Het gameos van de PlayStation 3, het XMB, heeft onlangs minder geheugen toegewezen gekregen. Dit kan men afleiden uit een onlangs gepubliceerde presentatie van Sony Computer Entertainment. EĆ©n van de PS3’s grootste zwakte was ooit eens het enorme aantal geheugen wat het XMB in beslag nam. Toen de PS3 in 2007 uitkwam was er zo’n 120MB geheugen beschikbaar voor het OS verspreid over beide XDR en DDR-Ram. Dit werd al snel minder en Sony bracht het in 2008 naar 96MB (64MB ram op het XDR en 32 op het DDR).
Maar, vergeleken met de 32MB die de Xbox 360 gebruikt voor het OS is de PS3 natuurlijk nog ontzettend ‘bloated’. En als ontwikkelaars iets nodig hebben om een game grafisch zo indrukwekkend mogelijk te maken, dan is het wel geheugen. Nu is er goed nieuws in de naar eerder verwezen presentatie staat dat PS3 nu nog maar 50MB gebruikt voor het OS. En dat is toch wel indrukwekkend gezien Sony wel bezig is gebleven om nieuwe features toe te voegen aan het XMB.
Het is nog steeds niet zo weinig als dat de Xbox 360 gebruikt, maar Sony zit in ieder geval op de goede weg. Een vraag die bij velen nu ongetwijfeld in het hoofd schiet, is waarom Sony zoveel geheugen in de eerste instantie is gaan gebruiken. Dit komt omdat toen Sony de PS3 lanceerde, de console nog steeds in het ontwikkel proces zat op software gebied. Sony heeft echt ontzettend veel geheugen meteen gereserveerd voor het OS om dit te gebruiken in de toekomst. Door dit te reserveren hadden ze meer dan genoeg ruimte om het XMB langzamerhand steeds slimmer om te laten gaan met geheugen.
En in de loop van de tijd was het de planning dat ontwikkelaars al meer geheugen beschikbaar kregen. En als we vergelijken dat er in 2007 120MB gebruikt werd voor het geheugen, en nu nog maar 50MB, dan heeft Sony flink hun best gedaan. Dit is dan ook een rol die speelt in het feit dat de games die we nu krijgen, er stukken beter uitzien dan de games die we in 2007 zagen. Omdat ontwikkelaars natuurlijk toen veel minder geheugen beschikbaar hadden dan nu. Natuurlijk is dat niet het enige wat ervoor zorgt dat games grafisch steeds beter worden, ontwikkelaars leren de console natuurlijk na verloop van tijd ook al beter kennen.
Nice š
Een betere kop zou zijn: “Besturingssysteem PS3 GEBRUIKT minder geheugen”
maar word de XMB er niet langzamer van ofzo??
@mickje12: Nope, ze gaan gewoon slimmer met geheugen om š
@M4GN3T:
En dan worden de laadtijden Korter ofzo? of wat ?
kunnen ze er niet gewoon veel meer geheugen in stoppen xD
Chill dat dat gelukt is, maar heb nog steeds framedrops in ac2 of ligt het daar niet aan.
Wanneer update
Je kunt beter van tevoren meer geheugen reserveren dan te weinig laten we maar zeggen š
Tja, de met firmware 3 ingevoerde XMB heeft wel wat geheugen gescheelt door de hele XMB in te zoomen (ofwel op een lagere resolutie te werken)..
Maar de functies die ze toevoegen, voegen IMHO geen bal toe…
Hahha 70 MB winst? So what? Misschien 0.5 FPS verschil in een game?
Grappig dat als ze daar mee pronken er ook echt mensen zijn die roepen KEEP UP THE GOOD WORK SONY, if you get what I mean š
@82.201.18.226 (Niet geregistreerd): Ja, nu lijkt het alsof het vergaat als het Ć©Ć©n keer gebruikt wordt
@Glennps3: Bij nieuwe consoles gaat dat wel ja, maar mensen die hun console al gekocht hebben, wat gaan ze daar dan bij doen? o_0
ik wil eigenlijks het toppunt van de ps3 nog niet zien klinkt vreemd maar toen black en die colloses game uitkwam op de ps2 d8 ik echt nog ff van WOW dat dit kan op de ps2 ik vond dat echt uber vet en uhm speaking of wich black 2 waaar blijft die any way ik wil dat eigenlijks als ik uitgekeken ben op deze grapichs ook meemaken met de ps3
dat ik dan denk van WOW HOE HEBBEN ZE DAT GEDAAN op de ps3 š