http://i34.tinypic.com/dfeolc.jpg

De aanleiding van deze blog is een debat wat ging over gamejournalistiek en of dat überhaupt wel bestaat, want er zijn een hoop mensen van mening dat een gamejournalist een slechte benaming is ,dit omdat je in wezen geen journalist bent maar games recenseert. Zelf ben ik niet aanwezig geweest bij het debat, wat ik achteraf jammer vond, want in artikelen als deze merkte ik dat er nogal tegen ‘nieuwssites’ aan werd getrapt. En ik kon het niet laten om daar toch even op te reageren. Zo citeer ik het volgende stukje uit dat artikel:

Een gamesite opbouwen vergt geen enkele moeite. Iedereen kan het en met een beetje aanpoten heb je makkelijk een aantal duizenden bezoekers per maand. Geen vaste, maar doorgelinkte bezoekers vanaf sites zoals Headliner.nl. Met die bezoekers kun je best een game hier- en daar lospeuteren van uitgevers en zo kun je tienerjongens met te weinig zakgeld een worst voorhouden: ‘schrijf 20 nieuwsberichten en je krijgt dit spel.’

Pardon? Een gamesite opbouwen vergt geen enkele moeite? Dat laat toch maar weer eens zien dat er een totaal verkeerd beeld staat over websites als PS3-Sense, en dan vooral bij de gasten van DGS-Online. Want even voor de goede orde, een gamesite opbouwen is echt ontzettend veel moeite. Er komt veel meer bij kijken dan het afstruinen van buitenlandse blogs opzoek naar een nieuwsitem. Denkt de schrijver van dat artikel nu echt dat het slechts de bezoekers van headliner zijn die je groot maken? Volgens Google Analytics is Headliner slechts goed voor 6% van al onze bezoekers op maandelijkse basis. Ik denk dat ik namens veel administrators mag spreken dat het opbouwen van een website niet alleen blijft bij headliner bezoekers. Je bent constant opzoek naar middelen die het voor je bezoeker zo aangenaam mogelijk maken op je site, je moet weten hoe je het beste SEO toe kunt passen, je moet een server kunnen beheren, je moet enige kennis hebben van het überhaupt maken van een website en ga zo maar door. En ik vind het zelf dan ook schrikbarend dat er zo kortzichtig wordt gekeken naar het opbouwen van een gamesite. Wellicht is het brengen van nieuws, previews, reviews en trailers een ontzettend cliché iets, en ja het aanbieden van de content is ontzettend makkelijk, maar zorgen dat het gelezen wordt, dat is precies waarvoor je een slim koppie benodigd bent. Als je een site hebt waar een nieuwsitem nog geen 50 views krijgt omdat je totaal niet weet hoe je een website populair moet maken, dan heb je het inderdaad makkelijk en totaal geen recht van spreken.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a0815ba50a68.jpg

Daarnaast zegt Rogier Kahlmann, de schrijver van dat artikel, ook nog het volgende:

De overlevingskansen van een gamesite zit hem niet in wie de beste inhoud heeft, wie het mooiste schrijft, maar wie kwantiteit boven kwaliteit plaatst.

En daar moet ik hem dan wel weer gelijk geven. Het draait er bij de gamesites meer om het feit hoeveel artikelen je hebt en hoe je dit aan de man kan brengen. Een ontzettend goede schrijver die toevallig weet hoe je een blog moet starten, en daarop zijn artikelen publiceert, zal totaal geen succes ondervinden, in de zin van tienduizenden bezoekers. Veel jongens die een gamesite starten zijn totaal niet bekend met het feit hoe je een website populair moet maken en welke marketingtactieken ze toe moeten passen. Social Bookmarken hebben ze nog nooit van gehoord en als ze het uitvinden denken ze dat dit het enige is en stoppen ze vervolgens met zoeken. Maar of dit erg is? Nee, totaal niet. Stel je voor dat elke 12 jarige straks wist hoe die duizenden bezoekers naar zijn website toe moest brengen, daar ben je dan mooi klaar mee. Ik heb zelf, alvorens PS3-Sense gemaakt werd, twee grote sites mogen beheren, en daar heb ik een hele hoop van geleerd. We hadden wellicht mazzel dat de niche van de website op dat moment behoorlijk hot was, maar we leerden wel hoe we een website populair konden krijgen zonder ook maar een rooie cent uit te geven. En mensen die tot dat soort dingen in staat zijn, zullen ook als grote jongens gezien mogen worden. Wellicht hebben ze niet de beste artikelen, maar ze waren wel in staat om er voor te zorgen dat het gelezen wordt, en als je dat kan ben je in mijn ogen echt heel erg goed bezig.