Veel fans van de franchise waren het er toch wel over eens dat Resident Evil met het vierde en zeker met het vijfde en zesde deel zijn roots verloochende. Resident Evil stond namelijk ooit voor angstaanjagende survival-horror gameplay gecombineerd met veel schrikmomenten, maar tegenwoordig lijkt het meer een actie-shooter te zijn.

Grondlegger en tevens game director van het aankomende The Evil Within, Shinji Mikami, gaf in een gesprek met IGN aan dat hij al een tijd lang kijkt naar hoe het survival genre zich ontwikkeld. Volgens Mikami is het een ‘natuurlijke’ ontwikkeling dat ontwikkelaars op een manier proberen om dergelijke games te maken die plezier opleveren.

“One thing that I’ve been observing… I’ve been looking at the survival horror genre for a long time. I don’t think it’s specifically because developers want to appeal to a wider audience. I think they just want to make their games more fun, and if they’re reaching more and more in that direction, they’re naturally going to go toward more action,”

Mikami vervolgde door te zeggen dat je wanneer je een horror franchise in leven wilt houden, je dan met een team mensen moeten werken die horror games allemaal heel leuk vinden. Als je als bedrijf ontwikkelaars uit andere plaatsen aantrekt krijg je volgens Mikami automatisch een meer actie georiënteerde game. Dit gezegd hebbende gaf Mikami aan dat hij het zelf geweest is die van Resident Evil 4 een game met actie wilde maken.

Iets dergelijks wat je ook op een natuurlijke manier ook al een beetje zag terugkomen bij Resident Evil 2 en 3. Al had hij toen wel een andere intentie als dat toen hij begon aan Resident Evil 4. Daarbij wees Mikami er ook nog even op dat hij niet meer betrokken is geweest bij het maken van Resident Evil 5 en 6 en dat Hij verwacht dat Dead Space deze kant ook op zal gaan, als die daar niet al is aangekomen.

“If you want to keep a great horror game franchise, you have to work with people who really like horror games. If you bring in developers from other places, you’re going to end up with a more action-oriented game. With Resident Evil 4, I intended to make more of an action game – 5 and 6 were outside of my responsibility, of course – but with Resident Evil 2 and 3, that wasn’t necessarily the intention I started with. They just naturally became more like action games. I suspect that Dead Space followed the same path. It naturally became more about action. When developers think about their players… I don’t think it’s the case that they were thinking, ‘Okay, if we want to go from two million units to four million units, we need to put in more action.’ It’s a more intuitive process than that.”

Volgens Mikami heeft Resident Evil 4 er ook voor gezorgd dat het woord ‘survival’ een andere betekenis gekregen heeft als je het over survival-horror in het algemeen hebt. Omdat de Resident Evil remake voor de GameCube een totale flop bleek, pakte Mikami het met zijn team anders aan bij het begin van de ontwikkeling van Resident Evil 4. Volgens hem moet niet meer de vraag centraal staan hoe je de speler aan het schrikken kreeg, maar juist wat voor de speler het meeste plezier op zou leveren. Als gevolg van deze keuze bleek Resident 4 uiteindelijk goed te verkopen.

“With Resident Evil 1, 2, 3, and all the rest of the series before Resident Evil 4, I was always saying to the staff, ‘Scaring the player is the number one thing.’ But for the first time, in Resident Evil 4, I told the team that fun gameplay is the most important thing. That’s what I said. Then the second thing [would be ] nothing. And then the third thing is to be scary. That’s what I said to the team. That all came out of the commercial failure of the Resident Evil remake. And then of course Resident Evil 4 sold really well. I have kind of a lingering trauma there, because the Resident Evil remake didn’t sell – much more than people would think.”

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar wij zijn natuurlijk ook benieuwd hoe jullie hierover denken. Wellicht dat we ergens in de toekomst Resident Evil 7 mogen verwelkomen op de next-gen consoles. Moet de franchise dan toch deze koers blijven varen of moet het echt anders. Laat het ons weten in de reacties hieronder!