DLC Special: Battlefield 4 – China Rising – Na de release van Battlefield 3 introduceerde DICE en Electronic Arts Battlefield Premium wat een betaalde service is waarmee je toegang kreeg tot alle DLC. Er verschenen toen 5 pakketten met nieuwe maps voor de multiplayer. Deze varieerden veel van elkaar, want zo had je actie met gepantserde voertuigen in Armored Kill en snelle actie met uitsluitend wapens en kleine maps in Close Quarters. Battlefield Premium is nu ook verkrijgbaar voor Battlefield 4 en de eerste uitbreiding (China Rising) is inmiddels al een tijdje beschikbaar via de service, maar het pakket zal deze week ook verschijnen voor degene die de game hadden gepreorderd en non-Premium members. Wij hebben de nieuwe uitbreiding grondig getest en hieronder kun je lezen wat wij er van vinden.

Wat krijg je eigenlijk met Premium?

Met de service krijg je naast nieuwe maps, wapens en gadgets en ook maandelijks een gouden Battlepack. Deze verdien je normaal door te stijgen in rang, maar met Premium krijg je er elke maand eentje. Hierin kunnen attachments, camouflage en meer zitten. Een leuke extra en verder zul je af en toe dogtags krijgen alsook exclusieve evenementen voor Premium. Dit zullen waarschijnlijk dubbel XP events zijn. Je zult Premium echter voornamelijk aanschaffen voor de grote uitbreidingen in de vorm van nieuwe maps. Zo is er dus al China Rising en in Second Assault krijg je 4 maps uit Battlefield 3 waar Levolution aan is toegevoegd, zoals brandend gras in Operation Metro en de grote toren op Caspian Border die je naar beneden kunt halen.

Via de Premium service heb je dus de garantie op allerlei nieuwe content en met China Rising heb je meteen een viertal splinternieuwe maps en de modus Air Superiority te pakken. Deze modus maakte zijn debuut in Battlefield 1943 en verscheen later als DLC voor Battlefield 3. De nieuwe maps in China Rising bestaan uit: Silk Road, Guilin Peaks, Dragon Pass en Altai Range. De maps zijn beschikbaar voor elke modi in Battlefield 4. De eerste map, Silk Road, is een uitgestrekte map en nogal zanderig. Niet gek aangezien de map in een woestijn is, maar het is niet leeg, want er zijn grote en kleine basissen. Deze kun je vlot bereiken met de Dirt Bikes die hun terugkeer maken. De map is verder echt ideaal voor snipers, want doordat de map zo uitgestrekt is kun je ver de over map kijken.

Nieuwe maps die erg variëren van elkaar

Vooral de zandduinen zijn uitstekend om van grote afstand een M-Com Station te verdedigen en de gevechten daar zijn intens en je moet altijd alert zijn aangezien vijanden je van alle kanten kunnen benaderen. Diversiteit is er gelukkig wel, want hoewel de map dus uitgestrekt is heb je de verschillende basissen of vestigingen die voor close combat zorgen. Hiervoor heb je hangars, containers en muren. Het is een toffe map die in elke modi goed uit de verf komt. In Team Deathmatch heb je intense gevechten op de basis waar veel dekking te vinden valt en in Conquest heb je volop actie zowel in de lucht als op de grond.

Silk Road is een typische Battlefield map te noemen, maar aangezien het een map voor Battlefield 4 is hadden we een groot Levolution evenement verwacht. We dachten wel een keer in een zandstorm terecht te komen waar de map zich immers goed voor leent, maar nee, helaas. Kleinschalige Levolution elementen zijn wel aanwezig, maar het is jammer dat het zo beperkt is en dat er niets met het weer of gebouwen wordt gedaan. Een andere map, Guilin Peaks genaamd, is een map die ons zeer deed denken aan de Vietnam uitbreiding voor Battlefield : Bad Company 2. De map zit vol met hoogteverschillen, begroeiing en je moet goed kijken waar de vijand is.

De map oogt zeer groen in de jungle en de map zorgt voor combat van dichtbij en veraf. De actie van dichtbij zagen we veel terug in de grotten bij de bergen. Daar is het donker en zijn de confrontaties heftig. Daar buiten is de afstand tussen de teams groter en kun je in de omgeving goed dekking zoeken achter bijvoorbeeld de rijstplantages. Het is een mooie map waar veel tactiek bij komt kijken in elke modi, maar wederom ontbreekt er een groot Levolution evenement. Soms gaat het licht regenen en daar blijft het verder bij. De andere map die ons ook aan die ene Vietnam uitbreiding deed denken was Dragon Pass. Echter is deze map in vergelijking met Guilin Peaks meer uitgestrekt.

Belangrijker nog aan deze map is dat je via het water jezelf over de gehele map kunt verplaatsen, aangezien het water tot bijna overal wel komt. Doordat de map wat platter is kun je hierdoor ook goed zien waar veel actie is en waar je nodig bent. Het nadeel van het water is wel dat je in een voertuig juist goed moet beoordelen waar je wel en niet kunt rijden. Gelukkig zijn er veel bruggen beschikbaar in de map. Verder bevat de grote map ook wat begroeiing, maar in mindere mate dan Guilin Peaks. Het is een mix tussen die map met wat kleinere en grotere gebouwen. Wellicht raad je het al, maar ook hier ontbreekt een grootschalig Levolution evenement.

