Review: Gran Turismo 6 – Twee jaar geleden verscheen na veel uitstellen eindelijk Gran Turismo 5 op de PlayStation 3 en tegen alle verwachting in heeft Polyphony Digital het zesde deel twee jaar later al klaar. Gran Turismo 6 is de laatste Gran Turismo die op de PlayStation 3 verschijnt en tevens de game die het 15-jarige jubileum van de franchise viert. Twee redenen om er goed voor te gaan zitten en weer eens te gaan genieten van de enorme hoeveelheid content die deze game herbergt, en dat deden we met plezier!
Meer van hetzelfde
Om met de deur in huis te vallen: de game is niet echt anders dan de voorgaande delen en dan hebben we het over de carrière, want na tig delen zul je weer hetzelfde pad gaan bewandelen. Dat betekent dat je een kleine hoeveelheid credits bij het opstarten krijgt en hiermee schaf je je eerste auto aan. Vervolgens kun je hiermee deelnemen aan de eerste races om zo meer credits bij elkaar te sparen, waarmee je een nieuwe auto koopt die weer geschikt is voor de volgende groep aan races, en zo speel je gaandeweg steeds meer mogelijkheden vrij.
Het gegeven dat het weinig anders is dan de voorgaande delen slaat op het inmiddels klassieke concept dat je gaat beginnen in de Sunday Cup en gaandeweg andere bekende cups afwerkt om zo steeds snellere races te unlocken. Als we heel eerlijk zijn, moeten we toegeven dat dat hele concept na tig Gran Turismo delen een beetje begint te vervelen, want het is van het begin tot het einde min of meer hetzelfde en dat om de twee tot vier jaar opnieuw doen zorgt voor wat verveling. Het zou dan ook geen slecht idee zijn dat Polyphony Digital het concept gewoon eens een keertje omgooit en op dat vlak voor de verandering eens voor wat vernieuwing zorgt.
Betere carrière structuur
Helemaal afbranden mogen we het niet, want de inleiding van deze review begon met een positieve noot en die is er ook zeker in Gran Turismo 6. Hoewel we kritisch zijn over de opzet van de carrière doordat het weer hetzelfde is, zijn hier wel een aantal kleine aanpassingen in verricht die het geheel een veel betere structuur geven. Ja, je zult per rijbewijs klasse een x aantal cups kunnen afwerken, maar waar je in de voorgaande delen rijbewijzen, merk-specifieke races en meer willekeurig kon afwerken omdat het op zichzelf staande onderdelen waren, is dat in Gran Turismo 6 anders aangepakt.
Per cup kun je nu afhankelijk van de races een bepaald aantal sterren halen. Voor een bronzen medaille krijg je één ster, voor zilver twee en goud drie. Hoe meer sterren je bij elkaar racet, hoe sneller je nieuwe dingen unlockt. Zo zul je in de Beginner Series bij vijf sterren de koffiebreak vrijspelen, waarin je 300 pylonen omver moet rijden binnen enkele tientallen seconden. Als je weer wat meer sterren hebt opgespaard, kun je deelnemen aan het B rijbewijs. Als je die voltooid, dan unlock je vervolgens weer de Amateur Series, en dit concept herhaalt zich gedurende de gehele carrière. In hogere race series unlock je ook races die aan een merk gebonden zijn, evenals specifieke uitdagingen.
Alle verschillende soorten races en uitdagingen gezamenlijk met de rijbewijzen zul je nu als gevolg van het doorlopen van de carrière unlocken en dat geeft zoals al aangegeven de carrière modus veel meer structuur. Sowieso zijn de tussendoortjes zoals de rijbewijzen, koffie breaks en meer een goede afwisseling op de reguliere races en ook zul je af en toe een uitnodiging krijgen voor een speciaal evenement, wat ook behoorlijk verrassend kan zijn met als hoogtepunt het racen op de maan in een maanwagentje, dat als bizar en uniek te omschrijven valt.
