In de meest recente podcast van het PlayStation Blog onthulde President van Sony Computer Enterntainment Worldwide Shuhei Yoshida dat de actie-RPGs van From Software Demon’s Souls en Dark Souls, waarvan de laatstgenoemde zijn op één na favoriete game van de vorige generatie is, een grote inspiratiebron waren voor het design van de PS4. Waaronder het achterlaten van berichten op de grond, zodat je bijvoorbeeld andere speler op a-synchronische wijze kan waarschuwen voor om de hoek lurkend gevaar, inspireerde hen tijdens het designen van de systeem features voor de PS4. Vooral het idee dat je je altijd verbonden voelt met de rest van de spelers, ook al ben je niet tegelijkertijd online, is een aspect dat stevig verweven lijkt in het uiteindelijke eindproduct.

“Lots of things these games – Demon’s Souls and Dark Souls – did, like leaving the message to other people asynchronously so you feel connected but not really connected at the same time, all of these things inspired us when we were designing the system features for PS4.

“The sharing features – I enjoy so much watching people playing Dark Souls on YouTube. These games still have special place in my memory.”

Oh, en benieuwd wat dan wel Yoshida’s favoriete game van de vorige generatie is? Dat is het veelgeprezen Journey.

Het vervolg op Dark Souls, Dark Souls II, laat ook niet heel lang meer op zich wachten. Op 14 maart 2014 mag je verwachten de game in de schappen te zien liggen.