De laatste map is Altai Range wat een uitgestrekte map is, maar wel eentje met de nodige hoogteverschillen en meerdere basissen waar de confrontaties het meeste zullen plaatsvinden. De vele rotsformaties bieden veel cover en zijn handig voor snipers die van op een afstand een M-Com Station willen verdedigen. De map is minder kleurrijk dan de andere maps en komt wat grauw over door de toendra. Naar onze mening is dit de minste map van allemaal en opnieuw is hier geen groot Levolution evenement te bespeuren wat gek is, want DICE heeft van te voren aangeven deze feature meer subtiel te verwerken in de DLC en dan vooral het weer te gebruiken. We hebben op dit gebied bar weinig gezien wat jammer is.

Ondersteuning van Xian H-6 en de terugkeer van Air Superiority

Wat wel tof is aan alle maps is dat als je als team zijnde in Conquest de C vlag controleert dat je hiermee de beschikking krijgt over de Bomber (Xian H-6). Hiermee kun je met beperkte munitie, zoals J Dam raketten, veel schade aanrichten. Je kunt als speler in een rechte lijn bommen neergooien en het andere team kan dit vliegtuig uit de lucht schieten. Een leuke extra in deze modus in elke map en het zorgt ervoor dat de strijd om die vlag net wat heftiger is. Heftig is ook de slag in de lucht in de al eerder genoemde Air Superiority modus waarin je in straaljagers drie vlaggen moet pakken in de stijl van Conquest. Het blijft een erg gave modus en in Guilin Peaks moet je zelfs met heli´s in de weer wat chaotische gevechten oplevert, want dan is er maar één vlag die je moet controleren.

De Air Superiority is een zeer vermakelijke modus alleen is het aantal punten of tickets wat elke team krijgt wel erg laag. Hierdoor gaan de matches zeer snel en duren ze eigenlijk te kort voor ons gevoel. Gemiddeld duren ze ongeveer 5 tot 7 minuten en zo heb je net te weinig tijd om eens op fraaie wijze een dogfight af te ronden. Wel is de actie erg tof en het wordt nooit saai. Het is dan best zonde dat deze modus niet standaard in Battlefield 4 zelf zit. Deze uitbreiding bestaat dus uit vier nieuwe maps en een nieuwe modus, maar je krijgt ook nog wat wapens en gadgets. De wapens en gadgets krijg je overigens niet meteen, want deze zul je vrij moeten spelen door middel van assignments of ook wel uitdagingen.

Nieuwe wapens en toffe gadgets

Deze uitdagingen komen neer op dat je bepaalde kills moet maken met een bepaald wapen of met bijvoorbeeld de Xian H-6. Voor elke klasse is er een nieuw wapen. Voor Assault is er de L85A2 en de Engineer klasse krijgt de MP7. De Support klasse krijgt de RPK 74 erbij en in de Scout klasse kun je de L96A1 gebruiken. Voor alle klasses komt de MTAR-21 beschikbaar zodra je deze hebt vrijgespeeld. Stuk voor stuk goede wapens die bekend voor je zijn als je de Battlefield 3 DLC gespeeld hebt. Het zijn mooie toevoegingen, maar de nieuwe gadgets zijn toch wel het meest welkom.

De Support klasse kan nu namelijk de UCAV gebruiken en om deze onbemande drone te lanceren moet je net als bij een mortier een lanceerplaats neerzetten. Vervolgens lanceer je de drone en kun je voor een korte tijd over de map vliegen en informatie verkrijgen over waar de vijand zich bevindt. Als je dan een vijand ziet kun je ervoor kiezen om tegen hem of haar aan te vliegen om zo een road kill te maken. Of kies ervoor om tegen een voertuig aan te vliegen, want ook dat kan door de airburst flinke schade veroorzaken. Je bent echter als gebruiker kwetsbaar dus als jij neergeschoten wordt dan gaat je drone ook neer. Bij de Scout klasse heb je de SUAV wat ook een drone is, maar dan een stuk kleiner. Deze kun je zelf de lucht ingooien en ook hiermee kun je tegen vijanden aanvliegen wat best komisch alsook handig kan zijn. Ook kun je hiermee tegen voertuigen aanvliegen wat een soortgelijk effect heeft als de UCAV drone.

Conclusie:

China Rising is zonder meer een geslaagde eerste uitbreiding voor Battlefield 4. De maps hebben elk een eigen sfeer en opzet. Silk Road is erg open en je kunt jezelf ontzettend snel verplaatsen terwijl het in Dragon Pass een stuk lastiger is. De maps variëren op een toffe wijze van elkaar en dat zorgt voor afwisseling. Het is alleen een beetje vreemd dat Levolution, wat een belangrijke feature is voor de shooter, ontbreekt in de maps. Geen groot evenement en zelfs niets of amper met weer, wat jammer is. Verder is de terugkeer van Air Superiority erg tof en de nieuwe wapens en gadgets zijn leuke toevoegingen. Uiteindelijk een goede uitbreiding, maar we hopen meer van Levolution te zien in de toekomst.