In Noord-Amerika kun je al een DualShock 4 kopen, maar wij moeten helaas nog even wachten tot we Sony’s nieuwe controller mogen gebruiken. Niet alleen het uiterlijk van de controller is drastisch veranderd, ook de werking binnenin heeft Sony onder handen genomen. Zo blijkt dat de knoppen niet langer drukgevoelig zijn, dit was op de DS3 wel zo, alleen hier werd vaak niks meegedaan.
Het signaal van de DualShock 4 is nu digitaal, waarschijnlijk heeft men dit gedaan om input-lag te verminderen. Er zijn overigens maar weinig games die de techniek gebruikte, zo had Metal Gear Solid 2 een functie voor de drukgevoelige knoppen en ook Gran Turismo. Voor Gran Turismo kon je bijvoorbeeld geleidelijk accelereren door ‘X’ heel zachtjes in te drukken.
ย De Xbox 360 heeft deze techniek overigens ook nooit gebruikt en veel mensen zijn er niet eens van op de hoogte dat de DS3 drukgevoelig was.
With the DualShock 3, we were able to get analog data, which games didnโt really use. For DualShock 4, we deleted that, and now itโs all digital. The mechanism inside is a little different, and the data that games get is different.
DS3 = PS3 ๐
Zo blijkt dat de knoppen niet langer drukgevoelig zijn, dit was op de DS3 wel zo, alleen hier werd niks meegedaan………..
Wacht eens even.. ik speel Granturismo altijd met dat je met X gas geeft.
Begeef moment had ik die skill zo gemasterd dat ik precies bijv 148k/ph kon rijden.
Sony houd er echt van om functies weg te halen.
T*f&shonden.
Iets verder vermelden jullie wel dat GT5 en Metal Gear Solid ervan gebruik maken. Beetje tegenstrijdig verhaal. Ik gebruikte het namelijk in GT5 en F1 wel om te zorgen dat ik niet spinde.
volgens mij wist iedereen toch dat de knoppen drukgevoelig waren?!
maar ik moet zeggen dat ik toch liever ietsje pietsje zwaardere vering in de triggers gehad om echt goed lichte druk te zetten… bij Hitman schoot ik ik wel eens een sniperrifle terwijl ik enkel mn adem wilde inhouden ๐
Geldt dit ook voor de triggers?
Dit is al bekend sinds de presentatie van de DS4….
@83.163.174..xxx: ds3 = dualshock 3 ๐
@87.213.110..xxx:
Lijkt me niet, want dan zou je alleen vol gas kunnen rijden in racegames.
@87.213.110..xxx: dat vraag ik me ook af!
@Naamโฆ: +1
Ik zou dat touchscreen graag in willen ruilen om de fijngevoelige drukknoppen te behouden.. wat jammer zeg. Want deze werden wel degelijk gebruikt in diverse titels.
In veel racegames om geleidelijk gas te geven, in sportgames om zacht of hard te pasen, zelfs in Zen Pinball bepaalde het hoe hard je de bal lanceerde uit de flipperkast…
De drukgevoelige knoppen waren al van toepassing op de Dualshock 2…ja, de DS2!
ja dat wist ik, en ik vind het niks.
Nu nog een bericht over het type verpakkings materiaal van de doos van controller en we zijn volledig op de hoogte. ๐
@WJayW: Het ligt er maar net aan welk genre games je speelt denk ik. Het soort titels dat jij opnoemt, speel ik niet. Voor mij maakt het dus niet uit dat ze weg zijn. Ik vind het dus leuk dat er een vernieuwing is gekomen op de controller in de vorm van een touchpad.
Echt serieus nooit geweten dat er drukgevoelige knoppen in de controller zaten (L2&R2 uiteraard uitgezonderd), en heb hem toch al sinds 2008. Speel meerdere genres, maar kennelijk nooit een game gehad waarbij het gebruikt werd. Kan mij dus niet echt boeien dat het er niet meer in zit.
@chris65:
Ik speel nog wel meer genres hoor dan wat ik nu opnoem waarin het ook gebruikt werd, dit waren puur een paar voorbeelden. En omdat het al op de DS2 zat speelde ik er dus al heel lang mee.
