Review: Wonderbook: Walking with Dinosaurs – Eind vorig jaar verschoof Sony het perspectief van de PlayStation 3 deels naar een andere doelgroep en dat was de meer casual speler. Dat proces herhaalt Sony elke keer als er een nieuwe console aan zit te komen en dus was het niet meer dan logisch dat dit bij de PlayStation 3 ook gebeurde. Eén van de nieuwe uitbreidingen rondom de PlayStation 3 was de Wonderbook waarmee een nieuwe doelgroep aangeboord werd en na twee games is het nu (eindelijk) tijd voor een derde. Na de tovenaarsleerling (Book of Spells) en de detective (Diggs Nightcrawler) te hebben uitgehangen is het nu tijd voor de rol van onderzoeker in Walking with Dinosaurs.

Interactieve geschiedenisles

Walking with Dinosaurs is net zoals de voorgaande Wonderbook games specifieke voor de Wonderbook ontwikkeld wat betekent dat je in het bezit moet zijn van een PlayStation Move, PlayStation Camera en natuurlijk de Wonderbook zelf. De werking is in Walking with Dinosaurs niet heel veel anders dan voorheen, alleen de insteek is natuurlijk totaal anders vanwege het onderwerp en hoewel de manier van spelen vrij herkenbaar en vertrouwd is weet Walking with Dinosaurs leuk en educatief uit de hoek te komen.

De game is namelijk zo opgebouwd dat het deels als educatief product dient en deels als vermaak. Daar waar dino’s normaal gesproken serieus worden benaderd is dat in deze game niet het geval. De dino’s die je leert kennen in het begin krijgen een naam (afgeleid van hun familienaam) en de game leidt je gaandeweg door hun leven waarbij ze allerlei avonturen beleven. Deze avonturen zijn afgestemd op de gebruikelijke gang van zaken destijds in hun leefomgeving en dat wordt aangevuld met diverse leuke feiten en weetjes.

Simpele gameplay

De game bestaat uit vijf hoofdstukken die weer opgedeeld zijn in subhoofdstukken en gaandeweg krijg je van alles en nog wat te weten over hoe de dieren zich destijds gedroegen, wat de invloed van het klimaat was enzovoort. Als educatief product komt de game uitstekend uit de voeten doordat het op speelse wijze gebracht wordt wat de jongere gamer ongetwijfeld erg leuk zal gaan vinden. De gameplay sluit hier goed op aan door behoorlijk simplistisch te zijn. Nergens zul je echt vernieuwende gameplay features tegenkomen wat het geheel nogal gemakkelijk maakt. Maar met de beoogde doelgroep mogen we daar absoluut niet kritisch over zijn.

Gedurende de hoofdstukken zul je allerlei dingen moeten ontdekken en dat loopt uiteen van het onderzoeken van bepaalde planten, dieren enzovoort. Hierdoor beweeg je de PlayStation Move als een soort verkapte scanner over het Wonderbook heen om zo te ontdekken of er wat te vinden valt. Daarnaast krijg je ook tig minigames voorgeschoteld waarbij je een hamer, kwast, röntgenscanner en nog veel meer ter handen neemt. De hamer is bijvoorbeeld effectief om modder weg te hakken en de kwast om het overgebleven stof te verwijderen bij een opgravind.

De röntgenscanner dient dan weer als hulpmiddel om bepaalde lichaamsdelen in een dinosaurus te vinden en daarnaast krijg je ook af en toe de minigame voorgeschoteld waarbij je met een grijper bepaalde botten op de juiste plek in het skelet moet plaatsen. Dit zijn een paar voorbeelden van de minigames die je gaandeweg aantreft en deze zijn voor iedereen erg gemakkelijk op te pikken doordat de game bijzonder duidelijk in haar uitleg is. Wel herhaalt de game de minigames vrij snel waardoor je het op een gegeven moment wel gezien hebt, maar of de wat jongere gamer zich hier druk om zal maken..?

Blijven spelen

De game is vooral een interessante en vermakelijke aangelegenheid en doordat het nooit te lastig of ingewikkeld wordt zal de jongere gamer hier snel mee uit de voeten komen. Naast dat het een educatieve insteek kent motiveert het de speler ook om goed op te letten, want aan het einde van ieder hoofdstuk krijg je een quiz voor de kiezen waarbij je natuurlijk zo goed mogelijk wilt scoren door de vragen goed te beantwoorden. Als je dan voldoende vragen goed beantwoordt hebt dan kun je door met de volgende hoofdstukken waarbij je nog meer te weten komt over de dino’s en dat riedeltje herhaalt zich enkele keren totdat je het einde van de game bereikt.

De game is op zich relatief snel uit te spelen, maar het is wel zo opgezet dat het de speler motiveert om terug te keren. In ieder hoofdstuk kun je namelijk gouden medailles verdienen op basis van de acties die je uitvoert. Als je dan onverhoopt een zilveren of bronzen medaille verdiend hebt dan kun je door de pagina’s terug te slaan opnieuw beginnen. Ook kent ieder hoofdstuk te verzamelen informatiekaarten en als er eentje ontbreekt dan kun je altijd op elk moment weer terug om deze te zoeken. Zo blijft de speler die enige verzameldrang heeft al snel terugkeren naar de game wat de replay waarde op een juist niveau plaatst.

Technisch verouderd

Qua gameplay valt er weinig op de game aan te merken. Het enige punt van kritiek is dat sommige minigames iets te vaak voorkomen. Ook is het wat vervelend dat de overgang tussen de onderwerpen op de verschillende pagina’s nogal sloom gaat. Ook tijdens het spelen kun je momenten ervaren dat je je stoort aan de trage manier van spelen. Verder is het grafisch nogal verouderd en ook de voice-acting is niet heel erg sterk. Nu zal dat de jongere gamer weinig boeien, maar het visuele aspect had absoluut beter gekund. Hetzelfde geldt voor de vele laadtijden die je zult aantreffen en wat niet echt bijdraagt aan de toch al niet snelle gameplay.

Wonderbook: Walking with Dinosaurs is een leuke game voor de jongere gamer. De game weet een goede en leuke manier van spelen meer dan goed te combineren met educatie. Het onderwerp is erg interessant en gecombineerd met een variatie aan content dat je gaandeweg zult aantreffen is dit iets waar een jongere gamer al snel door gefascineerd zal raken en dat soort games zijn er niet al te veel op de PlayStation 3. In dat opzicht is Wonderbook: Walking with Dinosaurs een leuke aanschaf voor de kids, maar weet wel dat het technisch een beetje schort aan de game. Hoewel het te betwijfelen valt of de doelgroep hier iets van merkt, laat staan zich er aan stoort.

• Interessant
  • Prima combo van gameplay en educatie
  • Variatie in gameplay