Review: Turtle Beach Ear Force PX4 – Met de komst van de PlayStation 4 en de matige ondersteuning van headsets door het gebrek aan fatsoenlijke Bluetooth support, bestaat er een goede kans dat je headset niet meer werkt. Je kunt natuurlijk de mono headset gebruiken die je bij de console kreeg, maar of je daar nu heel blij van zult worden? Nee, niet echt. Gelukkig zijn er ook alternatieve opties en de Turtle Beach Ear Force PX4 is hier een uitstekend voorbeeld van. Dit is de eerste ‘officiële’ PlayStation 4 headset van Turtle Beach en dus is het de hoogste tijd om hier eens nader naar te gaan kijken.

De bekabeling

De Turtle Beach Ear Force PX4 is te gebruiken op verschillende platformen. Je kan hem aansluiten op de Xbox 360, PlayStation 3 en PlayStation 4. Vanzelfsprekend probeerden we deze headset op de laatstgenoemde console uit en dat ging meer dan prima. Door de bijgeleverde accessoires kun je de headset op gemakkelijke wijze verbinden met de PlayStation 4 en binnen enkele seconden geniet je van kraakhelder geluid en dat natuurlijk in Dolby Surround.

Bij de headset krijg je een aantal kabels geleverd en een connectiemodule. De bekabeling dient ervoor om je headset via de minijack ingang op de DualShock 4 aan te sluiten. Daarnaast kun je de headset door middel van USB aansluiten op de PlayStation 4 zodat deze opgeladen wordt. Tot zover reikt de optionele bekabeling voor de headset zelf, maar voordat je verbonden bent met de PlayStation 4, dien je eerst de connectiemodule te verbinden. Deze dien je met de USB van stroom te voorzien en voor de audio, welke door de module naar de headset gezonden wordt, dien je een optische kabel te gebruiken.

Dit alles zit allemaal in het pakket en na het installeren is het een kwestie van je headset verbinden met de module en vervolgens kun je gaan genieten van geluid door de headset. Dit geluid is werkelijke fenomenaal, maar heel veel anders verwachten we eigenlijk ook niet van Turtle Beach. Terwijl je aan het gamen bent of een film zit te kijken, hoor je de geluiden en de muziek via surround en dat is echt genieten. Met een Dolby Surround Sound ondersteuning heb je gelijk het beste qua audio en dat komt door de hoge kwaliteit van de headset uitstekend tot zijn recht.

Heb ik nu wel of geen headset op?

Om een voorbeeld te geven van de fantastische surround ervaring: we hebben hier een degelijke surround set staan (speakers) en zo nu en dan deden we onze headset af omdat het idee ontstond dat de gewone surround set aanstond. Het was echter muisstil en zo werden we met de neus op de feiten gedrukt dat de gehele surround ervaring echt door de headset kwam. Dat mag anno 2013 geen bijzonder gegeven meer zijn, maar dat neemt niet weg dat de surround via de headset absoluut van de allerhoogste plank is.

Bovendien is het zo scherp dat je in de wat meer actievolle games precies weet waar wat vandaan komt en dat is bijvoorbeeld in shooters van cruciaal belang. Terwijl de headset je precies de juiste indicatie geeft van waar vijanden vandaan komen en meer, weet het ook op fijne wijze de achtergrondmuziek en andere geluiden over te brengen en dat alles precies in een juiste mix, waardoor je al snel liever met een headset op zit te gamen dan zonder een headset. Dat zou genoeg moeten zeggen over de kwaliteit van de audio die deze headset voortbrengt.

Chatten

Ook het chatten gaat meer dan prima door de bijgeleverde microfoon. Deze is, zoals je bij elke headset tegenwoordig mag verwachten, draaibaar. Dus als je niet aan het chatten bent, kun je de flexibele microfoon verplaatsen naar de zijkant van de headset en op ieder gewenst moment terugdraaien of zelfs loshalen wanneer je de headset gebruikt voor muziek als je op pad gaat. Als je tijdens het gamen gaat chatten, zal je naast de audio van de game ook de chat horen en de headset beschikt over de mogelijkheid om chatgeluid en normale audio via aparte volumeregelaars aan te passen. Deze zitten aan de zijkant van de headset en na enige tijd gebruiken weet je precies waar de knopen zitten waardoor het bedienen uitermate vlot gaat, ook tijdens het gamen of film kijken.

