http://i47.tinypic.com/8vqnlw.jpg

Het gameos van de PlayStation 3, het XMB, heeft onlangs minder geheugen toegewezen gekregen. Dit kan men afleiden uit een onlangs gepubliceerde presentatie van Sony Computer Entertainment. EĆ©n van de PS3’s grootste zwakte was ooit eens het enorme aantal geheugen wat het XMB in beslag nam. Toen de PS3 in 2007 uitkwam was er zo’n 120MB geheugen beschikbaar voor het OS verspreid over beide XDR en DDR-Ram. Dit werd al snel minder en Sony bracht het in 2008 naar 96MB (64MB ram op het XDR en 32 op het DDR).

Maar, vergeleken met de 32MB die de Xbox 360 gebruikt voor het OS is de PS3 natuurlijk nog ontzettend ‘bloated’. En als ontwikkelaars iets nodig hebben om een game grafisch zo indrukwekkend mogelijk te maken, dan is het wel geheugen. Nu is er goed nieuws in de naar eerder verwezen presentatie staat dat PS3 nu nog maar 50MB gebruikt voor het OS. En dat is toch wel indrukwekkend gezien Sony wel bezig is gebleven om nieuwe features toe te voegen aan het XMB.

http://playsense.nl/plaatjes/img_4b1e7ae99a841.jpg

Het is nog steeds niet zo weinig als dat de Xbox 360 gebruikt, maar Sony zit in ieder geval op de goede weg. Een vraag die bij velen nu ongetwijfeld in het hoofd schiet, is waarom Sony zoveel geheugen in de eerste instantie is gaan gebruiken. Dit komt omdat toen Sony de PS3 lanceerde, de console nog steeds in het ontwikkel proces zat op software gebied. Sony heeft echt ontzettend veel geheugen meteen gereserveerd voor het OS om dit te gebruiken in de toekomst. Door dit te reserveren hadden ze meer dan genoeg ruimte om het XMB langzamerhand steeds slimmer om te laten gaan met geheugen.

En in de loop van de tijd was het de planning dat ontwikkelaars al meer geheugen beschikbaar kregen. En als we vergelijken dat er in 2007 120MB gebruikt werd voor het geheugen, en nu nog maar 50MB, dan heeft Sony flink hun best gedaan. Dit is dan ook een rol die speelt in het feit dat de games die we nu krijgen, er stukken beter uitzien dan de games die we in 2007 zagen. Omdat ontwikkelaars natuurlijk toen veel minder geheugen beschikbaar hadden dan nu. Natuurlijk is dat niet het enige wat ervoor zorgt dat games grafisch steeds beter worden, ontwikkelaars leren de console natuurlijk na verloop van tijd ook al beter kennen.