Opvallend is dat Call of Duty: Ghosts op de Xbox One op een lagere resolutie draait dan op de PS4, nog opvallender is een uitspraak van Mark Rubin, producer van de game. In een interview met Metro ging Rubin in op het mogelijke verschil in power tussen de PS4 en Xbox One.

Eerst werden Rubin en de ook aanwezige PR vertegenwoordiger de vraag gesteld of de resolutie het enige verschil is tussen de PS4 en Xbox One versies. Hierop konden zij echter geen reactie geven als gevolg van een overeenkomst met Sony en Microsoft.

Op de vraag of Rubin het dan eens is met John Carmack en Shinji Mikami, die eerder aangaven dat de Xbox One en PS4 haast identiek zijn aan elkaar, had Rubin een opvallende reactie in petto. Hij noemde dit namelijk ‘wat onnauwkeurig’.

“Hmm… I would say that’s a bit inaccurate but I wouldn’t be able to tell you any detail of why that’s inaccurate.”

Rubin wilde gezien de overeenkomst met Sony en Microsoft hier ook niet verder over uitweiden. Zijn bedoeling is juist om hiermee de aandacht van gamers af te leiden van het technische verschil tussen beide next-gen consoles. Het gaat hem er juist om dat het leuk is om Call of Duty: Ghosts te spelen, ongeacht op welke platform dat is.

“The key thing is we try to focus people away from that sort of thing and try to focus them on the fact that the game is fun no matter what platform it’s on.”

Wel gaf Rubin aan geen enkel idee te hebben of het verschil in power tussen de PS4 en Xbox One in de toekomst nog gedicht zal worden.

“Don’t know. Until we get there I honestly don’t know. To be not diplomatic or anything [laughs] we really don’t know. We’ve done as much as we can in the time we have to get where we’re at. Will they close the gap? Will they go off in the opposite direction? Who knows? But for this game it is what it is.”

Een opvallende uitspraak dus. Zeker als je bedenkt dat Microsoft en Activision een deal hebben aangaande de DLC die altijd tijdelijk exclusief is voor de Xbox. Vandaar ook dat Microsoft de Xbox 360 altijd heeft neergezet als het beste platform om Call of Duty op te spelen. Zie ook de reclames rondom elk nieuw deel waarbij het Xbox logo prominent in beeld komt. Maar tijdelijk exclusieve DLC of niet, dat de game technisch goed draait op een console lijkt ons ook belangrijk.