Special: De eerste kennismaking met PlayRoom – Op de PlayStation Vita was het programma Welcome Park voorgeïnstalleerd en dat gaf je de mogelijkheid om door het spelen van simpele minigames de features van de handheld te leren kennen. Hier waren ook Trophies aan gekoppeld, wat des te meer motiverend werkte om de nodige tijd in deze vermakelijke kennismakingsapp te steken. De PlayStation 4 krijgt ook een soortgelijk programma dat standaard bij de console geleverd zal worden en deze luistert naar de naam PlayRoom.

PlayRoom is lollig

PlayRoom was in de eerste instantie een techdemo die eerder dit jaar, toen de pers voor het eerst hands-on ging met de console op de E3, bedoeld was om te laten zien waartoe de console in staat was in combinatie met de PlayStation Camera en de DualShock 4. Door de positieve reacties heeft Sony besloten deze techdemo ‘om te bouwen’ tot een applicatie waarmee je door middel van minigames spelen en tutorials volgen de console goed leert kennen en wij konden met een vroege versie aan de slag.

Echt een preview kunnen we dit niet noemen, want PlayRoom zullen we ook nooit van een cijfer gaan voorzien, maar wel was onze eerste kennismaking interessant genoeg om er wat over op het digitale papier te zetten. Voornamelijk omdat het behoorlijk vermakelijk kan zijn. Dat slaat dan op de minigames, want de tutorials zijn beperkt tot wat uitleg en het intialiseren van. Zo konden we de DualShock 4 tutorial video bekijken, wat eigenlijk een zeer strakke video was die toonde waar welke knop zat. Idem dito voor de PlayStation Camera. Daar waren we dan ook vrij snel mee klaar, tijd voor de mini games.

Slaan, schoppen en een badeend

Er is in PlayRoom een soort ‘free play’ optie waarmee je met een druk op het touchpad een shitload aan kleine robots uit je controller schiet. Deze zullen zich dan voor jou op het scherm vertonen en allerlei handelingen uitvoeren, zoals rondlopen en wat springen. Aangezien je de gehele tijd in beeld bent door middel van de camera kun je ook interactie uitvoeren met deze robots. Zo konden we het niet laten om de vele robots op het scherm een schop te geven en met een ferme zwaai vlogen ze allemaal uit beeld, om vervolgens rustig terug te krabbelen.

Met nog een druk op de knop vlogen er nog meer robots de controller uit en op het hoogtepunt was daar opeens een enorme badeend. Wat je er mee moet en waarom die erbij zit, is ons een raadsel, maar op de één of andere manier was het best wel lollig. Ook omdat je alle robots en de badeend weer kunt opzuigen om vervolgens hetzelfde te doen. Het slaat eigenlijk nergens op, maar het laat uitstekend zien hoe goed de PlayStation Camera reageert op jouw bewegingen en in dat opzicht is het een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van de PlayStation Eye die we kennen van de PlayStation 2 en 3.

Airhockey

De enige minigame die we konden spelen was airhockey en deze game is met twee man te spelen mits je twee DualShock 4 controllers hebt. Door middel van het swipen op het touchpad beweeg je je goalie en hiermee kun je de puck de andere kant op kaatsen. Mis je de puck, dan heeft de tegenstander één punt. Een leuke twist is dat je door middel van de DualShock 4 te bewegen (via SIXAXIS) het speelveld in nogal ongelukkige vormen kunt wurmen, wat het des te lastiger maakt om de puck buiten het doel te houden.

Airhockey is een oersimpel spelletje, maar wederom toonde het aan dat de PlayStation Camera goed met de bewegingen van de controller omgaat en dat dit prima valt te combineren met het swipen over het touchpad. Hoewel deze eerste kennismaking zeer beperkt was qua mogelijkheden schetste het wel een duidelijk beeld van de techniek die overduidelijk stappen in de juiste richting gemaakt heeft. Nu zal iedereen PlayRoom gaan uitproberen en de volledige ‘game’ zal straks van veel meer opties voorzien worden, wat het des te interessanter maakt. Waar het echter in het kort op neerkomt is demonstreren waartoe de console in staat is en daar lijkt PlayRoom met vlag en wimpel in te slagen.