De lancering van de PlayStation 4 was erg succesvol te noemen, want Sony wist in 24 uur tijd 1 miljoen consoles te verkopen. Daarnaast ziet ook de Europese lancering er gunstig uit met een enorm hoog aantal pre-orders, maar toch was er sprake van problemen met de hardware. Zo werden er op Amazon massaal negatieve reviews geplaatst en werd gemeld dat medewerkers van de assemblage fabriek Foxconn de console hadden gesaboteerd.

Toch lijkt het allemaal in werkelijkheid wel mee te vallen, want Sony heeft tegenover GameInformer aangegeven dat de failure rate van de verkochte consoles tot dusver nog onder de 1% zit. Eerder werd bekend dat de failure rate op 0.4% stond en dit is inmiddels gestegen, maar het aantal kapotte consoles in verhouding tot verkochte (werkende) consoles is nog steeds erg minimaal. Of het de 1% voorbij gaat is afwachten, maar vooralsnog lijkt alle berichtgeving een storm in een glas water.

“There have been several issues reported, which leads us to believe there isn’t a singular problem that could impact a broader percentage of PS4 units. We also understand that some units were reportedly damaged during shipping. The number of affected PS4 systems is less than 1%, which represents a very small percentage of total units shipped to date and is within the expected range for a new product introduction.”

Maar wat nu als je toch te maken krijgt met een console die kapot is zodra je hem ontvangt of kort na ontvangst stuk gaat? Dan hebben we goed nieuws, want Sony heeft aangegeven dat iedereen die een kapotte PlayStation 4 heeft direct een nieuwe krijgt. Het enige wat daar even voor gedaan moet worden is de klantenservice bellen en dan zal alles netjes opgelost worden.

“We understand the frustration of consumers that have had a problem and are working with them and our retail partners to help troubleshoot issues and ensure affected units are exchanged. SCEA is exchanging units with new replacements for those who call our support line. The exchanges are immediate with expedited shipping,”