Review: Gran Turismo 6 – Twee jaar geleden verscheen na veel uitstellen eindelijk Gran Turismo 5 op de PlayStation 3 en tegen alle verwachting in heeft Polyphony Digital het zesde deel twee jaar later al klaar. Gran Turismo 6 is de laatste Gran Turismo die op de PlayStation 3 verschijnt en tevens de game die het 15-jarige jubileum van de franchise viert. Twee redenen om er goed voor te gaan zitten en weer eens te gaan genieten van de enorme hoeveelheid content die deze game herbergt, en dat deden we met plezier!

Meer van hetzelfde

Om met de deur in huis te vallen: de game is niet echt anders dan de voorgaande delen en dan hebben we het over de carrière, want na tig delen zul je weer hetzelfde pad gaan bewandelen. Dat betekent dat je een kleine hoeveelheid credits bij het opstarten krijgt en hiermee schaf je je eerste auto aan. Vervolgens kun je hiermee deelnemen aan de eerste races om zo meer credits bij elkaar te sparen, waarmee je een nieuwe auto koopt die weer geschikt is voor de volgende groep aan races, en zo speel je gaandeweg steeds meer mogelijkheden vrij.

Het gegeven dat het weinig anders is dan de voorgaande delen slaat op het inmiddels klassieke concept dat je gaat beginnen in de Sunday Cup en gaandeweg andere bekende cups afwerkt om zo steeds snellere races te unlocken. Als we heel eerlijk zijn, moeten we toegeven dat dat hele concept na tig Gran Turismo delen een beetje begint te vervelen, want het is van het begin tot het einde min of meer hetzelfde en dat om de twee tot vier jaar opnieuw doen zorgt voor wat verveling. Het zou dan ook geen slecht idee zijn dat Polyphony Digital het concept gewoon eens een keertje omgooit en op dat vlak voor de verandering eens voor wat vernieuwing zorgt.

Betere carrière structuur

Helemaal afbranden mogen we het niet, want de inleiding van deze review begon met een positieve noot en die is er ook zeker in Gran Turismo 6. Hoewel we kritisch zijn over de opzet van de carrière doordat het weer hetzelfde is, zijn hier wel een aantal kleine aanpassingen in verricht die het geheel een veel betere structuur geven. Ja, je zult per rijbewijs klasse een x aantal cups kunnen afwerken, maar waar je in de voorgaande delen rijbewijzen, merk-specifieke races en meer willekeurig kon afwerken omdat het op zichzelf staande onderdelen waren, is dat in Gran Turismo 6 anders aangepakt.

Per cup kun je nu afhankelijk van de races een bepaald aantal sterren halen. Voor een bronzen medaille krijg je één ster, voor zilver twee en goud drie. Hoe meer sterren je bij elkaar racet, hoe sneller je nieuwe dingen unlockt. Zo zul je in de Beginner Series bij vijf sterren de koffiebreak vrijspelen, waarin je 300 pylonen omver moet rijden binnen enkele tientallen seconden. Als je weer wat meer sterren hebt opgespaard, kun je deelnemen aan het B rijbewijs. Als je die voltooid, dan unlock je vervolgens weer de Amateur Series, en dit concept herhaalt zich gedurende de gehele carrière. In hogere race series unlock je ook races die aan een merk gebonden zijn, evenals specifieke uitdagingen.

Alle verschillende soorten races en uitdagingen gezamenlijk met de rijbewijzen zul je nu als gevolg van het doorlopen van de carrière unlocken en dat geeft zoals al aangegeven de carrière modus veel meer structuur. Sowieso zijn de tussendoortjes zoals de rijbewijzen, koffie breaks en meer een goede afwisseling op de reguliere races en ook zul je af en toe een uitnodiging krijgen voor een speciaal evenement, wat ook behoorlijk verrassend kan zijn met als hoogtepunt het racen op de maan in een maanwagentje, dat als bizar en uniek te omschrijven valt.

Fijn menu en snelheid

Het menu in Gran Turismo 6 is ook fors op de schop gegaan en doordat veel dingen meer in de carrièremodus zijn geïntegreerd, is het geheel veel overzichtelijker. Bovendien staan alle opties die bij elkaar horen onder verschillende categorieën aangegeven en dat alles binnen ‘handbereik’, waardoor het navigeren uitermate snel gaat. Sowieso gaat alles wat sneller in dit nieuwe deel doordat de laadtijden aanzienlijk zijn ingekort en dat is ten opzichte van Gran Turismo 5 een fijne vooruitgang. Ook de installatietijd die een eeuw in beslag nam bij het vorige deel is nu veel minder aanwezig.