Ik ben er juist huiverig voor de touchpad en ben bang dat het meer een gimmick wordt, net zoals toen met de sixaxis. Het is leuk voor even, maar qua toepasbaarheid in games en de complicaties die de fijngevoeligheid ervan meebrengen tijdens de ontwikkeling… ik weet niet of het een succes is, we zullen zien. Maar neemt niet weg dat ik de drukgevoelige knoppen graag had willen behouden ๐
@62.234.36..xxx: Waarom zouden ze die functie er in laten als geen enkel developer er gebruik van maakte? Dat maakte de controller alleen maar duurder.
@WJayW: Het inderdaad een gevaar dat het een gimmick wordt, net als de lightbar aan de achterkant overigens. Ik zie toch ook wel een kans dat er iets leuks meegedaan kan worden. De tijd zal het leren.
Misschien ben ik wel een noob (en ik zekere zin ben ik dat ook) maar ik wist niet eens dat het erop zat ๐
nog minder input-lag.
@62.234.36..xxx: @195.86.39..xxx: Het woordje ‘vaak’ ontbrak, die staat er nu.
@62.234.36..xxx: gebruik gewoon R2 zoals de rest van de wereld, is ook veel nauwkeuriger dan de X-knop
Komen we met zen allen wel gewend .
@83.163.174..xxx: DS3 = DUALSHOCK 3
Ik wist wel dat ze druk gevoelig waren k gad dat ontdekt met gta san andreas op de ps3 als ik hem zachtjes indruk gaf je zachtjes gas
DS3=DualShock 3
was al lang bekent. volgens mij zelfs nog door jullie hier op de site gezet een half jaar terug. kom eens met leuk nieuws in plaats van geopende dozen etx, neemt niet weg dat ik hier nog steeds graag kom. groeten.
@Naamโฆ: Ik lust ook wel een hapje bami
Ik vond het wel cool met het lopen met MGS maar het is zoals het is.
Als het toch niet gebruikt word gewoon lekker eruit laten
Maar goed ook krijg je lamme vingers van
Ik wist al wel dat er drukgevoelige knoppen waren maar ik heb nog nooit een game gespeeld die er gebruik van maakt. Maar ik ken ook niet heel veel games die gebruik maken van de sixaxis. Best jammer eigenlijk.
Heavy rain maakte er ook prachtig gebruik van!
Super jammer dat de functie eruit is gehaald.
Kijk hoe dan ook uit naar de touchpad
Ik dacht altijd dat ik me verbeelde dat als ik harder drukte ik harder ging… Niet dus!
@WJayW: Ja klopt, maar nu gebruik je waarschijnlijk die R&L2 triggers voor gas geven en remmen bijv. Dat verpauperde gas geven met X, daar wordt je ook wous van.
Ik iig wel.
@62.234.36..xxx: Ik gebruikte R2 voor gas om precies dezelfde reden.
was all sinds de launch bekent
Ik vind het niet erg… vind een drukgevoelige X knop eigenlijk gewoon knudde.. luistert te nauw waardoor het ook weinig gebruikt werd.
En met racen en bij gas geven x gebruiken? Okeeeee… Nee gelijk heb je joh… pro hoor xD
Btw omdat het digitaal is zijn de R2 en L2 triggers en analoge sticks vele malen nauwkeuriger geworden. Is de controller input sneller…
Tel daarbij op dat de controller veel beter in de hand ligt en jou als speler veel meer controle/grip geeft.
Maar dit wisten we al… hadden jullie een poosje geleden al gemeld.
Uncharted Drake’s Fortune maakte er ook gebruik van (bij de jetski’s meen ik).
Ik denk dat je meer uit de triggers kunt halen wat dat betreft dus die drukgevoeligheid zal niet zo snel gemist worden.
@meneer: Ik had precies hetzelfde, maar dan met Vice City ๐
@jarree:
Ik niet, ik gebruik ook X bij het racen bij Gran Turismo bijvoorbeeld…dat is als ik met de contrtoller race, normaal gebruik ik m’n logitech stuurtje, maar dat kon natuurlijk niet op de PS2… dus voor mij is het ook een heel groot stuk gewenning geworden omdat ik het al zo lang gebruik.
Drukgevoelig? Wat is dat? =D
@62.234.36..xxx: Eerste wat ik doe bij race games is R2 op gas zetten en L2 op remmen…
83.163.174..xxx DS3 = PS3 ๐
dat is niet PS3. DS3 is een afkorting DS3 = DualShock 3.