Eind volgende maand verschijnt naast de PS3 versie onder andere ook de PS4 versie van Need for Speed: Rivals. Marcus Nilson is het hoofd van ontwikkelaar Ghosts Games en ook executive producer van de game. In een interview met USGamer vertelde hij meer over de ontwikkelperiode en zo vertelde hij wat het hoofdplatform om voor te ontwikkelen was, namelijk beide next-gen consoles.

Volgens hem zijn beide next-gen consoles krachtiger dan hij zelf verwacht had en nadat men de game voor het eerst draaiende had, hebben ze daarom meer power uit beide next-gen consoles kunnen halen. Veel meer dan ze hadden gedacht. Ondanks dat hij onder de indruk is van de next-gen consoles, is de current-gen nog steeds het belangrijkste, want daar bevindt zich nog steeds de grootste doelgroep en ook op die platformen moet de game perfect draaien.

“I think both consoles are more powerful than I thought they would be when we first got the specs and got the game running. We’ve pushed them both higher than I thought was possible.”

“If I was going to have to pick a lead platform that we worked on, it would be the next-gen consoles. That doesn’t mean that the current-gen consoles are a second thought. Current-gen consoles for us are really important. Our biggest market will be on PS3 and Xbox 360. The game needs to run and play really well on those consoles.”

Volgens Nilson ziet Need for Speed: Rivals er op de PS4 en Xbox One schitterend uit. Tevens heeft de game er volgens hem op de current-gen consoles nog nooit zo mooi uitgezien. De reden hiervoor wijdt Nilson met name aan het gebruik van de Frostbite 3 engine. Dit toont volgens hem ook aan dat ze hebben geleerd hoe ze uiteindelijk het meeste uit de current-gen consoles kunnen halen.

“Frostbite 3 is a very capable engine. It’s a PC engine from the beginning, really, and as such it’s very scalable. Which means that we can build a game for the high end new consoles – which are very similar to the PC, by the way – and it’s not that easy, but you can really get a current-gen version out of Frostbite pretty easily as well. I’d say that the next-gen consoles look amazing, whereas the current-gen consoles are definitely the best-looking current-gen Need for Speeds that we’ve ever done. I think it shows the power of Frostbite, and also the skill set from learning those machines, knowing how to get the most out of them.”