De betere versie

Naast dat het menu een stuk beter in elkaar zit en de carrièremodus ondanks de vele gelijkenissen nu wel een fijnere structuur kent, is er nog een andere positieve toevoeging en dat heeft te maken met de tracks. Er zijn de nodige nieuwe tracks aan de game toegevoegd en hier zitten echt prachtige circuits bij die het geheel toch enigszins fris doen aanvoelen, want zoals je van Polyphony Digital mag verwachten zijn deze tracks tot in detail nagemaakt. Hetzelfde geldt voor de vele auto’s die er ook in Gran Turismo 6 weer prachtig uitzien en dat slaat ook op de diverse nieuwe auto’s en modellen die de game rijk is.

Gran Turismo 6 biedt in het perspectief van nieuwigheden voldoende nieuwe content om je als fan weer een lange tijd te vermaken en de eerder genoemde punten zijn hier slechts fracties van. Maar wat als een paal boven water staat, is dat GranTurismo 6 eigenlijk in elk opzicht de betere versie is van Gran Turismo 5. Het werkt vlotter, zit beter qua structuur in elkaar, enzovoort, en dat is natuurlijk een positieve vooruitgang en ook visueel staat de game tussen al het PS4 geweld als last-gen game uitstekend haar mannetje. Ook qua content is het zo absurd uitgebreid dat je hier rustig een half jaar of langer mee vooruit kunt of op terug kunt vallen, maar inmiddels verwachten we niets anders meer van een Gran Turismo game.

Skrrriieeeeeiiieieie, vroem, skrieeeieieieeeiiii

Hoewel Gran Turismo 6 in zijn geheel een fijne racegame is die de autofans weer op haar wenken bedient, zijn er ook een aantal minpunten. Zo maakt elke auto als je een bocht doorgaat een tergend irritant piepgeluid. Dat moet het geluid van de banden nabootsen, maar dat is sinds jaar en dag zo overdreven aanwezig in Gran Turismo, dat we ons afvragen waarom dat nog steeds niet is aangepast. Het heeft ergens een kern van realisme, dat zeker, maar het is zowat bij elke stuurbeweging aan de orde en dat is inmiddels zo strontvervelend dat je op zoek gaat naar een optie om het uit te zetten, wat natuurlijk niet kan.

Andere punten van kritiek waar ook weleens een keer wat aan gedaan mag worden zijn de AI en de schade. De schade is wederom aanwezig in dit deel, maar is opnieuw erg beperkt tot wat blikschade en bij een game anno 2013 die zich profileert als de meest realistische racegame mag je toch wel wat meer dan dat verwachten. Ook de AI is nog steeds zeer matig, wat betekent dat je ook in dit deel weer voornamelijk bezig bent om de tegenstanders op de baan in te halen en vervolgens als leider van de optocht naar de finish te rijden. Het gaat aan de ene kant in Gran Turismo om de feeling die het racen met de verschillende auto’s oplevert en het racen tegen anderen staat op een secundaire plek, maar door het gebrek aan enige uitdaging – zeker als je een dondersgoede auto hebt – ga je je op een gegeven moment afvragen waarom er eigenlijk anderen meeracen.

Conclusie:

Gran Turismo 6 is als je op zoek bent naar vernieuwing in de franchise niet helemaal top, maar als je dat geen moer uitmaakt, dan is dit de ultieme racegame. Met meer dan 1200 auto’s, een berg aan circuits, een verbeterd physics systeem, een strakkere structuur in de carrièremodus en nog tig andere verbeteringen, zal je je hier enorm lang mee kunnen vermaken, want dit is autoporno pur sang. Wel mag Polyphony Digital een keer wat gaan doen aan het tergende piepgeluid van de banden, de AI en de schade. Los van de kritiekpunten is Gran Turismo 6 een fantastische racer die elke fan en autofanaat zal bekoren.

Pluspunten

  • Enorm veel auto’s en tracks
  • Veel leuke nieuwe tracks
  • Carrière modus leuker opgebouwd
  • Geen ellenlange installatie en ingekorte laadtijden

Minpunten

  • Irritant piepgeluid bij bochten
  • Optocht naar de finish
  • Schade beperkt