Nu videogames steeds populairder worden, zien we ook steeds vaker virtuele versies van bekende Hollywoodsterren opduiken. De meest recente voorbeelden hiervan zijn uiteraard Ellen Page en Willem Dafoe, die in Beyond: Two Souls onlangs het beste van zichzelf gaven. Acteurs met enige naambekendheid vragen om stemmen in te spreken is echter niets nieuws. Als we Alec Baldwin mogen geloven, vroeg Rockstar hem jaren geleden al voor een rol in een Grand Theft Auto game.

In een interview met IndieWire gaf de ster van onder andere 30 Rock en The Hunt for Red October – al mogen we ook zeker zijn hilarische gastrol in Friends niet over het hoofd zien – aan dat hij een enorm bedrag aangeboden kreeg om een stem in te spreken voor Grand Theft Auto 2. Baldwin weigerde, niet omdat zijn potentiële personage bekend stond als een “agentenmoordenaar”, een omschrijving die hij niet aan zijn CV wilde toevoegen. Begrijpelijk? Ach, waarom ook niet.

“[The makers of] ‘Grand Theft Auto’ came to me to do a voice of some mobster, many years ago, for ‘Grand Theft Auto 2’…and they offered this incomprehensible amount of money for one day’s work. And they offered me a pile of money, this ridiculous amount of money to just come in a record this voice for one or two days.”

“And I turned them down because [the character] was a cop killer. And I didn’t want to get near that [because] of my reputation; I have enough problems with the press as it is. I said no.”

Games stonden in vergelijking met nu toen nog in de kinderschoenen en we kunnen ons Baldwins vertwijfeling ergens wel voorstellen. Al kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de acteur niet voor een stem in GTA 2 gevraagd werd, maar voor de rol van Tommy Vercetti in GTA: Vice City. De bovenstaande omschrijving zit de maffiosi met het Hawaï-hemd namelijk als gegoten. Vercetti’s stem werd uiteindelijk ingesproken door Ray Liotta en die deed dat prima.