De singleplayer van elke Call of Duty staat er tot nu toe om bekend erg lineair te zijn, echter zou dit met het aankomende Call of Duty: Ghosts weleens kunnen gaan veranderen. Tina Palacios, community manager bij Infinity Ward, heeft namelijk in een interview met Eurogamer bekendgemaakt dat de singleplayer in Call of Duty: Ghosts grotere levels zal bevatten en minder lineair zal zijn.

Deze veranderingen zijn doorgevoerd vanwege de feedback die zij vanuit de community gekregen hebben. Om te kijken hoe ze in de singleplayer de balans en daarbij de interactie tussen speler en omgeving kunnen verbeteren zijn ze zelfs teruggegaan naar Call of Duty 4: Modern Wafare.

“It was important for the design team to take into account a lot of the feedback we received for our previous projects,”

“We even looked to Call of Duty: Modern Warfare for the pacing. In other games it’s usually 11 across the board. It’s always intense. But for this one we wanted to change the pacing of it.”

Zonder iets van het verhaal te spoilen vertelde Palacios dat er ook 2 missies zullen zijn waarin je totaal geen idee zal hebben welke kant je op moet gaan. Je zal geen gevoel hebben dat er ergens een pad is wat je kan volgen en soms kan je, je zelfs compleet verloren voelen.

“One thing I can tease is you may find yourself in a mission or two where we don’t tell you where to go, where you don’t feel like there’s a pathway to follow, and you sometimes feel completely lost.”

Ook zal je in Call of Duty: Ghosts meer nog dan in de voorgaande delen te maken krijgen met stealth gameplay. Dit blijkt onder andere uit de gameplay van de missie Federation Day die we al eerder in actie zagen. Maar Palacios vertelde wel dat de keuze hoe te spelen te allen tijde aan de gamer is. Mocht je het willen dan kan je dus nog steeds de boel compleet op stelten zetten.

“We wanted add more stealth missions, but at any time, if players don’t want to go into stealth they can just break it and go crazy.”

Het lijkt ons goed dat Infinity Ward de community laat meedenken en dat ze wat met de feedback doen, maar hoe dit allemaal gaat uitpakken is nog even afwachten. Dit weten we pas op 5 november aanstaande.