Review: Pro Evolution Soccer 2014 – We zijn weer aanbeland in de tweede helft van september en dat betekent maar één ding, namelijk de jaarlijkse strijd tussen de nieuwe FIFA en PES. Jarenlang was PES de bovenliggende partij, maar toch is het nu FIFA dat de laatste jaren aan het langste eind trekt. Een nieuw jaar, een nieuwe ronde en nieuwe kansen. PES is de eerste van de twee die nu te verkrijgen is en weet ontwikkelaar Konami ons nu al met een warm gevoel achter te laten of is de strijd van te voren alweer gestreden? Lees alles over PES 2014 in deze review.

Rust en tactiek

Eenieder die weleens PES speelt, weet dat de gameplay vrij traag is. Balaannames, passes en sprinten… het gaat allemaal niet zo snel. Het vergt dan ook meer techniek bij elke actie die je onderneemt en dat zorgt er wel voor dat je soms lastig voor het doel van de tegenstander kan komen. Aan de andere kant zorgt dit ook weer voor een zekere vorm van realisme, alhoewel het je soms zeker op de zenuwen zal werken dat je actie mislukt.

Hoe vaker je kansen mist, hoe meer dit ook gaat inwerken op de speelwijze van je team. Spelers hebben namelijk emoties en ook al is je spits te topscorer van de league en verkeert hij in bloedvorm in de game, wanneer hij in de eerste helft bijvoorbeeld drie keer op de paal schiet, zal hij gefrustreerd raken en is het zelfs mogelijk dat je speler uiteindelijk in een dip beland. Dit is zeker een goede toevoeging, want dit zien we natuurlijk dagelijks terug in het echte voetbal.

Neem de tijd

De tijd nemen wordt in PES 2014 wel heel erg letterlijk genomen. Hierboven wisten we al te vertellen dat de gameplay traag is en daar is geen enkel probleem mee, maar alsjeblieft Konami, laat de rest van de game dan wel een beetje vloeiend verlopen. Het is ronduit schandalig dat je anno 2013 in een voetbalgame bij iedere doeltrap, corner of enige andere spelhervatting even een zwart scherm met een laadbalk te zien krijgt. Wanneer je namelijk een potje speelt en van tevoren selecteert dat je tien minuten wilt spelen, dan kan je er de donder op zeggen dat je minstens een kwartier bezig bent. Het langdradige zal wel bij de stijl van de game horen, maar aangezien PES met werkelijk alles zo langzaam is, heb ik er steeds na enkele potjes wel weer genoeg van.

Master League

De Master League is zoals ieder jaar met PES toch wel een verslavende modus. Kies je team, beheer je team en overheers met je team. Ondanks het feit dat je je favoriete club uitzoekt, zullen je beginspelers allemaal gare buitenlandse namen hebben en door middel van transfers, trainingen en de juiste tactiek zul jij je weg naar bekendheid moeten vergaren.

De Master League begon ooit als een zeer verslavende offline modus, maar online komt de Master League nog veel beter tot zijn recht. De mogelijkheden zijn niet zo uitgebreid als die in FIFA, maar ondanks de basics is het hier prima vertoeven. Voordat je Master League online wil gaan spelen, moet je wel eerst even de spelers-update downloaden zodat je online kan en dit kan wel eventjes duren, maar dat zijn we zo langzamerhand wel weer gewend. Wat overigens een leuke toevoeging is, is dat je nu ook aanbiedingen kunt krijgen om bondscoach van een land te worden.

Online

Op de online mogelijkheden in de game valt eigenlijk weinig aan te merken. Hierboven hebben we de Master League al benoemd, maar het is natuurlijk ook lekker om tussendoor even een potje normaal één tegen één te spelen. De servers draaien momenteel prima en vrijwel altijd was de connectie goed tot prima.

Realisme

Om een stapje dichter bij realisme te komen, heeft men de Fox Engine geïntroduceerd in PES 2014. Deze engine kan je enigszins bekend voorkomen, want dit is dezelfde engine die wordt gebruikt voor Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. De kracht van de engine merk je wel in de weerbaarheid van de spelers, maar vooral in de tackles. Hiervoor moet ik Konami toch echt complimenten geven, want de tackles zijn super realistisch. Een goede block door de verdediger laat de aanvaller soms echt een stukje door de lucht vliegen en even verbijsterd op de grond liggen.

Dit realisme brengt echter ook enkele keerzijden met zich mee. Zo heeft Konami van tevoren aangegeven dat het dankzij de nieuwe engine enkele punten in de game weer vanaf nul heeft moeten opbouwen en dit heeft één, in mijn ogen, vrij groot nadeel tot gevolg: de game bevat geen regen. Sneeuw en zon zijn volop aanwezig, maar een potje voetballen in de regen is in PES 2014 een echte no-go. Een ander nadeel zijn de replays van goals en vreugdedansjes, want deze filmpjes kennen echt gigantische framedrops. Wellicht wordt hier nog wat aan gedaan, want ook dit kan echt niet anno 2013.

Sfeer

Bij het opstarten van de game merk je gelijk hoe de vork in de steel zit qua muziek, want het is allemaal weer lekker catchy. In de menu’s hoef je je zeer zeker niet te vervelen en mocht je even geen zin hebben om een nieuw potje te spelen, dan maak je er gewoon je eigen Just Dance van.

De sfeer in de stadions is ook overweldigend, ondanks het feit dat de supporters op de tribune er nog steeds niet uitzien. De licenties van de Champions League en de Europa League doen de game dan ook zeker ten goede, want de sfeer van deze wedstrijden worden bijna identiek nagebootst wanneer men één van deze wedstrijden speelt en dat zorgt voor een forse meerwaarde in de spelervaring.

Net zoals de punten die ik hierboven heb benoemd, is er ook hier een groot minpunt. Dit minpunt is een punt dat ieder jaar weer terugkomt, maar we kunnen er simpelweg niet omheen. Waar het fantastisch is dat Konami de licenties in het bezit heeft van de Champions League en de Europa League, mist men toch wel heel veel licenties wanneer het draait om teams. Zo is Manchester United de enige club uit de Premier League die haar eigen naam behoudt en spelen we verder met teams als North London en London FC, oftwel Arsenal en Chelsea. Dit is bij een hoop teams in de game het geval, en dat is en blijft toch een beetje jammer.

Pro Evolution Soccer 2014 is zeer zeker geen slechte game, maar het kan op veel fronten net wat beter. De game vergt tactisch veel van je, en de realiteit komt dicht in de buurt met de nieuwe Fox Engine en het gebruik van de emoties die het spelbeeld bevorderen. De tackles zijn van een natuurlijk hoogstaand niveau en de sfeer in de game qua muziek en stadions is heerlijk. De game kent echter ook voldoende kritiekpunten: framedrops, wachttijden tijdens een potje voetbal en natuurlijk de vele licenties die ontbreken. Voor de PES-liefhebber kan deze game zeker weer een jaartje voldoening geven en voor de FIFA-liefhebber zou ik zeggen: geef het eens een kans.

• Realiteit komt dichtbij
  • Emoties hebben invloed
  • Tactisch inzicht is nodig