Over een week kan iedereen met Beyond: Two Souls aan de slag en al kijken we enkel naar het grafische aspect dan kunnen we nu toch wel stellen dat Quantic Dream echt het laatste druppeltje aan power uit de PS3 haalt. Het beloofd dus een knaller van formaat te worden, maar daar zal het natuurlijk niet bij blijven. Wat dat betreft mogen we blij zijn dat Quantic Dream op de PS4 ook weer exclusief voor Sony games zal gaan ontwikkelen.

Een eerste glimp kregen we natuurlijk al tijdens Sony zijn eigen persconferentie op de E3 te zien. Daar werd een trailer van The Dark Sorcerer getoond waarin gameplay en realtime beelden naadloos in elkaar over gingen. Voor zover nu bekend betrof dit echter een techdemo. Wat niet wil zeggen dat Quantic Dream nu even niks gaat doen. Want zoals de techdemo al min of meer onthulde heeft Quantic Dream wel degelijk een nieuwe titel voor de PS4 in ontwikkeling.

CEO van Quantic Dream heeft nu in een interview met GameInformer wat meer uitleg gegeven over de technologie die zij op de PS4 voor dit project gebruiken. Dat is namelijk een ruwe versie van de technologie die ze ook voor Beyond: Two Souls op de PS3 hebben gebruikt. De engine is dan ook niet uitsluitend voor de PS4 ontwikkeld.

“It’s really the technology from Beyond [on] PlayStation 3 that we just ported on PlayStation 4 very roughly. I did a couple of nice improvements here and there, but it’s not really a PlayStation 4 engine the way we are going to do it on our next game.”

Volgens Cage slokte Beyond: Two Souls bijna al hun aandacht en energie op, hiernaast is er echter wel een klein team wat werkt aan deze nieuwe titel die nu in pre-productie is. Volgens Cage gaat dit weer een waanzinnig project worden, weliswaar op basis van dezelfde techniek, maar toch zal het heel iets anders worden dan Beyond: Two Souls en Heavy Rain.

“I mean Beyond really took all our attention and resources. But we have a small team working on this next-gen project – on the tech, on the concepts and art. And it’s [a] very, very exciting project, something different from Beyond and Heavy Rain… building on the same grounds, but in a very, very different way.”

Tot slot gaf Cage aan dat Quantic Dream zeer gepassioneerd bezig is met de ontwikkeling van dit nieuwe project. Bovendien moeten we volgens hem weer rekenen op een verrassing. Hun filosofie is namelijk niet om gamers een ervaring te bieden waarvan ze van tevoren al wisten wat er ging komen. Men wil gamers juist iets geven wat ze misschien willen zonder dat ze eigenlijk weten dat dit hetgeen is dat ze echt willen.

Als de het volgende project van Quantic Dream qua design en verhaal weer zo onnavolgbaar is als bovenstaande zin, dan lijkt het ons wel wat dat betreft wel goed te zitten. Hopelijk krijgen we volgende week met Beyond: Two Souls ook weer een ervaring van een onnavolgbaar hoog niveau voor onze kiezen.