Een leuk detail is overigens dat je de headset ook kunt verbinden met je mobiele telefoon of andere mobiele apparaten met Bluetooth ondersteuning terwijl je aan het gamen bent. Dus als je een telefoontje krijgt, dan is het mogelijk om het gesprek via de headset te voeren, terwijl je ondertussen gewoon kunt doorgaan met gamen. En met de hoge kans op het missen van telefoontjes met de headset op is dit een wel erg fijne mogelijkheid. Qua mogelijkheden biedt de headset dan ook voldoende verschillende opties en in zijn werking kunnen we niets anders zeggen dan dat het een fantastische headset is.

Goed design

Dat een headset goed werkt is natuurlijk een belangrijk aspect, maar dat is niet het enige wat van belang is voor comfortabel gebruik. Het design speelt een belangrijke rol, want tijdens het gamen moet je een optimale ervaring hebben zonder dat je merkt dat je een headset op hebt. Zeker bij games die intensief je aandacht vragen is het belangrijk dat je geen hinder zult ondervinden van de headset en ook dat zijn dingen waarover Turtle Beach goed heeft nagedacht.

De twee oorschelpen vallen precies over je oren heen en daardoor ontstaat er geen vervelende druk op de rand van je oren. Bovendien sluit het, doordat het in z’n geheel over je oren valt, de omgeving af en dat betekent dat je puur en alleen de audio van de game hoort en niet snel afgeleid zult worden – iets dat op zich ook wel prettig is, al hangt dit ook een beetje van het ingestelde volume af. Naast dat de oorschelpen van de juiste grootte zijn, is ook de beugel voor over je hoofd van een fijn kussen voorzien, zodat je er geen last van hebt als je de headset op hebt.

Dat je comfortabel kunt gamen met de Turtle Beach Ear Force PX4 op mag wel duidelijk zijn. De oorschelpen en beugel zijn van het juiste zachte materiaal voorzien zodat je naast het kraakheldere geluid – zoals al aangegeven – al snel niets liever wilt dan gamen met deze headset op. Dan te bedenken dat ook het chatten geruisloos gaat en dat allemaal via Wi-Fi. Ook het design an sich is erg netjes. De headset ziet er strak uit en ook de connectiemodule kun je prima naast je console plaatsen zonder dat je je er aan gaat storen.

Andere belangrijke aspecten

Deze headset heeft een redelijk fors prijskaartje dat rond de €150 ligt en daar mag je natuurlijk het nodige voor terugverwachten. Wel, qua geluidservaring, chat mogelijkheden, design en comfortabel gebruik zit het helemaal goed. Maar dat is niet alles, want ook de mogelijkheid om de headset te koppelen aan mobiele platformen zodat je de headset op één moment voor twee of drie zaken kunt gebruiken is ideaal.

Daarnaast is de positionering van de knoppen op de headset dusdanig opgezet dat je na enkele keren gebruiken precies weet waar alles zit en dat is tijdens het gamen toch wel erg fijn, want zonder al te veel moeite pas je basisinstellingen als het volume aan. Maar daarnaast biedt de headset je ook de mogelijkheid om de surround instelling aan te passen. Ook zal de chataudio op basis van het volume van de game afgesteld worden en dat zal dynamisch gebeuren. Van die typische kleine dingen die je bij de goedkopere headsets niet snel zult aantreffen en alles bij elkaar maakt dat van de Ear Force PX4 toch wel een erg interessante optie.

Als je voor de PlayStation 4, of eventueel je PlayStation 3, een headset zoekt die comfortabel zit, een uitstekende geluidservaring biedt en ook nog eens bijzonder efficiënt is in gebruik, dan is de Turtle Beach Ear Force PX4 een absoluut interessante headset. Deze is van alle gemakken voorzien, gaat lang mee (batterijduur rond 15 uur) en kent diverse mogelijkheden tot het instellen, zodat je voor jezelf de meest ideale preset vindt waarbij jij optimaal geniet van het gamen. Het prijskaartje is redelijk fors, maar neem maar van ons aan dat de headset het geld dubbel en dwars waard is.