion and the kind of criticism games are getting. I think that change is going to happen much more rapidly going forward, and people who don’t engage in that discussion, who don’t try to appeal to audiences that are coming on, are going to be left behind.”

“I feel like AAA games… we’re on this cusp of at the very least seeing strong, non-sexualized female protagonists starring in games. You’re going to see a lot more of those, and a lot more that are commercially successful.”

Volgens Druckmann spelen grote ontwikkelaars het te veel op safe. Juist wanneer duidelijk wordt dat ‘iets anders doen dan anders’ geen risico meer is, maar iets is wat commercieel kan slagen kunnen zich nieuwe creatieve mogelijkheden voordoen waarvan binnen de ontwikkeling van een game extra gebruikt gemaakt kan worden.

“so many parts of a giant corporation” working on releasing a game; therefore, companies become risk adverse.”

“But once you have enough evidence to say ‘Hey look, this is actually not a risk, this can succeed commercially,’ then creativity can flourish and new avenues can be pushed,”

Wij zijn benieuwd hoe jullie hierover denken, maken jullie ook tijd vrij voor indie titels of zijn het bijvoorbeeld meer de jaarlijkse Call of Duty’s en FIFA’s die jullie aandacht opeisen?