Waarom Kojima voor Kiefer Sutherland heeft gekozen in plaats van David Hayter


Een game waar door iedereen erg naar uitgekeken wordt is natuurlijk Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. We hebben al verschillende beelden van de game voorbij zien komen en ook dit keer weer is Hideo Kojima betrokken bij de productie. Er was de al bekend dat MGS V een open wereld game zou worden wat enigszins als verrassing kwam. Groter was echter de verrassing toen bekend werd dat niet David Hayter, maar Kiefer Sutherland de stem van protagonist Snake zal vertolken in dit vijfde deel.

In een gesprek met GameInformer gaf Kojima aan dat Sutherland een toffe gast is om mee te werken. Volgens Kojima was het het opnemen van de voice-acting dit keer lastiger omdat men voor de motion capture van een andere acteur gebruik maakte. Om dat op elkaar aan te laten sluiten moest Sutherland tijdens het inspreken van de stem elke keer zijn gezicht op dezelfde wijze plooien als dat in de motion capturing gedaan was. Volgens Kojima had Sutherland echter veel begrip voor de wijze waarop dit proces verliep en wellicht wanneer er een volgende gelegenheid komt dan zal deze manier van performance capturing worden aangepast.

“Well Keifer, he’s a star and he’s an amazing actor. He’s a very cool guy to work together with. That said, at this time it has been rather difficult because with Keifer we’re doing facial capture and voice capture, and the recording has been rather difficult. This is because we already have the motion capture from another actor and into that we’re putting the facial acting and the voice acting. So he has to make all these facial changes and motion without moving and we’ve been handing Keifer quite a challenging task. He’s been very understanding in this. Maybe if there is a future occasion we’ll probably adapt performance capture which will make it much easier.”

Maar waar het natuurlijk echt om draaide was de reden dat Kiefer Sutherland het stokje nu heeft overgenomen van David Hayter. Nadat Hayter eerder al publiekelijk zijn teleurstelling hierover had doen blijken werd nu aan Kojima gevraagd wat hij hiervan vond. Kojima draaide hier een beetje omheen door te zeggen dat hij een volledige motion capturing alsook performance capturing wilde hebben. Omdat dit tegenwoordig langdurige processen zijn hebben ze ervoor gekozen om de motion capturing door een acteur in Japan te laten doen en de facial en voice capturing in Los Angeles door Kiefer Sutherland.

Dit vanwege zijn agenda en het productieschema van de game. Ook zei Kojima er niet zeker van te zijn bij de ontwikkeling van een eventuele volgende Metal Gear weer aan het hoofd van de productie te staan. Volgens hem is de reden hiervoor dat bij een nieuwe MGS de motion capturing wellicht in 3D zal zijn. Dan zal er met één acteur gewerkt worden in plaats van met verschillende personen. Daarom is het volgens Kojima ook goed dat ze de stem van Snake nu door iemand anders laten vertolken.

“For this game, I wanted to have the full motion capture and full performance capture, however I realized I would have to be in Los Angeles for about a year, which was impossible given the agenda to create the rest of the game. So the motion capture was done with an actor here in Japan and the rest of facial capture and voice performance has been capture in Los Angeles in the U.S. with Keifer [Sutherland]. However if there is another Metal Gear, I’m not sure if I’m going to be in charge of it or not, it’s going to be probably be 3D capture, meaning it will be the whole thing with one person. It would be impossible by then to have one actor only for voice and another actor for the rest of the elements, so in that way I think it was also a good opportunity to make a shift for this character.”

Kojima deed ook nog een boekje open over de reden achter de ontwikkeling van de Fox Engine. Dat kwam volgens hem doordat de MGS V een open wereld game is en oorspronkelijk gepland stond om alleen op de current-gen consoles te verschijnen. Daarnaast streven ze ernaar om de versie die voor de huidige generatie consoles uit zal komen op 30 frames per seconde te laten draaien waar dit bij de next-gen versie 60 frames per seconde zal zijn. Het verschil tussen beide versies zit volgens hem ook niet zozeer in de gameplay, maar in zaken als textures, belichting en schaduwen. Ondanks dat beide versies inhoudelijk dus niet veel van elkaar zullen verschillen raadde Kojima wel aan om voor de next-gen versie te gaan indien mogelijk. Volgens hem zullen onder andere de gebieden in de next-gen versie meer mogelijkheden bieden om te onderzoeken.

Tot slot gaf Kojima nog aan dat men aan het kijken is hoe het gebruik van een tweede scherm geïmplementeerd zal worden in Metal Gear Solid V. Ze kijken hierbij voornamelijk naar hoe andere ontwikkelaars dit momenteel doen met hun games en daarom wilde Komjima hier verder nog niks over zeggen.

“This game has been in development on multiple platforms for multiple generations, so it isn’t easy to say “This is a better option”. One thing is Metal Gear Solid V was originally in development for the current generation, that’s the whole reason we created the Fox Engine. So given that it’s open world, it was currently being made for current generation. If you look at each of the separate elements, it might look a bit more suited for current gen than next gen. For current gen, we are aiming for 30 frames-per-second while with next gen we’re aiming at 60 frames-per-second. Of course the next generation textures, resolution, lighting, and shadows look much better, but gameplay-wise as a game we are not making that many differences. If you look only at the missions, current gen and next gen won’t have that many differences other than the way they look. Now behind these missions there are several other big elements, outlets, or platforms that enrich the whole experience and that is only possible with next gen, so I might have to recommend playing on next gen because of the wider opportunities there are behind all of the game missions.”

“Right now we are not yet announcing all the second screen or tablet features we will have. I know a lot of other games are putting a lot of work into this. We are not ready to announce this officially. The one thing I can say is we are looking into what other game developers are making, as far as a second screen experience will go we will have something similar. But we definitely are going a step beyond that and that’s what the real essence of what Metal Gear Solid V will be and what that is in detail, I think it’s better that I don’t disclose it yet.”

Boxshot Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Releasedatum:
01-09-2015
Genre:
Actie
Uitgever:
Konami
Ontwikkelaar:
  1.    308 XP
    Outlawz's avatar

    Ik blijf het toch jammer vinden! David Hayter is gewoon Snake ik zal hem missen!! Metal Gear Rex

  2. Anoniem -   
    217.100.181..xxx's avatar

    jammer david hayter was de beste

  3. crew Redacteur -    2010 XP
    WJayW's avatar

    Ben ervan overtuigd dat Keifer ook een goede voice voor snake zal zijn, maar David doet het al zo lang dat het straks wel even wennen zal zijn als je Keifer zijn stem hoort zeggen:

    “Metal Gear!?”

    Denk dat ik dan toch stiekum bij mezelf zal denken…
    “Yes Obi-wan…metal gear.”

  4.    219 XP
    SuperDre's avatar

    oh, yuk, achteraf gaan kijken hoe een 2e scherm gebruikt kan worden, ofwel een gadget erin proberen te frotten.. En tja, tuurlijk moet je voor de next-gen versie gaan als dat mogelijk is, das een beetje een open deur intrappen als je het mij vraagt.. Maar de reden om niet Hayter te nemen slaat gewoon nergens op (niet dat het mij uberhaupt interesseert aangezien ik nog steeds geen enkele MSG (behalve lang geleden de MSX versie) heb gespeelt), Nee ik denk dat het budget van de game behoorlijk hoog was, en dat ze een extra naam nodig hadden in de hoop hiermee nog extra mensen te trekken..