The Last Guardian zit al jarenlang vast in een ontwikkelingshel om U tegen te zeggenen bijgevolg nemen wij elk statement van de Sony Japan Studio waarin vermeld wordt dat de titel de juiste kant op gaat met een flinke korrel zout. Wanneer een dergelijk statement echter gemaakt wordt door Allan Becker, die in het verleden bij Sony Santa Monica nog verantwoordelijk was voor toptitels als Twisted Metal en God of War, willen we eigenlijk wel geloven.

Het helpt ook dat de man een flinke kanttekening maakt bij zijn eigen bewering. Zo vertelt hij dat de studio maar liefst veertig titels in productie had toen hij aan kwam. Iedereen deed wat-ie wilde, met als gevolg dat niets klaar geraakte en vooral ook dat geen enkele game het echt goed deed aan de kassa. Becker moest wel enkele knopen doorhakken om het bedrijf weer op de kaart te zetten en hoopt in zijn opzet te slagen met games als Puppeteer en Knack.

“In some sense, it was great that everyone got to do what they wanted to, and there was this sense of a creative playground. And nothing was getting done. And nothing was selling.”

Wat The Last Guardian betreft… wel, volgens Becker zit die titel weer op het juiste pad. Of nog steeds op het juiste pad, al is dat eigenlijk vooral een nuanceverschil. Becker vertelt dat hij het niet altijd eens is met Fumito Ueda. De man van Sony Santa Monica heeft het één en ander veranderd binnen Sony Japan Studio en dat wordt niet door iedereen geapprecieerd. Becker is ervan overtuigd dat het vruchten zal afwerpen. Wij hopen ten zeerste dat hij gelijk heeft.

“We’re real-time in that process. And we don’t necessarily agree with each other—Fumito Ueda and I—about process. In some sense, I sort of… implemented change, which, I think, is causing some concern and consternation. But, once again, I think the benefit will come through. We’re still going through that phase of adjustment and finding the right balance and groove.”

“I think it’s moving along in the right direction.”