De games van 2014: Lightning Returns: Final Fantasy XIII & Dark Souls II – Gamers van tegenwoordig zijn eigenlijk enorm verwend als het gaat om de keuze aan games. Zo had Square (Enix) vroeger een heuse monopolie als het ging om de beste RPG’s, maar met de jaren mengt zich veel nieuw talent in de industrie. Dit zette zich in de kortste tijd om in een veelvoud aan ambitieuze ontwikkelaars, welke onder verschillende uitgevers hun ideeën wilde delen met de wereld. Toch is het spectrum van de RPG nog vrij breed en kun je de meeste slechts op enkele punten met elkaar vergelijken. Dit resulteert in een enorme variatie in gameplay en een speelduur waar de meeste games nog een puntje aan kunnen zuigen. Ook de de twee games die we gaan behandelen zullen hopelijk weer tot deze top gaan behoren en waarom we dit denken, kun je hieronder lezen.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII – Lightning Returns is eigenlijk een titel die min of meer verraad wat er in de voorgaande delen sinds 2009 is voorgevallen. Het wordt de derde game in de XIII reeks, waarvan bij ons het eerste deel verscheen in 2010. Het was de eerste Final Fantasy game op de toenmalige next-gen consoles en tevens de eerste game die niet enkel voor PlayStation uitkwam, maar ook op Xbox 360. Fans van de franchise waren bang dat de kwaliteit van de game achteruit zou gaan nu Square Enix multiplatform moest gaan ontwikkelen en voor sommigen was de game daarom al voor de release een mislukking – een verfoeiing! Hoewel de game inderdaad enorm veel afweek van zoals we gewend waren, wist de game toch nog een groot publiek te bekoren, waar ik mezelf ook bij mag voegen. Square Enix zei dan ook meermaals dat Final Fantasy door de jaren heen zal evolueren en dat verandering games goed doet. Het enige wat zij weigeren te veranderen is de kwaliteit van het verhaal, welke mij tot nog toe in combinatie met de aangrijpende muziek, altijd over de streep trokken om toch een traantje te laten.

Waarom gaat dit een topper worden? De kracht van Final Fantasy heeft altijd grotendeels in de sfeer gezeten. Deze is naar mijn mening tot op heden ongeëvenaard gebleven. De personages, het verhaal, de muziek – alles draagt bij aan een onvergetelijke speelervaring. De gameplay verloopt altijd lekker soepel en afgaande op mijn ervaringen met de game is dit alleen maar beter geworden. Daarbij moeten we ook nog eens optellen dat Final Fantasy games er altijd fantastisch uitzien – iets waar andere ontwikkelaars van mijn part nog wel eens iets mogen afkijken. Wij zijn – ondanks het bestaan van een groep boycotters – niet de enige die een hoge pet op hebben van Lightning Returns: Final Fantasy XIII. Ook Square Enix is er zeker van dat ook dit weer een geweldige game gaat worden en ze spelen hun marketing zo dat Lightning zelfs meermaals haar verschijning maakt in het Lightning Returns event in de MMO Final Final XIV: A Realm Reborn. Met de muziek die we herkennen uit Final Fantasy XIII en andere kleine hints naar die games, is het een leuke samenkomst van karakteristieken.

Meer:
Lightning Returns: Final Fantasy XIII trailer
Lightning Returns: Final Fantasy XIII preview

Dark Souls II – Dark Souls II zal ongetwijfeld weer voor hoge bloeddruk, zweten en veel “You died” schermen gaan zorgen. Het wordt immers gezien als één van de moeilijkste games van deze generatie. Zij die de voorgangers van deze game gespeeld hebben weten zonder meer waar zij aan toe zijn, maar storten zich zonder enige twijfel weer in het diepe als de tijd daar is. De franchise is gebaseerd op het herkennen van bepaalde patronen en er wordt de speler altijd aangeraden om geduldig te spelen, want haastige spoed is zelden goed. Dat is zeker iets waarvan wij de kern van waarheid hebben ontdekt in de afgelopen jaren. De games zitten vol valstrikken en de meest dodelijke monsters. Vooral als je dan moet vertrouwen op de hints van anderen, wil dit nog wel eens uitmonden in een bloedbad.

Waarom gaat dit een topper worden? Het gebeurt niet vaak dat iets waarvan menig gamer in de stress schiet, zo goed kan uitpakken. Dit lukte ontwikkelaar From Software niet één, maar zelfs al twee keer. De kans dat ook de derde keer eenzelfde kans van slagen heeft is zeer groot. Hetgeen wat de games zo goed maakt en wat ook weer in Dark Souls II zal gaan terugkeren, is de simplistische combat die enkel op de meest ingewikkelde manieren ten uitvoer kan worden gebracht. Wanneer je je succes berust op geluk, dan zal er weinig terecht komen van je speelsessie en zul je steeds maar weer opnieuw moeten beginnen. Ook weet From Software in kleine getale wat nieuwigheden toe te voegen, zodat er weer een nieuwe uitdaging ontstaat, maar niet zo overheersend aanwezig is dat het de kern elementen van de franchise teveel aantast. Nu nog een aankondiging voor de PS4 en dan zijn wij helemaal tevreden!

Meer:
Dark Souls II trailer
Dark Souls II preview