“Niet te geloven”. Zo geschiedde mijn eerste reactie toen ik het nieuws las en er bestaat een grote kans dat jij, geachte lezer, nu hetzelfde denkt. Na al die heisa over hoe “langzaam” de ontwikkeling wel niet ging en daarbovenop ook nog eens de uitspraak van Jack Tretton dat de game even in de ijskast was gezet, voorspelde niet veel goeds voor de ongelofelijk langverwachte game van SCEJ Studios. Want ja, zoals de titel al zegt, hier blijkt dus niets van waar te zijn.

Die desastreuze doch verlossende woorden komen niet uit de mond van zomaar iemand, maar uit die van de grote kleine man in Japan en baas van SCE Worldwide Studios, Shuhei Yoshida. Hij geeft zelfs nog even expliciet aan dat hij nooit heeft beweerd dat de game op hiatus ging, zoals dat met een deftig woord heet, maar dat Jack Tretton, baas van Sony America diegene was. Tretton heeft dus een klein foutje gemaakt. Het originele team heeft nooit van zijn plaats geweken, wat betekent dat de ontwikkeling dus nooit is gestopt. Ze zijn nu wel met wat minder man en ook hun focus is licht verplaatst. Ze concentreren ze zich nu op het technische gedeelte van de game, iets wat Yoshida aanduidt met de term “re-engineering”, wat blijkbaar opnieuw gedaan moet worden.

“Hiatus, I never… It was Jack Tretton!”, zo legt Yoshida uit. “He used that term, and I said no, hiatus is misleading. It was a hiatus in terms of releasing new information. The game has never stopped – the team has always been here. They’re going through the re-engineering of the game, so the team size is smaller, because it’s more engineering focused right now.”

Tijdens de TGS vorige maand legde Yoshida uit dat het team nog steeds hard aan de game werkte. Er werd echter niet genoemd wanneer we dan toch eindelijk nieuwe informatie over de game zelf krijgen, in plaats van alleen maar updates over de ontwikkeling. Ondanks het feit dat hij op dit moment nog geen verse info voor ons heeft, herhaalt hij dat er meer dan genoeg mensen op het ambitieuze project zitten die net zo graag als ons de game zo snel mogelijk in de winkel willen zien liggen.

“We’re waiting for the right time to re-introduce The Last Guardian in an appropriate way. I can’t… Well, the game is in development, and it’s well staffed, and Ueda-san is here, working – even though he’s not a Sony employee, he’s dedicated to the product. But we’re not ready to update yet.”

Geen onbekende woorden, de beste man had al eerder vermeld dat een inhoudelijke update nog even op zich zal laten. Waarschijnlijk zal de game eindelijk haar verdiende aandacht weer krijgen nadat Knack is uitgekomen. Nog even volhouden dus.

Zou het feit dat Shuhei Yoshida specifiek er voor kiest de term “re-engineering” te gebruiken betekenen dat de game’s fundering wordt herdaan en zo, durf ik het te zeggen, omgetoverd wordt tot een PlayStation 4 game? De hints beginnen zich langzaam maar zeker op te stapelen. Heb je liever dat The Last Guardian als nog uitkomt op de PS3, waar hij origineel voor is aangekondigd, of toch op de PS4? Laat het ons weten in de reacties beneden.