Review: Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX – Kingdom Hearts was jarenlang onder gamers één van de meest geliefde PlayStation exclusives. Het duurde niet lang voordat de serie zich begon te verspreiden, en dat gebeurde niet alleen maar over Sony platformen. Onder andere de PlayStation Portable, de Nintendo DS en zelfs de mobiele telefoon kregen hun eigen Kingdom Hearts. Hierdoor werd het voor fans van de reeks lastig om ze allemaal te spelen. Square Enix hoopt met Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX die gapende leegte op te vullen. Deze bundel van drie opgepoetste toppers van weleer zal zowel nieuwkomers als fervente Kingdom Hearts-fans kunnen bekoren.

Driedelige heerlijkheid

De bundel bestaat uit de volgende delen: Kingdom Hearts: Final Mix, Kingdom Hearts Re: Chain of Memories en Kingdom Hearts 358/2 Days. Final Mix is de originele Kingdom Hearts voor de PS2 met een hoop extra cut-scènes en content welke voorheen alleen maar is verschenen in Japan. Chain of Memories is het directe vervolg op de hiervoor genoemde game en is een remake van de originele Gameboy Advance game. Waar Chain of Memories op de GBA een 2D game was, is de remake voor de PS3 een volledige 3D game. Als laatste blijft 358/2 Days over, welke alleen uitgebracht is op de Nintendo DS. Tot nu toe dan, tenminste.

Afgewerkt tot in de puntjes

De games zien er stuk voor stuk pico bello uit. Nog nooit heeft Kingdom Hearts er zo mooi uit gezien. Qua graphics is het alles wat je maar kan wensen van een HD-versie van je favoriete PS2-game. Voor ons was het waarschijnlijk meer een geluk dan een ongeluk dat Square Enix bepaalde delen van de game weer helemaal opnieuw heeft moeten doen. De atmosfeer wordt mede door de prachtige HD-beelden geweldig neergezet. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de pakkende soundtrack: bombastisch, opbeurend, neerslachtig. Allemaal uitgevoerd in de prachtige Final Fantasy-stijl die je gewent bent.

Samen met Sora herleef je Disney’s (kleur)rijke verleden door het reizen van de ene wereld naar het andere. Zo kom je een tamelijk groot gedeelte van Disney’s spraakmakende figuren tegen waaronder de menselijke hulk Hercules, maar ook de onschuldige Alice van Alice in Wonderland. Square Enix heeft al deze universums weten te overkoepelen door met een gezamenlijke vijand op de proppen te komen: the Heartless. Dit zijn over het algemeen zwarte cartooneske demonen van zowel klein als groot formaat, die onwijs creatief zijn in het bemoeilijken van Sora’s zoektocht naar zijn vermiste vrienden. Hoe verder je speelt, hoe dieper het plot gaat. Zo blijkt er dat er nog een veel groter kwaad zich verschuilt achter de duivelse Heartless…

Remasteren heeft zo zijn voor- en nadelen

Aangezien dit een remaster en niet een remake betreft, is de gameplay van de drie games grotendeels identiek gebleven. Er zijn wel kleine, essentiële aanpassingen gedaan waaronder de camera in de originele Kingdom Hearts. Vroeger was deze enkel te besturen met de L2 en R2 knoppen, maar nu is deze vrijelijk heen en weer te bewegen met de rechter analoge stick wat een zeer aangename verbetering is. De menuutjes hebben ook wat lichte veranderingen ondergaan om wat meer de menu’s in Kingdom Hearts 2 te resembleren.  Ook kunnen de trophy jagers onder ons een gat in de lucht springen en hun oude liefde herspelen, mét trophy support dit keer.

Dat het nu juist geen remake is, betekent dat de goede maar ook de slechte dingen aan de games alsnog zwart op wit zijn overgenomen. Zo groeide onze afgunst voor de zogenoemde ‘gummi ship’-reisjes per trip die we hadden. De controls voelden vroeger al niet lekker aan en dat doen ze dus nu nog steeds niet. Daarnaast vinden we ze ook vrij weinig toevoegen aan de game op zich. Daarom is het ook zo irritant dat wanneer je ook moet of wilt wisselen tussen werelden, je wéér moet reizen met het gummi ship.

Bundel niet helemaal compleet

Het minste punt van de Final Remix is toch wel dat de Nintendo DS game, 358/2 Days, niet speelbaar is. Het zijn in essentie gewoon alle cut-scènes van de game plus wat schermen met tekst om te vertellen wat er tussen de cut-scènes in is gebeurt. Mocht je het Kingdom Hearts-verhaal in zijn volledigheid willen meemaken, maak je dan klaar voor een lange zit van bijna drie uur. Deze optie is dus echt voor de hardcore fans. Ook missen we eigenlijk de Kingdom Hearts die voor de PSP is uitgekomen genaamd Birth by Sleep, dat weer de prequel op de eerste Kingdom Hearts is. Zo was het mogelijk geweest om écht het hele verhaal mee te pakken.

Aan bepaalde dingen is duidelijk te merken dat het een wat oudere game is. De game is natuurlijk een actie-RPG, maar je bent ook hele stukken niks anders aan het doen als platformen. Je moet echt weer leren om op die ‘old school’-manier te leren springen; daarmee bedoelen we dat je Sora’s sprong van binnen en van buiten moet kennen om goed te landen op de lastigere platformen. Ook word je erg weinig informatie of hints verschaft, zoals vroeger de norm was. Je zult goed moeten luisteren, lezen en opletten om te weten waar je heen moet om verder te geraken.

Het goede overwint het kwade

Dit alles kan echter de pret niet drukken. Als jij altijd al eens hebt willen weten wat alle commotie rondom Kingdom Hearts nou was, of altijd al de games in hun volle High Definition glorie mee hebt willen maken, dan is dit de perfecte gelegenheid om het ook daadwerkelijk te doen.

Fans van de serie hebben geen solide reden om nee te zeggen tegen deze bundel. Alles wat je verwacht van een HD-remaster bundel is aanwezig, en meer. En voor nieuwkomers is er nooit een beter moment geweest om in te stappen. Het pakkende verhaal en de charme van de reeks zijn meer dan genoeg om menig RPG-fan mee te slepen. Als Square Enix’ kunsten het niet doen, dan zijn het de altijd schattige Disney-figuren wel. Na al deze jaren staan de games opnieuw, in HD weliswaar, hun mannetje.

• Kingdom Hearts in HD!
  • Goed opgekrikte graphics
  • Camera controls aanzienlijk verbeterd