Review: Doki-Doki Universe – Je bent een robot die uit productie wordt genomen omdat je niet menselijk genoeg bent. Gelukkig is daar een alien genaamd Jeff die je de optie geeft om meer als een mens te denken in plaats van een brok bewegend metaal. Ga op reis in het universum en verken planeten om tot je doel te komen. Dit is Doki-Doki Universe in een notendop. De vraag is of dit ook een leuke en goede game oplevert die je geld waard is. Lees verder om daarachter te komen en kom te weten waarom deze game zo uniek is!

QT3 moet eens wat menselijker worden

HumaNature Studios is het brein achter Doki-Doki Universe en zei kwamen recent met deze unieke Cross-buy titel voor PlayStation Vita, PS3 en PS4. De robot, die jij als speler bedient, heet QT3 en hij wordt misschien uit roulatie gehaald omdat hij niet menselijk genoeg is. Dat is al een beetje vreemd aangezien hij een robot is en je daar weinig menselijkheid van kunt verwachten, maar afijn. De alien genaamd Jeff schiet dus te hulp en vertelt dat je menselijker kunt worden door het universum te verkennen en anderen te helpen waar mogelijk. Reizen gaat op de rug van een varken inclusief helm en vleugels.

Ja, Doki-Doki Universe is een eigenzinnige en originele game te noemen. De visuele stijl is kleurrijk, kinderlijk, aangenaam en bij vlagen zelfs kunstzinnig. De personages die je tegenkomt zijn gevarieerd en komisch op zijn tijd. Soms zelfs hartverwarmend. Kortom, een fijne plek om te verblijven. Belangrijk is natuurlijk wat je moet doen en dat willen jullie ook graag weten. Je zult vooral veel moeten praten en de interactie aangaan met karakters in de wereld. In het universum zijn er verschillende planeten met ieder een eigen thema en stijl.

Roep van alles op

Zo heb je een planeet met een onderwaterwereld uiteenlopend tot een plaats waar alles mechanisch is. Als QT3 ga je hier het gesprek aan met de bewoners en ontdek je wat er speelt. De ene is ongelukkig en wil een vriend terwijl een ander iets te eten wilt. Tijdens de gesprekken ontdek je dus wat ze willen of wat ze bezig houdt. Hun antwoorden zijn hints voor jou zodat je weet wat je tevoorschijn moet toveren. Dit zijn zogenaamde ´summonables ´. Dus stel dat een bewoner dol is op eten dan haal je het (game) menu voor je. Hier zie je wat je kan oproepen en een paar seconden later is het er.

Het effect op wat je oproept zoals een voorwerp kan zowel positief als negatief zijn. Verschillend van het karakter met wie je spreekt kan dit jou een cadeau opleveren. Dit kunnen nieuwe summonables zijn, maar ook decoraties voor je eigen thuisplaneet. Daarnaast krijg je soms stofballen wat een soort credits zijn. Elke keer als je iets oproept, zoals een voorwerp of materie dan gaat er wat van af. Nieuwe summonables zijn overigens ook te verkrijgen door op een planeet objecten op te tillen, want er zijn veel cadeaus verstopt. Dit stimuleert exploratie, maar eigenlijk is het heel simpel, want je trekt even over een planeet en pakt erg snel alle verstopte cadeaus mee.

Niet alleen op de planeten zul je cadeaus vinden, maar ook in de ruimte wanneer je van planeet naar planeet gaat. Cadeaus zweven namelijk ook in de ruimte rond. Op elke planeet heb je dus allerlei doelen die je moet bereiken. Soms door bewoners dichter bij elkaar te brengen of om zelfs even een kus te blazen naar een personage. Je kunt namelijk als speler de personages groeten door met de rechter analoge stick een bepaalde beweging te maken. Op de Vita gaat dit door middel van het achterste touchpad. Dit werkt helaas niet altijd optimaal naar ons gevoel. Uiteindelijk bestaat de basis van de gameplay dus uit gesprekken voeren, summonables tevoorschijn halen en gebaren maken.

Soms wat eentonig, maar het leren over jezelf is tof

Het is vrij toegankelijk qua gameplay en mede door de leuke en unieke stijl kun je jezelf er goed mee vermaken, maar het is naar onze mening niet een game die je uren achter elkaar speelt. Hoewel de inwoners van de planeten verschillende problemen en wensen hebben ben je vaak hetzelfde aan het doen wat op langere termijn toch eentonig wordt. De acties op de planeten worden gelukkig onderbroken door berichten die je krijgt van personages die je eerder hebt leren kennen en hebt geholpen. Dit wordt op een toffe wijze gepresenteerd en je kunt zelfs berichten krijgen van vrienden via Facebook. Wat dat betreft bevat Doki-Doki Universe originele concepten en is het echt iets nieuws.

Wat vooral een pluspunt aan Doki-Doki Universe is en wat deze game echt heel leuk maakt, is dat deze titel je een spiegel voor zal houden. Door de acties op de planeten leer je al een klein beetje wat over jezelf, maar je kunt ook vaak een persoonlijkheidsquiz doen in de ruimte. Tussen de planeten zweven namelijk allerlei monniken rond. Zij hebben een quiz voor je in petto waarin je een variatie aan situaties ziet. Hier moet je keuzes maken en uiteindelijk komt op basis van je keuzes een analyse naar voren die wat vertelt hoe jijzelf in elkaar steekt als mens. Het is echt ontzettend geinig om te zien hoe dit werkt en het mooie is dat het in veel gevallen ook klopt. We zaten hierdoor af en toe met een grote glimlach de analyse door te lezen. Heel leuk.

Doki-Doki Universe is zo´n game die je lekker moet spelen om te ontspannen. Het is nergens echt uitdagend, maar wel erg vermakelijk. Dan wel op korte termijn, want door de opzet waar je vaak dezelfde acties uitvoert kan de eentonigheid snel optreden. Aan de wereld van de game zal het niet liggen want die is uiterst plezierig. Het heeft een zeer koddige stijl die veel van jullie zal aanspreken. We hebben op het audiovisuele vlak dan ook amper enige aanmerking al liep de PlayStation Vita versie af en toe niet zo soepel. Daarnaast laat de besturing soms wat te wensen over via het touchpad, maar erge afbreuk doet het niet. Het unieke aan deze titel is dat je op een geinige wijze wat leert over jezelf wat vooral gebeurd door de verschillen quizzen van de monniken. Het is een game waar je in totaal niet teveel van mag verwachten, maar wel leuk vermaak is. Beetje nare nasmaak is wel dat de game wel erg leunt op DLC. Wil je meer van die quizzen en de volledige ervaring willen hebben dan zul je geld moeten spenderen.

• Toffe stijl
  • Audiovisueel prima
  • Uniek concept