Fijn menu en snelheid
Het menu in Gran Turismo 6 is ook fors op de schop gegaan en doordat veel dingen meer in de carrièremodus zijn geïntegreerd, is het geheel veel overzichtelijker. Bovendien staan alle opties die bij elkaar horen onder verschillende categorieën aangegeven en dat alles binnen ‘handbereik’, waardoor het navigeren uitermate snel gaat. Sowieso gaat alles wat sneller in dit nieuwe deel doordat de laadtijden aanzienlijk zijn ingekort en dat is ten opzichte van Gran Turismo 5 een fijne vooruitgang. Ook de installatietijd die een eeuw in beslag nam bij het vorige deel is nu veel minder aanwezig.
De betere versie
Naast dat het menu een stuk beter in elkaar zit en de carrièremodus ondanks de vele gelijkenissen nu wel een fijnere structuur kent, is er nog een andere positieve toevoeging en dat heeft te maken met de tracks. Er zijn de nodige nieuwe tracks aan de game toegevoegd en hier zitten echt prachtige circuits bij die het geheel toch enigszins fris doen aanvoelen, want zoals je van Polyphony Digital mag verwachten zijn deze tracks tot in detail nagemaakt. Hetzelfde geldt voor de vele auto’s die er ook in Gran Turismo 6 weer prachtig uitzien en dat slaat ook op de diverse nieuwe auto’s en modellen die de game rijk is.
Gran Turismo 6 biedt in het perspectief van nieuwigheden voldoende nieuwe content om je als fan weer een lange tijd te vermaken en de eerder genoemde punten zijn hier slechts fracties van. Maar wat als een paal boven water staat, is dat GranTurismo 6 eigenlijk in elk opzicht de betere versie is van Gran Turismo 5. Het werkt vlotter, zit beter qua structuur in elkaar, enzovoort, en dat is natuurlijk een positieve vooruitgang en ook visueel staat de game tussen al het PS4 geweld als last-gen game uitstekend haar mannetje. Ook qua content is het zo absurd uitgebreid dat je hier rustig een half jaar of langer mee vooruit kunt of op terug kunt vallen, maar inmiddels verwachten we niets anders meer van een Gran Turismo game.
Skrrriieeeeeiiieieie, vroem, skrieeeieieieeeiiii
Hoewel Gran Turismo 6 in zijn geheel een fijne racegame is die de autofans weer op haar wenken bedient, zijn er ook een aantal minpunten. Zo maakt elke auto als je een bocht doorgaat een tergend irritant piepgeluid. Dat moet het geluid van de banden nabootsen, maar dat is sinds jaar en dag zo overdreven aanwezig in Gran Turismo, dat we ons afvragen waarom dat nog steeds niet is aangepast. Het heeft ergens een kern van realisme, dat zeker, maar het is zowat bij elke stuurbeweging aan de orde en dat is inmiddels zo strontvervelend dat je op zoek gaat naar een optie om het uit te zetten, wat natuurlijk niet kan.
Andere punten van kritiek waar ook weleens een keer wat aan gedaan mag worden zijn de AI en de schade. De schade is wederom aanwezig in dit deel, maar is opnieuw erg beperkt tot wat blikschade en bij een game anno 2013 die zich profileert als de meest realistische racegame mag je toch wel wat meer dan dat verwachten. Ook de AI is nog steeds zeer matig, wat betekent dat je ook in dit deel weer voornamelijk bezig bent om de tegenstanders op de baan in te halen en vervolgens als leider van de optocht naar de finish te rijden. Het gaat aan de ene kant in Gran Turismo om de feeling die het racen met de verschillende auto’s oplevert en het racen tegen anderen staat op een secundaire plek, maar door het gebrek aan enige uitdaging – zeker als je een dondersgoede auto hebt – ga je je op een gegeven moment afvragen waarom er eigenlijk anderen meeracen.
Conclusie:
Gran Turismo 6 is als je op zoek bent naar vernieuwing in de franchise niet helemaal top, maar als je dat geen moer uitmaakt, dan is dit de ultieme racegame. Met meer dan 1200 auto’s, een berg aan circuits, een verbeterd physics systeem, een strakkere structuur in de carrièremodus en nog tig andere verbeteringen, zal je je hier enorm lang mee kunnen vermaken, want dit is autoporno pur sang. Wel mag Polyphony Digital een keer wat gaan doen aan het tergende piepgeluid van de banden, de AI en de schade. Los van de kritiekpunten is Gran Turismo 6 een fantastische racer die elke fan en autofanaat zal bekoren.
