http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4b2962a103450.jpg

Opnieuw is het betalen voor PlayStation Network in het nieuws, en voor degenen die niet weten waar ik het overheb zal ik het even kort proberen uit te leggen. Masayuki, de baas van het Sony Computer Entertainment Platform, heeft deze week laten weten dat Sony in overweging is om het PlayStation Network een betaalde service te maken. Dit zal dan in de vorm van een maandelijkse betaling plaatsvinden net zoals Microsoft dat met Xbox Live doet voor de Xbox 360. Ook liet de PlayStation Guru, Kaz Hirai, al een tijdje terug weten dat ze kijken naar een soort van ‘Premium Service’ voor het PlayStation Network waarmee een nieuwe inkomstenbron gegeneerd kan worden.

De reden hiervoor zou volgens Masayuki simpel zijn, “we zouden op een langdurige tijdslijn vanzelf tegen de lamp aan gaan lopen als het te afhankelijk is van het huidige verkoopmodel“. Iedereen begrijpt natuurlijk wel dat servers, dataverkeer en de administratie achter het PlayStation Network simpelweg niet gratis zijn en dus ook lopende kosten hebben. Dit wil Masayuki gaan dekken door niet langer alle diensten gratis aan te gaan bieden. Of echt online gamen hier ook onder valt maakte hij verder niet duidelijk.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a683812b3842.jpg

Het is natuurlijk aannemelijk dat Masayuki hiermee duidelijk doelt op het PlayStation Network zoals we die vandaag de dag kennen. En dat hij van ons verwacht is dat we naast de eenmalige betaling die wij, als consument, maken ook nog eens betalen voor het gebruik ervan, dit middels het al bekende pay-per-month revenue model.

Laten we er nu eens voor het gemak vanuit gaan dat het PlayStation Network straks daadwerkelijk gaat berusten op dit verkoopmodel zoals Microsoft deze ook hanteert, en dat we niet langer ‘gratis’ gebruik maken van de dienst willen we online gamen. Wat je dan krijgt als consument zijn in principe enkele nieuwe rechten. Wanneer jij namelijk betaalt voor een bepaalde belofte die Sony maakt, namelijk het online gamen, die vervolgens niet nageleefd kan worden dankzij langdurige downtime of malfunction heb jij recht op een tegemoetkoming. Sony zal op zijn beurt er dan ook alles aan doen om dit te voorkomen, wat weer in het voordeel is van de gamer.

Laten we als voorbeeld het recente ‘trophy’ probleem aanhalen. Weken, zo niet maanden, was het niet mogelijk om je trophies te synchroniseren met het PlayStation Network. Zoiets zou bij Microsoft nooit hebben plaatsgevonden, en als het al gebeurde was dit naar mijn verwachting sowieso binnen 48 uur opgelost. Maar Sony daarentegen, heeft gewoon minder middelen omdat het PlayStation Network geen bron van inkomsten voor hun is, afgezien van de verkochte content in de PlayStation Store. Mensen betalen niet voor het aanmelden en downloaden van al die demo’s en het leeg trekken van de servers. En waar besteedt een bedrijf nu in zo’n situatie het meeste aandacht aan? Aan hetgeen wat geld in het laatje brengt, of iets wat niet op een directe manier winstgevend is maar meer ‘erbij hoort’? Juist, hetgeen wat hun geld in het laatje brengt.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4b191ecc4f3a0.jpg

Ik wil niet beweren dat het PlayStation Network niet serieus genomen wordt door Sony, maar ik denk dat het een flinke raket in de kont zou krijgen als alle gebruikers massaal hun financiële bijdrage gaan leveren. Maar, ik zeg wel op mijn beurt, dat ik voor het PlayStation Network, zoals we het nu kennen en zoals het er nu voorstaat, ik er nog geen 2 euro per maand voor overheb. Maar mocht Sony nu daadwerkelijk hard kunnen maken dat je financiële bijdrage een enorme betekenis heeft voor het verbeteren van de online service; dan heb ik er respect mee als ze er geld voor gaan vragen. Want laten we eerlijk zijn, het feit dat Xbox Live zo ontzettend goed in elkaar zit is grotendeels te danken aan het feit dat Microsoft het geld heeft. Want dacht je nu echt dat die game content voor Grand Theft Auto IV in de Xbox Live Marketplace had gestaan als de service gratis was? Forget it.