Dat Sony goed heeft nagedacht over hoe ze de DualShock 4 controller konden verbeteren ten opzichte van de DualShock 3 blijkt wel uit de vele positieve reacties van mensen die al met de controller aan de slag konden. Het is een langdurig ontwikkelproces geweest waarin Sony meer dan 20 verschillende prototypen heeft ontworpen voordat ze tot het uiteindelijke design kwamen.

Dit vertelde product planning manager Toshimasa Aoki in een interview met Venturebeat waarbij hij aangaf dat men al bij het begin van de ontwikkeling besloot dat het ontwerp drastisch veranderd moest worden. Zo kwamen er zelfs prototypen voorbij die geen knoppen hadden en enkel met een touchpad of via touchscreen te besturen waren.

“At the very start, we were thinking of drastically changing the controller,” he said. “We tried out new devices, changing the form factor. So we made, I don’t know, more than 20 prototypes. Some had no buttons, just touch panels. Some tried out [all-touchscreen controls]. They felt that it would be a good new input which the buttons or the sticks can’t do.”

“The vote on that was probably 100-0.”

Touchpads aan de achterkant van de controller zijn ook overwogen, een prototype had zelfs een touchpad wat je kon verschuiven. Maar na alle prototypen heeft de DualShock 4 uiteindelijk helemaal geen touchscreen gekregen. Dit is besloten omdat men niet wilde dat gamers continu op hun controller zouden kijken, maar zich focussen op hun tv-scherm .

“They want to have the consumers concentrated on the big picture that they show,”