Pluspunten
- Enorm veel auto’s en tracks
- Veel leuke nieuwe tracks
- Carrière modus leuker opgebouwd
- Geen ellenlange installatie en ingekorte laadtijden
Minpunten
- Irritant piepgeluid bij bochten
- Optocht naar de finish
- Schade beperkt
met smart zitten wachten op gt5. zwaar teleurgesteld. als je een game zo lang ophypt en uiteindelijk een drol van een game lanceerd…is voor mij een signaal dat polyPHONY
niet bezig is om een ultieme race game neer te zetten, maar om geld te verdienen.
gt is over voor mij. ik wacht wel tot er een echt goede racegame komt. gebaseerd op liefde voor het racen
GT moet een grote verandering ondergaan voordat ik het opnieuw ga kopen. Sinds deel 2 is meer van hetzelfde
Als ik de review zo lees vind ik dat het stuk “meer van hetzelfde” en “betere carriere structuur” elkaar behoorlijk tegenspreken.
Ja, je moet nog steeds cups rijden, dat is nog hetzelfde.. maar met de sterren en de licenties die je nu verplicht moet halen om een hogere klasse in te komen is er toch degelijk wat verschil. En een nieuwe auto kopen levert je niet gelijk meer races op die je kunt doen, heb je niet genoeg sterren gehaald dan kun je simpelweg sommige cups nog niet rijden… dit zorgt er, in mijn optiek voor, dat je bij je carriere logischere stappen gaat maken en dat je ook het idee krijgt dat je een voortgang in je carriere doormaakt ipv bij de hoge cups te kunnen beginnen.
Nadeel is echter wel weer dat je als ervaren race gamer niet zomaar met moeilijkere races kunt beginnen.
Tevens heb je een A licentie nodig om online te kunnen gamen!!!
Vind het zelf tot nu toe gelijkwaardig aan 5, misschien zelfs ietsjes beter (dankzij de kortere laadtijden en betere menu’s).
Driveclub dan maar?? 😀
Deze is gewoon een stuk beter dan GT5.
TOP.
Ik heb deze game vandaag gehaald bij Saturn voor €47,-
en kan dan eindelijk tegen mijn pa racen en zijn records verbreken ^^
Zie ik liever een keer een vernieuwde next gen destruction derby ( playstation 2 ) vond dat zn super leuk en mooi spel,
Goeie review, kan mij wel enigzins vinden en het eerste en derde minpunt…
Meen me te herinneren dat (mbt tot geluiden) Kazunori gezegd heeft dat er mogelijk als patch verbeteringen voor kunnen komen.
Qua schade mag het in de offline mode idd wel wat meer, maar aan de andere kant, online kan het in je nadeel zijn..vooral als er zo’n crashdummy rondrijdt die jou dermate veel schade berokkent dat het jou de overwinning kost.
@62.140.132.xxx: Wat heeft dat met geld verdienen te maken? Als je elk jaar een spel uitbrengt zoals COD dan doe je dat ja, maar GT5 was zolang in ontwikkeling dat het niks met geld verdienen te maken heeft.
@77.251.2.xxx: heb jij hem online besteld?
@syro: haha ja ik denk t ook 🙂
Sound een 8 ? is voor mij een 4 .
@212.115.197..xxx:
Nee, is een actie bij Saturn althans hier in Rotterdam 😉
deze game is veel beter dan GT5 heb al een paar uurtje er op en het speeld heel lekker
Ik twijfel.. heb een ps4 gekocht en wil eigenlijk niet meer terug.. maar aan de andere kant.. ik had GT5 op de red bull challenge na helemaal uitgespeeld.. hmmm dillema..Killzone of GT6 (geldgebrek)
@leroy: +1
als GT6 ook op de PS4 kwam zou dat veel beter zijn, toch wel gemiste kans. maarja, op naar GT7
je zegt wel elke keer beetje van het zelfde,
maar Fifa, COD en dergelijke wat elk jaar uitgebracht word ?? nja .. vul het zelf maar in haha..
Vanaf GT 1 liefhebber , 6 komt morgen.
Altijd realistisch altijd mooi verveelt nooit.
Ik ga dit kort houden .
GT6 is hoe GT5 had moeten zijn en over het banden geluid , tip = leg er racebanden op inplaats van de standaart banden .
Ook nog ff meegeven dat de gameplay super is en GT6 aan 1080p weergegeven word .
Ik heb de ps4 maar mijn ps3 doet mij nog vele uurtjes gameplezier , GT6 is de best sim van zijn generatie , kopen en GT5 overlaten .
Minpunt hier op de site : naar de finish rijden , wat bedoel je daarmee ??? 8)
@Naam…:
KZ heb ik nog niet gespeeld op ps4 maar GT6 ben ik al een uurtje of 11 mee bezig .
GT6 zou ik zeggen want KZ is ook niet zo speciaal .
@Naam…:
IK heb Killzone SF en GT6 en zou toch voor de laatste gaan als ik u was.
@tyger1: Moet je de tekst doorlezen. Ik citeer: ”Ook de AI is nog steeds zeer matig, wat betekent dat je ook in dit deel weer voornamelijk bezig bent om de tegenstanders op de baan in te halen en vervolgens als leider van de optocht naar de finish te rijden”.
@CrazyFunkyStyle: De AI kan veel maar daarvoor moet jij op het moeilijkste spelen .
Ze halen je zo bij als je , je ritme niet aanhoud en dan heb je nog de mini missies , licentie moeten behalen en kun je maar online vanaf IA Lincensie .
Punt 2 lees eens een andere recencie ook kijk op 9Lives.be .
8.8 denk ik . Op gametrailers zijn ze er ook blij mee bekijk hun revieuw op een trailer .
Deze recencie hier is dan ook de met de meeste minpunten bij vele staat 1 minpunt schade autos . En ik beleef het ook anders dan deze recencie !
Ik speel GT6 eindelijk heel graag de balance is uitstekend en gfx op 1080p is hij wondermooi voor ps3 , hadden ze nog een halfjaar langer eraan gewerkt was GT6 een geupdate ps4 game .
En ik kan het weten want kheb de ps4 met AC Black… , KZ en FIFA 14 nu wacht ik toch tot eind februari voor thief of Drive Club .
En maart Watch_Dog .
Dan pas ga ik weer kopen op ps4 daarom is ps3 en GT6 een goed alternatief .
Smaken verschillen maar KZ kan niet op tegen gameplezier GT6 .
We weten allemaal als jij je auto opdrijft tot op het randje van wat mag dat je veel sneller bent maar speel GT6 eens eerlijk , dan pas gaan de poppen aan het dansen .
Bij F1 is het juist het zelfde al jij alle hulpmiddelen aanzet en easy is het ook peace off cake .
Ik beleef deze game helemaal anders dan hier beschreven en ik beuk er niet in om 1ste te worden .
Ik maak geen brokken om 1ste te worden maar haal in waar mogelijk zonder te duwen .
Ik hoop dat dit duidelijkheid genoeg is GT5 is troep vs GT6 …No War 🙂
Ben het eens,tyger1.
IK baal dat ik op DriveClub moet wachten,maar deze GT6 komt voor mij toch wel verassend uit de hoek.In mijn ogen de beste circuit racer van deze generatie.
@tyger1: Ik zeg niet dat ik er mee oneens ben hoor. Jij vraagt alleen iets en ik geef antwoord daarop. Ik ben het overigens met jou eens. Ik vind GT6 een geweldig spel, en hoe verder je komt hoe moeilijker het wordt. Ook kan de auto’s minder aanpassen waardoor het al moeilijker is.
@CrazyFunkyStyle: thnx ook al direct vanaf b lincensie blikschade verf eraf builen enz .
Ik ben blij met je reactie 🙂 en dat je het ook ondevind dat GT6 top is .
@ Gast , thnx en je reactie is ook overduidelijk veel gameplezier met GT6 🙂
Irritant piepgeluid bij bochten. dat geluid komt van de banden! leg even de juiste banden onder je auto voor een bepaalde race!
Ik heb gisteren GT6 gekocht bij de MM.
Van mijn broertje heb ik gisteravond begrepen dat je echt geld moest betalen wil je een nieuwe auto kopen of zo.
Echter, dat lees ik niet terug in de review. Ik lees wel dat je credits kunt verdienen, maar dat is totaal anders dan dat je auto’s moet kopen met echt geld.
Als dat zo is, zou ik dat erg jammer vinden!!
Verder ga ik me, totdat ik de PS4 heb, wel vermaken met deze game denk ik…